Dilemma, kat wel of niet in huis nemen

Discussie in 'De lounge' gestart door azucena, 9 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Oké, graag geen oordelen vellen over de situatie en de keuze van mijn moeder. Ik wil alleen graag weten wat jullie zouden doen ;).

Mijn moeder heeft een kater van 10 jaar oud. Een échte schat, knuffelbeest, doet geen vlieg kwaad (oké, vogels en muizen vangt hij wel :)) maar kinderen kunnen hem aan z'n staart meeslepen. Hij is heel erg aanhankelijk, gaat voor de tv zitten, springt op je laptop etc :p. Loopt je graag voor de voeten en gooit alles van de kasten af, gek beest. Nu is mijn zus vorige week uit huis gegaan en mijn moeder gaat graag weekendjes/weekjes weg met haar partner.

Nu hebben ze een advertentie op marktplaats gezet met de kat. Gratis, dat wel hoor. Maar ik kom daar pas vandaag achter, nu er al mensen gereageerd hebben die hem graag willen. Deze mensen wonen drie hoog in een flat, dus kat kan alleen op het balkon.

Ze had eerst gegrapt de kat in te laten slapen, maar daar ben ik heel erg boos om geworden. Heb toen gezegd dat als ze dat zou doen, de kat bij ons kon komen wonen. Ben je helemaal gek :x.

Maar goed, ik wil dus ook niet dat onze lieve kat bij vreemden terecht komt. Het is zo'n schat, die verdient dat niet. Wij zitten er nu aan te denken hem in huis te nemen, maar er hebben dus al mensen (enthousiast!) gereageerd op de advertentie. Mijn vriend wil er nog een nachtje over nadenken, maar mijn moeder wil die mensen snel iets laten weten. Als het aan mij lag, had ik de kat vanavond nog opgehaald hoor. Maar dan kijk ik puur naar het emotionele aspect.

Praktisch zitten we niet echt op een kat te wachten. Wij wonen ook drie hoog in een flat. Hebben net een nieuwe stoffen bank (kat plukt graag in de stof), ik gruwel bij het idee van alle haren, kat kan eigenlijk niet echt op het balkon, geen plek voor de kattenbak. En we krijgen aankomende vrijdag een vogeltje.. En aangezien de kat wél jaagt, weet ik niet of dat zo'n handige combo is.

Aan de ene kant denk ik, laat gaan. Die andere mensen zullen goed voor hem zorgen, hem alle aandacht en liefde geven die hij verdient. Maar ik vind het zo lastig! We hebben hem al tien jaar en het is zo'n lieverd.. Ik vind het gewoon heel zielig hem weg te doen omdat hij niet meer handig uitkomt.

Iemand die hier iets nuttigs over te zeggen heeft?

(Overigens heeft mijn moeder nog meer redenen om hem weg te doen hoor. Oa allergie van schoonzus, die komt nu niet langs, alle haren, vlooien plaag (kat zelf heeft geen vlooien, maar we krijgen ze niet weg uit het huis), ze willen een nieuwe bank etc.)

2. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Moeilijk....

Ik zou zelf geen "nieuwe" kat in huis nemen met een jonge baby en een nieuw vogeltje, maar dit is een kat waar je al mee bekend bent.

Ik zou nu kiezen voor de kat of het vogeltje, of ze gescheiden houden. Je zegt dat de kat een jager is, dus ik denk dat die veel in enorm de kooi hangt; veel stress voor zo'n vogeltje.

Verder zou ik er geen fan van zijn om van een buitenkat een binnenkat te maken. Kan je moeder er niet voor zorgen dat hij naar mensen met een tuin gaat?

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Laat gaan inderdaad. Gelukkig hebben er mensen enthusiast gereageerd op de advertentie voor het arme beestje en ik denk dat het vogeltje een hartstilstand krijgt van de kat.

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Jullie hebben gelijk, maar ik zit hier met tranen in m'n ogen. Het is zo'n lief beest!

Mensen met een tuin, zo snel niet denk ik. Vind het sowieso al wonderbaarlijk dat er uberhaupt mensen reageren op een advertentie van een 10 jaar oude kater ;). Denk dat ze daar al enorm veel geluk mee hebben.

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja denk ik ook. Wat je wèl zou kunnen doen is aanbieden het beestje zelf weg te brengen naar de nieuwe eigenaar zodat je kan zien waar hij terecht komt.

6. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Tja....ik zou de kater in huis nemen.....maar goed dat ben ik.

7. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Nikki, ze komen hem dan ophalen. Wilden eigenlijk vanavond al komen ;). Daar heb ik sowieso een stokje voor gestoken?

Lioness, ook in mijn situatie? Of is dat dan ook puur om emotionele redenen?

8. Gazy

Gazy Niet meer actief

even niet zo bot bedoeld als dat het er staat.. maar..
    Wat maakt jullie huis beter voor de kat als de mensen die hebben gereageerd?

9. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Niet bot hoor, snap het wel.

Niets ;). Ik zou er ook absoluut niet voor kiezen om nu een nieuwe, onbekende kat in huis te nemen. Ik hou niet van katten/honden in een flat, die moeten buiten kunnen zijn (katten zijn de meningen over verdeeld). Maar het is mijn poezenbeest. Ik ben er mee opgegroeid, ik ben ook pas een half jaar uit huis ;). De emotionele band dus, ik ken de kat en de kat kent mij.

10. lioness74

Ik geef toe: veel emotionele redenen..:).
    MAAR:
    Ik neem aan dat jij de kat ook goed kent?
    Is de kater gecastreerd? Anders doen.
    Anders het vogeltje er eerst laten zijn, voordat de kater komt.
    Het kan best goed gaan hoor! 's Nachts de kater op de gang of zo doen. Neem geen risico, ook al lijkt het goed te gaan...
    Krabpaaltje of krabmat neerleggen of zetten. In zn nekvel pakken, als ie toch aan de bank komt.

Als je gevoel zegt dat je het niet moet doen, dan moet je het niet doen hoor!
    Maar ja, ik ben wel echt een kattenfreak dus voor mij zou het niet moeilijk zijn hahaha, dus is heb makkelijk praten.
    Ik vind het trouwens wel heel lief dat je het overweegt.

11. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ja, ik heb 9 jaar met hem in een huis gewoond ;). We hadden twee broertjes, maar een van de twee is vrijwillig naar een paar huizen verderop verhuisd. Kreeg daar lekkerder voer :p.

Hij is gecastreerd, hij loopt nu ook gewoon los buiten rond, dus wel zo netjes dan.

Probleem is dat ze niet in een aparte ruimte kunnen. Onze gang heeft een deur en een gat naar de woonkamer :p (zaten ooit twee deuren, nu 1 deur en een gat). En in de keuken wil ik geen van beiden 's nachts laten. Voor de vogel lijkt het me niet handig hem steeds van plek te wisselen, kat in de keuken zorgt voor enorm veel bende de volgende ochtend :p.

12. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Ik was ten eerste al woest geworden om het feit dat poeslief nu weg moet....

Ten tweede, zet NOOIT een advertentie, waarbij een dier gratis opgehaald kan worden! Dit is namelijk nogal aanlokkelijk voor mensen met minder goede bedoelingen (slangenvoer, testen etc.).

Ik zou heel eerlijk gezegd, de kat laten vertrekken naar de andere mensen. Want..... wat nou als jij straks in de woonkamer komt en poes heeft lekker aan jullie nieuwe bank gekrabt??? Of je hebt net gezogen en binnen 5 minuten zit alles weer onder het haar? Ga je de kat dan weer weg doen, zodat deze weer stress ondervindt van een verhuizing?

Klinkt allemaal heel lelijk, maar je moet het doen uit emotionele waarde voor de kat, niet voor jezelf. Een kat hecht zich vooral aan het huis... dus of hij bij jou komt te wonen, of bij die mensen die hem heel graag een gouden mand willen bieden, is voor de kat even stressvol!

Sterkte

13. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik ben ook écht heel erg boos (geweest). Vooral om het in laten slapen 'grapje'. Je wéét dat een kat lang leeft, daar hou je mijn inziens rekening mee als je er een krijgt.

De mensen die gereageerd hebben komen wel heel eerlijk over hoor! Als mijn moeder het niet zou vertrouwen, zou ze er niet op in gaan. Ze wonen ook niet heel ver van mij vandaan. Wip er dan denk ik ook nog wel eens af en toe langs, kijken hoe het hem vergaat.

