Hoe kan ik de boeren helpen?

Discussie in 'De lounge' gestart door KakieLakie, 10 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Je bedoelt dit misschien: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/speculanten-drijven-voedselprijzen-op-armen-lijden-honger

Ik denk alleen dat dit op onze prijzen in de winkel niet zoveel effect heeft, zeker op zuivelproducten niet. Dus de hoop die het hebt, als dat aangepakt wordt dat hier dan de prijzen niet hoeven stijgen met alles wat er nu gebeurt wat betreft sanering van de boeren, dat gaat niet gebeuren denk ik. Prijzen zullen hier omhoog moeten, met alle plannen. Denk ook niet dat de overheid dat kan compenseren, dan wordt het weer een soort subsidie en daar zitten volgens mij allerlei regels aan ivm concurrentie.

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.106
    12.087
    113
    Dat bedoelde ik overigens niet met mijn stuk. Maar wel dat daar goed naar gekeken moet worden (vooral in situaties dat er geëxporteerd wordt en vervolgens datzelfde product weer wordt geïmporteerd) en dat de overheid daar waar nodig moet instappen.
    Het zal ook per product verschillen, zuivel/ varkensvlees/ eieren, allemaal agrarisch, maar niet allemaal met dezelfde impact.

@jannanas zou jij eens willen uitleggen hoe jullie ernaar kijken? Los van de angst? Jullie hebben de kennis en zijn de experts.

Saartje33 vindt dit leuk.
  3. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Wat zou je specifiek willen weten dan? Er valt zoveel over te vertellen…

4. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik denk dat veel boeren last hebben wat de discrepantie tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen. Ook de overheid. Het is zo makkelijk om iets te roepen, zolang het jezelf maar niet raakt.

Als voorbeeld: roepen dat export moet stoppen is zo makkelijk. Maar als ik dan doorspit op “en de bewezen negatieve impact op het milieu van dat wat we importeren dan?” dan komen er antwoorden als: zolang dat andere land niet zelf aangeeft ermee te stoppen…Dan heb je toch gewoon een boterberg op je hoofd? Stopt je verantwoordelijkheid bij de grens? Gaat het alleen om ons eigen hachje?

Hetzelfde met dierenwelzijn: wij willen prima naar de helft van het aantal koeien in onze stal. Geen enkel probleem, graag zelfs!! Maar dan wordt de melk en dus heel veel producten in de winkel wel minstens een keer zo duur. Alleen…dan geven mensen niet thuis. Dat wordt nml niet gekocht, mensen kiezen grotendeels het goedkoopst mogelijke product. Kijk maar naar die fantastische varkensboerin, waarvan haar enorm diervriendelijk vlees onverkoopbaar blijkt en zij met torenhoge schulden achterblijft. En het aandeel biologisch wat maar niet toeneemt.

kortom: Nederlanders roepen vaak zo makkelijk. Maar dan zelf daar ook naar handelen, dat gebeurt nu meestal nog niet. Dus de producten van de Nederlandse boeren worden straks veel duurder, dat is niet te verkopen (supermarkten hebben ook een grote rol daarin trouwens!) dus wordt hetzelfde product gewoon lekker goedkoop uit Polen of Argentinië.

Dus: willen we deze plannen rondom de boeren echt? Dan verplicht ook de Nederlandse producten verwerken, geen import van dat wat hier wordt geproduceerd. Voor een eerlijke prijs.
    Dan willen de boeren absoluut alle wensen en eisen rondom milieu en dierenwelzijn doorvoeren, graag zelfs. Maar dan is het tenminste rond te rekenen en blijft er onderaan de streep ook een boterham voor de boer over. En heeft het milieu er ook echt wat aan. Hier zal de overheid dus iets mee moeten, naar die sanering. Zij zullen hier beleid op moeten maken, supermarkten ed moeten gaan sturen, bekendheid hieraan geven. Anders gaat het niet gebeuren.

Probleem alleen is: afname van Nederlandse producten kan en mag niet verplicht worden, allerlei internationale handelsverdragen zitten dat in de weg. Maar daar hoor je de overheid niet over. Er wordt geen aandacht gegeven aan het verdienmodel.

Waar ik bang voor ben? Agrarische sector in Nederland gaat keihard onderuit, uiteindelijk gaan we afhankelijk worden van import, nog meer dan we nu al zijn.Die wordt in landen gemaakt waar veel minder efficiënt en schoon wordt geproduceerd dan hier. Natuur gaat er per saldo niet op vooruit maar achteruit en ons land, onze economie ook.

