Echo, geen heupafwijking maar toch assymetrie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door novanne, 7 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. novanne

novanne Niet meer actief

Dag,

Ben benieuwd wie van jullie kindjes allemaal een goede heupecho hebben gehad en op basis waarvan jullie hiervoor zijn doorverwezen.

Sara heeft 5 weken geleden een echo gehad, alles was goed. Alleen twijfelt het cb nu toch weer. Ze heeft nogal een behoorlijke assymetrie in haar lijfje. Hiervoor ben ik ook al naar een osteopaat geweest; haar oren staan nu weer zo goed als gelijk maar bij de beentje zie dus bijv dat de knieplooien niet gelijk zijn en haar rechterheupje blijft stroef.
    Wie heeft ook zoiets dergelijks zonder dat er kennelijke iets aan de hand is?
    En wie heeft er evt een tweede echo laten maken?

Maak me nu toch weer zorgen en ben bang dat dadelijk haar ene been langer is dan haar andere of zoiets. Sorry maar ja ben een overbezorgde moeder...

Groet
    Anne

2. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.746
    2.426
    113
    Om je eerste vraag te beantwoorden: mijn dochter heeft ook een heupecho gehad en dat was omdat ze in stuit heeft gelegen en daarom standaard op de heupjes gecontroleerd wordt.

Alleen kan ik je niet helpen met je volgende vraag, want uit haar echo bleek dat ze wel degelijk heupdysplasie heeft (ze draagt dus nu ook een spreidbroek). Op het CB was voor die tijd ook al een asymetrische bilplooi geconstateerd. Maar omdat de afspraak met de KA toen al stond, is er vanuit het CB verder geen actie ondernomen. Nu begreep ik van hen wel dat een asymetrische bilplooi niet persé wijst op heupdysplasie. Ook kindjes zonder heupdysplasie kunnen dat hebben. Alleen zou het wel zo zijn dat geen asymetrische bilplooi ook betekent geen heupdysplasie.

Maar wat zeiden ze bij het CB over het feit dat haar heupje toch wat stroef is? Gaven ze niet aan dat het verstandig zou zijn over een tijdje nog een keer een echo te laten maken? Als ik jou was, zou ik daar toch wel op staan, al is het maar voor je eigen gerusstelling. Misschien is het allemaal toch echt wel goed, maar dat wil je toch zeker weten. Wat je zegt, je wilt je geen zorgen moeten gaan maken over lengteverschil in haar benen of latere heupproblemen. Hoe vroeger ze er bij zijn, des te makkelijker is het op te lossen. Als er veel later toch een afwijking geconstateerd wordt, moet er vaak geopereerd worden etc. Dat is allemaal veel ingrijpender en duurt langer dan dat ze nu een spreidbroekje om zou moeten.

Wat ik overigens indertijd van de kinderarts hoorde, was dat ze pas een goede echo kunnen maken vanaf een leeftijd van 3 maanden. Voor die tijd zijn de botten nog niet genoeg ontwikkeld om voldoende te kunnen zien. Ik zie dat je dochtertje nu 3 maanden en 2 weken oud is, dus misschien was het 5 weken geleden gewoon nog te vroeg om het goed te kunnen zien? Ik weet het niet hoor, ik weet alleen wat de KA tegen mij heeft verteld hierover en verbaas me er vervolgens regelmatig over dat andere kindjes al veel vroeger een echo krijgen. De kleine van een vriendin van mij had hetzelfde en daar kwam dus ook niets uit de echo bij 2 maanden. Aangezien er nog steeds lengteverschil is in zijn beentjes, wil zij het binnenkort nog een keer opnieuw laten controleren. Al was het maar voor hun eigen geruststelling.

Het is weer een heel verhaal, maar mijn advies is dus: sta op een tweede echo nu ze wat ouder is, al is het maar om jezelf gerust te stellen. En ik vind je geen overbezorgde moeder, want als er werkelijk iets aan de hand is, dan is het belangrijk dat dit zo snel mogelijk behandeld wordt. Hoe eerder je erbij bent, hoe makkelijker en sneller de behandeling verloopt. Succes!

Deel Deze Pagina