Een ding, ik zou de kat als we hem in huis nemen niet meer weg doen. Dan krabt hij de bank maar kapot ;). Dat zijn vervangbare dingen. Als Q er nu een keer op spuugt is dat ook geen ramp. Het is een gebruiksvoorwerp, een kat is dat niet.

Maar eerlijk, ik zou het denk ik wel voor mezelf doen. Onwijs veel aandacht kunnen we hem niet geven. Ik krijg alleen het beeld van een luid mauwende en verdrietige Doerak voor het balkonhek niet uit m'n hoofd.

14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik zou ook echt keiboos zijn op mijn ouders. Je weet van te voren hoe oud een dier kan worden en wat het met zich meebrengt. Sneu voor het beestje na jaren trouwe huisdierdienst.

Ik zou ik jouw geval de kater niet in huis nemen. Snap dat je er een emotionele band mee hebt. Maar met geen plaats voor een kattenbak (en 2bakken is eigenlijk nog beter) geen plek op balkon, nieuwe bank....dan weet je zelf denk ik al wel dat het een probleem gaat opleveren.
    Het zou echt sneu zijn als jij hem dan ook nog moet herplaatsen.
    Hij kan beter naar een huisje gaan wat helemaal geschikt is. Dat verdiend zo'n kat ook.
    Zelf zou ik dieren nooit gratis aanbieden trouwens

15. lioness74

En toch denk ik, als je het zelf zo graag wilt, dat het best goed uit kan pakken voor jullie hoor!
    De kater is 10 jaar, juist daarom zou ik het doen. In combinatie met een nieuwe woonruimte, en zn leeftijd, gaat dat toch wel vaak heel goed.
    Ik heb vaak poezen en katten opgevangen die al "ouder"waren.
    Tuurlijk zal hij wat kattenkwaad gaan uithalen, als jullie hem zouden nemen.
    Maar zijn "wilde jaren"heeft hij al voor een groot deel gehad.
    Ik lees gewoon dat je toch wel verknocht bent aan dat beest.
    Daarom denk ik dat je je nog vaak af zult vragen: wat als we hem toch hier in huis genomen hadden?

Mag ik vragen welke kleur hij is? Is het een raskat?

16. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Het lijkt erop dat het je wel wat doet, deze nieuwe bank, anders had je het niet aangegeven ;)

Ik weet niet hoe een kat reageert, die van de buitenwereld komt en ineens moet vertoeven op een balkonnetje... daar heb ik eerlijk gezegd geen kaas van gegeten...

Maar als het om aandacht gaat, was ik toch weer voor die andere mensen gegaan :)

17. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Blossom85, je hebt helemaal gelijk hoor! Maar m'n gevoel uitschakelen is errug lastig.

Ik kan ook niet wachten tot de vogel er is en dan pas de kat hierheen brengen. Dat wil mijn moeder niet.

Lioness, ik zal twee foto's bijvoegen. Het is geen raskat, gewoon een europese korthaar achtig iets, geloof ik.

Haha, het is een gigantisch luie kat. Z'n wilde jaren heeft hij al lang achter zich gelaten. Heel af en toe wil hij wel eens achter een touwtje aanjagen, maar het liefst knuffelt en slaapt hij. En af en toe heeft hij de gekke vijf minuten, dan vliegt hij de kamer door. Buiten jaagt hij dus wel, maar heel snel en snugger is hij niet :p.

18. lioness74

OMG..wat een beauty! Mooie spitse kop ook.

19. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Wat een knapperd!!!
    Kan me hoe dan ook wel voorstellen dat je dit lastig vindt...

Denk er goed over na meid. Sterkte

20. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Haha, jazeker een mooie kat! En zo lief, maar dat heb ik nou al heel vaak gezegd.

Ik ga er een nachtje over slapen nog. Gevoel zegt, JA! Verstand zegt nee..

Krijg net ook een telefoontje van m'n pa dat we morgen een maand op de goudvis moeten passen :p. Is mijn goudvis, beest is al een jaar of 8 oud. Die moet ook niet opgegeten worden.

Deel Deze Pagina