SydneyGirl, Nellie4, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
  6. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    tuc vindt dit leuk.
  7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik denk dat hier inderdaad het issue zit. Zolang mensen niet bereid zijn in te leveren op andere vlakken wordt dit een heel lastige situatie. En je ziet het op heel veel plekken, hetzelfde geldt voor vliegreizen, houtkachels, autorijden, enz. Iedereen vindt dat zij wel recht hebben hierop, de ander moet maar inleveren. De ander moet het maar betaalbaar maken enz. De ouders van mijn beste vriendin hebben lang een legbatterij gehad. Daar was maatschappelijk hartstikke veel kritiek op, maar een paar cent meer betalen voor een doosje eieren, dat doet men dan weer niet. Uiteindelijk zie je dat ze wel verdwijnen, maar niet door de vrije keus van mensen, maar door dwang. Mensen zeggen wel dat ze verstandige keuzes maken, maar ze gaan pas een autoriem dragen als er een boete op staat, pas stoppen met roken als ze nergens meer mogen roken en pas stoppen met kiloknallers als deze er niet meer zijn. Dus daar heeft de overheid een belangrijke rol in. En die zien we te weinig hierin oppakken.

SydneyGirl en Vulpen vinden dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.106
    12.087
    113
    Thanks @jannanas ik vind het echt heel interessant wat je deelt.

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.176
    4.488
    113
    Deze post raakt me. Ik heb allerlei ideeën en meningen over het hele stikstof verhaal. Maar dit is het trieste verhaal waar jullie sector nu mee zit. Waar de mensen mee zitten, de gezinnen, families. Welke toekomst hebben we, wat gaan we doen, en hoe? Hoe moet ik nu verder met mijn bedrijf. Etc. Sterkte met het heruitvinden van je toekomst!

10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.666
    113
    Vrouw
    Mee eens. Vind het een erg lastige kwestie, er moet zeker wat veranderd worden, maar of dit nu de juiste manier is..?

11. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is dus ook wat ik eerder bedoelde. Nu chargeer ik natuurlijk een beetje. Maar dat is wat ik om mij heen zie gebeuren. Een mening hebben dat de boeren zoals zij nu werken maar moeten stoppen/veranderen, want vlees eten kan eeeeeecht niet meer. Vervolgens wel 3x per jaar het vliegtuig pakken om lekker vegan te gaan zitten doen op ibiza, en in het weekend als er door 2 mensen in het huishouden 5 dagen heen en weer gereden is in de auto (want druk, carriere, kinderen ol 7 verschillende hobby's) lekker de houtkachel opstoken.

Ik vind dat hypocriet. Ipv de boeren kapotmaken zijn er nog veel meer dingen waardoor de stikstof uitstoot verminderd kan worden, en er moet veel meer geïnvesteerd en onderzocht worden in nieuwe technieken.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  12. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik ben het zeker met je eens. Maar ik zie ik ook dat er in de agrarische sector dingen gebeuren die we niet moeten willen. Het gesleep met vee, het zo goedkoop mogelijk willen produceren, enz. Kalveren die uit andere landen die hier massaal heengebracht worden en hier opgefokt en vervolgens weer naar anderen landen gaan. Dat soort dingen moeten we echt niet meer willen. En onder melkveebedrijven moet ook grond zitten, zodat je zelf voor het grootste deel in je voer kunt voorzien ipv alles aankopen. Dus er is echt wel het een en ander nodig, maar wat nu gebeurt is niet de goede weg in mijn ogen. Het plaatje is veeeeel breder dan “stoppen met export”.

SydneyGirl, Vulpen, Saartje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.106
    12.087
    113
    Dit zijn toch hele goede punten, waar de gemiddelde burger in NL geen weet van heeft. Ik denk ook niet dat iedereen wil dat de export maar stopt, maar dat de overheid steun geeft een eerlijke prijs te betalen voor de producten in NL, balans… De overheid heeft dit zelf veroorzaakt met het beleid van de afgelopen jaren, daar kan je niet alleen de boeren de rekening voor laten betalen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja mee eens hoor

15. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw

Maar het is toch niet zo dat iedere vegan op deze manier leeft? Misschien ken je er een paar, maar dat is slechts anekdotisch. Ik ken juist weer mensen die vegetariër of vegan zijn, en ook op andere gebieden bewuste keuzes maken.

Daarnaast: ook vlees- en zuiveleters vliegen en rijden er op los, stoken met een houtkachel en eten avocado's. Die vegan doet dan in ieder geval nog íets!

Ik begrijp niet dat je zo veel kritiek hebt op deze groep mensen. Het doel van de vegan of vegetariër is niet om de boer kapot te maken, maar op de komen voor het leven van andere wezens en/of een beter leefbare planeet voor kinderen achter te laten. Om een tegenwicht te bieden tegen de massaliteit die er is.
    Maar omdat zij niet alles perfect doen, mogen ze maar helemaal niets meer doen? Niet eens een poging wagen?

