Beste, Momenteel ben ik 28 weken zwanger en ben sinds 2 weken ziekgemeld vanwege een te hoge bloeddruk en bekkeninstabilliteit. Dit is gebeurd op advies van de verloskundige en fysiotherapeut, om per direct rust te nemen. Inmiddels heeft het UWV contact met mij opgenomen, en zij vinden dit een gegronde reden om mij volledig ziek te melden. Tevens gaat mijn verlof nu 6 weken van te voren in i.p.v. 4 weken. Nu ben ik bij de bedrijfsarts geweest en hij vindt dat ik "gewoon" aan het werk moet. Volgens mij is een conclusie van de bedrijfsarts altijd een leidende factor, en ben ik nu ook verplicht om aan het werk te gaan. Klopt dit? Ook al heeft het UWV toegezegd dat dit een gegronde reden is, en mijn verloskundige en gyneacoloog dit ook zeer afraden? Gr.
Beste Kadotje, De taak van een bedrijfsarts is het adviseren van de werkgever en werknemer in geval van ziekte van werknemer. Uiteindelijk zijn jij en je werkgever zelf verantwoordelijk voor je re-integratie. Wat betekent dit in jouw situatie. Jij en je werkgever beslissen samen of je ziekmelding blijft gehandhaafd. Beslissen jullie samen dat jij blijft ziekgemeld en niet kunt werken? Dan blijf je gewoon loondoorbetaling van je werkgever ontvangen. De werkgever ontvangt bij toekenning van de Ziektewet-uitkering van UWV de betaling. Als dit vooraf is aangegeven kan UWV de uitkering ook rechtstreeks aan jou betalen. Kom je er samen met je werkgever niet uit? Dan kan je bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen. UWV geeft dan een onafhankelijk oordeel of je wel of niet je eigen werk kunt doen. Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je in de brochure op deze pagina. Ik wens je van harte beterschap en succes met de lastige situatie waar je in zit. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare