Hoi, Ik heb even wat bemoedigende woorden nodig denk ik... Mijn dochter (21 maanden) drinkt savonds voor het slapengaan nog aan de borst. Ze heeft dit echt nog nodig om in slaap te vallen. Sinds enkele maanden slaapt ze ongeveer 60% van de nachten door. De andere nachten drinkt ze snachts ook nog een keer (dit is de enige manier waarmee ik haar dan terug in slaap krijg). Nu begint mijn vriend steeds vaker te vragen wanneer ik zal stoppen met de BV. Dochter moet namelijk toch ook leren om zelf in slaap te vallen! Ik moet hem gelijk geven. Ik zou graag savonds terug gaan sporten. Dat kan ik enkel doen als mijn vriend dochter ook in bed kan leggen. (dat kan nu niet!) Ik vraag me alleen af hoe ik ooit kan stoppen... Dochter denkt nog helemaal niet aan stoppen... Deze nacht had ze weer een moeilijk moment Ze wilde maar blijven zuigen, ik mocht haar niet wegleggen. Ik heb haar 10 minuten laten huilen, maar ze werd echt hysterisch. Hoofdbonken, roepen, gillen: Mamaaa trinkeeeeuu!!!! Mijn vriend is er ook naartoe geweest en geprobeerd haar te troosten, maar dan werd ze alleen maar bozer. Ik heb haar uiteindelijk 45 minuten laten sabbelen voor ik haar terug half-slapend kon wegleggen. Toen dacht ik echt bij mezelf: Waar ben ik mee bezig?? Dat hoort een kind van bijna 2 toch niet meer te doen?? Ik vind het zoo moeilijk! Langs één kant wil ik haar en mezelf dat gezellige avond-momentje nog niet afnemen, maar heel vaak denk ik dat ik voor mezelf toch liever zou stoppen. Als ik stop, dan moet ze leren om zelf in slaap te vallen, en dat is voor haar uiteindelijk ook beter... Kunnen jullie me raad geven ajb? Hoe kan ik op een rustige manier, zonder te veel traantjes stoppen?
Ben bang dat zonder traantjes stoppen met de bv voorlopig niet gaat werken. Je dochter zal er ooit een keer mee stoppen, maar dan kan nog wel jaren duren. (Het kindje van mijn nicht van met 4 jaar) Denk dat het ook wel tijd wordt dat je dochter leert om zelf in slaap te vallen. Denk dat de beste methode is om haar voor het slapen gaan geen bv meer te geven, ook snachts niet meer. Maar hier zullen wel wat traantjes bij kunnen vloeien. Een iets minder harde manier is: Een vriendin van mij bleef bij haar kindje totdat het kindje in slaap viel. Ze begon met letterlijk naast het kindje zitten, en daarna steeds is verder weg te gaan zitten. Zo ben je toch veilig in de buurt bij je kindje
Drinkt ze echt of is het alleen maar sabbelen? Heeft ze ook iets van een speentje? Misschien is het puur de zuigbehoefte waar ze van wakker wordt, ik zou dat zeker eens proberen mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Mijn zoon van bijna 2.5 drinkt ook nog 's avonds en 's nachts. Maar ik heb toen hij 20 maand was het avond ritueel veranderd. Van eerst pyjama aan, tandenpoetsen, voorlezen en dan aan de borst in slaap vallen. Naar pyjama aan, borstvoeding, tandenpoetsen , voorlezen en dan in bed. In het begin was het huilen maar toen ben ik elke keer eerst na 3 min terug gegaan dan elke keer 5 minuten en dat elke 10 minuten en na 3 dagen viel het kwartje en nu kan iemand anders hem ook zonder problemen naar bed brengen alleen dat 's nachts Wakker worden wil hier nog niet helemaal zonder bv..
Hoe gaat het als je vriend haar in bed legt en jij niet thuis bent. In de meeste gevallen is er dan namelijk helemaal geen strijd, probeer het eens en dan echt weg gaan want als ze weet dat je wel thuis bent zal ze sowieso vragen om jou.
Hier hadden we op een gegeven moment hetzelfde probleem. Het lukte ook niet altijd meer om hem slapend in zijn bed te leggen, nadat hij aan de borst in slaap was gevallen. Toen zijn we eerst bij het middagslaapje begonnen om hem wel ontspannen te laten worden van de bv, maar hem vervolgens wakker naast ons op bed te leggen, wij met de rug naar hem toe omdat het anders spelen was. Het duurde in het begin wel lang voordat hij sliep, maar dat werd steeds beter, dus zo zijn we het ook gaan doen in de avond. En later hoefde dan de borstvoeding ook niet meer voor de ontspanning. In "Lekker slapen zonder huilen" van Elizabeth Pantley staan evt. nog heel veel tips voor de overgang van aan de borst in slaap vallen naar zonder borst in slaap vallen.