Suzy85, femkes, Kundera en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.928
    5.950
    113
    Vrouw
    @jannanas ik ben het helemaal met je eens Ookal kijk ik “aan de andere kant” te staan. Ik ben er bereid voor om dit te betalen.

maar: wij hebben geen auto, gaan nooit op vliegtuig vakantie, doen super zuinig met energie en gas, kopen bijna alles tweedehands wat kan. Eten heeeeel af en toe vlees via een website die dieren grotendeels in natuurgebieden vrij heeft rondlopen, kopen bio eieren en melk. Dus ik ben me bewust van heel mijn impact.

jannanas, Chayammy en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.211
    6.653
    113
    Hoe ik de boer ga helpen?

Ik denk dat ik me meer ga verdiepen in boeren die al even met de transitie bezig zijn en laten zien dat het wel mogelijk mogelijk is.

Het stikstofprobleem is niet iets van nu. Er zijn echt al jaren geluiden dat er iets aan gedaan moet worden en dat landbouw de grootste bijdrager is aan dit probleem (ik kom getallen tussen de 45 en 70% tegen, nr 2 (grote groep industrie en vervoer) staat op nr 2 met een ruime achterstand. Eindelijk wordt dan zelfs in een centrum-rechts kabinet de knoop doorgehakt. Dat doorhakken kwam vast onverwachts, maar de aanloop erna toe moet het ook weer niet heel vreemd maken allemaal. Het zat er duidelijk aan te komen dat er iets moest gebeuren. Ik vraag me dan af wat boeren in die tussentijd gedaan hebben. Hebben ze gewacht tot het definitieve bericht of hebben ze hun bedrijfsvoering grondig herzien.

Ik ben lid van natuurmomenten. In het blaadje staan soms artikelen over boeren die al wel heel veel gedaan hebben. Weilanden kruidenrijk, zeer beperkt mestgebruik, kleinere veestapel, e.d. Deze boeren redden het ook, maar wel op een heel andere manier dan dat ze gewend zijn. Veel boeren zijn m.i. vrij conservatief. Neemt niet weg dat het niet voor iedereen even makkelijk is om een andere weg in te slaan. Boeren moeten ook wel geholpen worden. Of dat er gezocht wordt naar een andere bedrijfstak.

Even een voorbeeld: wij hebben afgelopen vakantie gelogeerd bij de boer. Boer was al met pensioen, maar al 20 jaar heeft hij een minicamping. Hij had op een gegeven moment alleen nog wat hobbyvee. Verder deed hij aan paardenkeuringen, daar verdiende hij ook geld mee. Zijn kinderen hebben de boerderij in klassieke vorm niet overgenomen. Een dochter bakt brood voor campinggasten en voor lokale horeca. De andere dochter runt de minicamping. Haar man heeft een betaalde baan elders.

Dus ik ga proberen uit te zoeken welke boeren al heel ver zijn. Kijken of het mogelijk is om van hun wat af te nemen. En op vakantie gaan bij boeren die nevenactiviteiten hebben.

Saartje33 en Fruity90 vinden dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.106
    12.087
    113
    Je geeft aan dat de boer met pensioen is, dat vind ik niet te vergelijken met een jong gezin, die tonnen hebben geïnvesteerd om mee te kunnen in de wet en regelgeving, die nog 30 jaar moeten werken en nu met hun rug tegen de muur staan.

Clairemin en tuc vinden dit leuk.
  19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.211
    6.653
    113
    Ik vergelijk ook niet, ik geef aan hoe die boer, toen hij nog niet met pensioen was, al voor alternatieve inkomsten heeft gezorgd.

Die jonge boer kan dat ook doen. En vanuit het rijk hoop ik wel dat er hulp wordt geboden, al dan niet financieel. Het is nu echt noodzakelijk om te denken aan mogelijkheden. Als het je overkomt, dan zal dat zeer lastig zijn, je hoofd staat er niet naar. Daarom ook hulp van buitenaf.

20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.106
    12.087
    113
    Ik snap wat je bedoeld, en volgens mij hebben we beide het beste met de boeren voor, toch vind ik dat te makkelijk gezegd. Mijn nichtje heeft een prachtige boerderij die ze gaat overnemen. Daar heeft ze haar studie voor gedaan, daar zijn investeringen voor uitgevoerd, zij gaat die investeringen niet afbetalen met een mini camping, broodjes bakken en wat paarden fokken (die in mijn omgeving in de fokkerij voornamelijk veel geld kosten, en dan heb ik het over prima bloedlijnen), laat staan een gezin onderhouden en de dagelijkse kosten dekken.
    Deze boerderij is klaar voor de toekomst, maar als je wegens tegenslag in het verleden nog niet zo ver bent, dan wordt het echt een heel ander verhaal.

Deel Deze Pagina