Hoe kan ik de borstvoeding verbeteren?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sascha84, 29 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sascha84

Sascha84 Lid

7 mrt 2014
    38
    0
    0
    Hallo,
    Mijn zoontje is 5 weken oud. Ondanks heel veel extra moeite om de voeding goed op weg te helpen, gaat het nog niet zoals het hoort.
    De borstvoeding kwam na de geboorte moeizaam op gang doordat hij moeten had met aan de borst zuigen (na een vacuum bevalling en een te kort tongriempje) en de productie op zich liet wachten. Ik kolf dus vanaf dag 1 en pas toen de productie goed op gang was (na ruim een 1 week) begon hij met tepelhoedje aan de borst te drinken. Sindsdien verloopt het voeden op de volgende manier: aanleggen, daarna bijvoeren van gekolfde melk middels de fles, en dan 10 minuten dubbelzijdig kolven.
    Het drinken verloopt wisselend: soms begint hij zonder protest en drinkt hij een half uur. Soms lijkt hij echter te vinden dat de melk niet snel genoeg komt: hij zuigt een paar keer, laat dan los en gaat huilen. Soms lukt het dan uiteindelijk alsnog, nadat dit tafereel zich een paar keer heeft herhaald. En soms komt het ook dan niet tot goed drinken en geef ik het na 10 minuten op.
    Ik geloof niet dat het aan mijn productie ligt: als hij niet goed drinkt, komt er bij het kolven alsnog tussen de 100 en 200 ML melk.
    Ik had verwacht dat mijn zoon steeds beter aan de borst zou gaan drinken en dus minder bijgevoed hoefde te worden, maar momenteel vraagt hij na de borst nog steeds om 50 (als het aan de borst 'goed' ging) tot 100 ML gekolfde melk. Ik twijfel nu of ik nog door moet gaan. Na zo veel gedoe en frustratie (iedere dag staat echt in het teken van voeden) wil ik zo graag dat het allemaal niet voor niets is geweest. Heb je advies wat ik het beste kan doen? Borstcompressie en warmte doe ik al. Drinken zonder hoedje gaat alleen als ik kort geleden gekolfd heb en mijn tepel daardoor nog een soort van uitgerekt is. Moet ik vaker de borst aanbieden? Wanneer hij om voeding vraagt, begin ik met de borst en maak het dan af met de fles.
    Alvast bedankt voor het advies!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat vervelend dat het niet gewoon lekker loopt nu, nadat je al zoveel moeite en energie er in hebt gestoken :(

Dit is een iets te complex verhaal om zo over het net een antwoord op te kunnen geven. Ik zou je willen aanraden om hulp te zoeken bij het consultatiebureau of een lactatiekundige, die jullie echt samen verder kan helpen en je een plan kan geven waar je ergens mee komt, of je kan vertellen wat je mogelijkheden zijn. Bedenk ook dat tussen stoppen en doorgaan een wereld aan mogelijkheden nog ligt.

je vindt lactatiekundigen via nulborstvoeding.nl of borstvoeding.com

Succes!

Deel Deze Pagina