Half drinkend aan de borst in slaap vallen is natuurlijk het walhalla voor babytjes en geef ze eens ongelijk. Als je niets te doen hebt is dat natuurlijk geen probleem maar op een gegeven moment wil je je normale leventje/ritme een beetje terug. Wat hier hielp is een speentje geven op het moment dat ze erge zuigbehoefte had. Als ik savonds weg wilde, sporten of naar een vriendin dan kreeg mijn dochter een goede fles afgekolfde melk zodat je weet dat er genoeg in zit en je erna een speentje kunt geven voor de zuigbehoefte. Dit moet uiteraard je man doen. Zodra ik dan weer thuis kwam kolfde ik en deed ik die voeding in de vriezer. Dit werkte bij ons alleen als ik ook echt niet in huis was. Was ik beneden of op een andere kamer dan kreeg madame het voor elkaar om mij toch te horen of te ruiken, want dan werd ze niet stil eer dat ik haar met de borst kwam troosten Dus naar mijn idee hoef je echt niet te stoppen met de bv en kun je op deze manier toch je eigen dingetjes blijven doen. Je zult merken dat wanneer je dit regelmatig doet, je uiteindelijk ook gewoon thuis kunt zijn en dat je partner haar op bed kan doen.. maar het vergt even wat tijd.. (en dat zal in het begin brullen of veel op de arm houden zijn totdat ze slaapt)
Blemma, Als ik bij haar blijf zitten, huilt ze even hard. Dat helpt echt niets. OOk bij papa blijft ze hysterisch huilen. Ik zou het ook fijn vinden moest ze zelf in slaap kunnen vallen! Loesje Savonds drinkt ze echt nog. Als ze snachts wakker wordt, is het meer sabbelen. Een speentje heeft ze nooit gepakt. Nu is het lang geleden dat ik het nog geprobeerd heb, dus ga dat nu weer eens proberen. Mavi Derya, dat heb ik ook al eens geprobeerd, maar ik krijg haar niet rustig dan. Elke keer als ik dan weer weg loop, begint ze weer harder en harder te huilen. Ik lees wel vaak dat deze methode werkt, dus ik moet weer eens alle moed bijeen rapen, en dit proberen! Roomsoesje, Ik ben er altijd, dus weet niet hoe het zou zijn als mijn vriend haar alleen te slapen moet leggen. Ze is wel al 3 keren gaan logeren bij mijn moeder, en schoonouders. Zij hebben toen in een donkere kamer een flesje gewone melk gegeven, en zo is ze dan in slaap gevallen. Maar dat flesje wil ik zelf niet elke dag doen, zo slecht voor de tanden... Mamavanlieverd, Bij haar middag slaap is het geen probleem, ze gaat al enkele maanden slapen zonder BV. Dat lukte toen meteen van de ene dag op de andere. Het scheelt natuurlijk wel dat ze in de opvang altijd al in bed werd gelegd zonder BV... Is dat boek voor haar leeftijd nog toepasselijk? Als dat zo is, dan zou ik het graag kopen! Ukkie, Inderdaad als dochter er gewoon aan word dat papa haar in bed legt, dan zal dat ook simpel gaan. Alleen die eerste keren pffff, mijn vriend ziet daar ook tegen op. Maar misschien heb je gelijk, misschien moet ik gewoon eens een avond weggaan, en zien wat er gebeurt Bedankt voor de tips meiden! Ik moet gewoon echt een keer alle moed bijeen rapen, en eraan beginnen denk ik! En dan vooral niet toegeven aan dochter die zo graag wilt drinken... Ik vind het ook zo zielig voor haar, ze zou er echt niks van begrijpen waarom ze plots niet meer mag drinken.
Het boek is in principe voor kinderen tot 2 jaar. Vooral veel tips voor het tweede jaar, dus ik denk dat het zeker bruikbaar is. Ik zag dat de nederlandse vertaling niet meer te krijgen is bij bol, de engelse versie wel. Ook is er nu een boek voor oudere kinderen, maar ook alleen in het engels. Als je de nederlandse vertaling graag wilt, kun je mij een pb sturen, dan kun je hem of lenen of hem overnemen voor de prijs van de engelstalige versie. Ik ben namelijk zwanger en wil uiteindelijk wel het boek hebben, engels of nederlands maakt mij niet zoveel uit. In het engels heet het The no cry sleep solution