Hoe kan ik hulp krijgen in huis?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 19 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Hallo,

Ik heb een vraag,

Ik kan eigenlijk haast niet meer op mijn benen staan,
    heb gigantiese steken in mijn rug en onder buik zodra ik te lang op mijn benen sta en meteen als ik intensief bezig ben b.v met het huishouden.Ik voel me nog het lekkerste als ik op de bank of op bed lig(dan heb ik geen pijn)

Mijn man die werkt in een zomer bedrijf (restaurant)
    Dus die is s'morgens om 10uur weg en komt s'avonds laat 23.00uur terug,hij probeert me wel zo veel mogelijk te helpen,maar helaas lukt dat niet altijd (meestal). Mijn ouders geld het zelfden die werken ook in dat zelfden bedrijf en zie ik ook amper.

Weten jullie of ik in de gelegenheid kom om b.v thuiszorg aan te vragen,zo ja hoe moet dat.

Alvast bedankt

gr
    rosanna

2. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Dat moet altijd i.o.m. een arts. Zij moeten een indicatie voor hulp geven. Maar volgens mij is het heel moeilijk om thuishulp te krijgen en zeker in de zomerperiode. Succes.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou even je verzekering bellen, om te vragen wat er mogelijk is en welke regels er aan verbonden zijn. Misschien moet je VK ook eventueel aangeven dat je hulp nodig hebt. Je moet natuurlijk wel nog even.

4. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Inderdaad,ik moet nog zeker 10weken,en heb het gevoel dat ik het niet meer aan kan.
    Overspannen of depriesief,krijg huilbuien alleen maar omdat ik het niet bij kan houden.
    En ik erger me maar zo,er moet bij mij zeker 2x op een dag gestofzuigt worden (ivm de hondjes die ik heb en mijn dochter die lief buiten speelt,die in en uit lopen).
    Gelukkig heb ik het baby kamertje zo goed al klaar.Het gaat echt om het schoonmaken,dat kan ik niet meer.
    En dat maakt me gewoon zo triest,dat ik gewoon niet meer voor een net huis kan zorgen en voor mijn gezin.Het vreet me op!

5. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik denk dat er echt een hele kleine kans is dat je thuiszorg krijgt. Dan zou er een indicatie moeten komen van het CIZ en die zijn zo streng... Heb je een gezonde man en die werkt jammer dan moet hij ook het huishouden doen (zo hard is het CIZ).
    Echt super vervelend!!
    Kun je niet een meisje van een jaar of 15 uit de buurt vragen of ze wat in het huishouden wilt doen? Nog een leuk vakantie baantje ook.

Nog even over het CIZ als je thuiszorg zou krijgen komen ze waarschijnlijk ook maar 3uurtjes perweek ben je misschien ook niet echt mee geholpen omdat er 2x op een dag gestofzuigd moet worden.

6. p1982

p1982 Niet meer actief

hoi

denk dat je geen hulp krijgt
    ze zeggen dan laat je man maar zorgverlof opnemen zodat hij wat in de huishouding kan doen

7. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Dit klopt helemaal! Van de week ben ik er ook mee bezig geweest, omdat ik nu volledige bedrust heb en mijn man zijn zorgverlof bijna op is (hij heeft recht op 80 uur, is 2x het aantal uur wat hij in een week werkt) en er behalve voor het huishouden er ook voor mijn zoontje gezorgd moet worden.
    Op de site van je gemeente kan je het telefoonnummer vinden van het WMO-loket (wet maatschappelijke ondersteuning). Daar moet je naartoe bellen en dan krijg je formulieren thuisgestuurd. Die moet je invullen om een indicatie aan te vragen van het CIZ. Let op, het CIZ gaat heel moeilijk doen, omdat je partner je mantelzorger is en ze dan dus verwachten dat hij alles doet, zelfs in mijn situatie. Ik heb via familie er een bedrijf tussengezet die gespecialieerd is in dit soort aanvragen en indicaties. Vaak duurt het aanvragen en verwerken van een indicatie heel erg lang, en je hebt best kans dat je een positief indicatiebesluit krijgt net nadat je bevallen bent. Ook moet je een inkomensafhankelijke bijdrage gaan betalen. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust (via PB ofzo). Omdat ik er van de week zo mee bezig geweest ben, weet ik er nu veel vanaf.

Ik zou als ik jou was hulp in je omgeving gaan zoeken, in de vorm van buurvrouwen, vriendinnen of mensen die een schoonmaakbaantje zoeken. Snuffel eens in buurtkrantjes. Ik ben daar nu ook mee bezig.

Succes met de allerlaatste 10 zware weken van je zwangerschap!

8. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Dit soort situaties zijn erg vervelend maar ga er maar vanuit dat je van het ciz geen indicatie krijgt voor thuishulp. En als ik heel eerlijk ben vind ik dat ook wel terecht, tuurlijk is het erg vervelend dat je niet zoveel meer kunt maar er zijn natuurlijk tig zwangeren ieder jaar die last hebben van (ernstige) zwangerschapskwalen en het is geen doen om die allemaal van thuishulp te voorzien.

Heb je niet een jonger broertje of zusje dat vakantie heeft en wil komen poetsen?

9. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Nee helaas heb ik niemand dicht bij wonen.
    Mijn mans familie woont in Italie en ik heb alleen mijn ouders nog die het nu heel erg druk hebben in het restaurant(ze proberen als ze kunnen wel te helpen hoor), Maar wil ze hier ook niet mee lastig vallen,ze hebben het druk genoeg en ze lopen beiden al op een leefdtijd.
    Ben intussen al aan het kijken of er iemand is die mij kan helpen in het huishouden voor 3x per week 2 a 3 uurtjes. Maar wat voor salaris moet ik zo iemand geven per uur?

10. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Denk dat je dan toch wel 10 euro per uur kwijt bent...
    Heb je geen buurmeisje/jongen die wat bij wil verdienen?

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou eens kijken of regeltante.nl. Daar kunnen ze bemiddelen in dat soort hulp. Kun je ook kijken wat mensen vragen.

Succes!

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf

2 keer per dag???????????
    Allemaggie ( wie doet/wil/bedenkt dat???)
    ik doe t 2 keer per week hoor...

Maar net als de meesten denk ik dat een indicatie voor HHZ heel lastig word en je aangewezen bent op mantelzorg of particuliere hulp..

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hier ook huisdieren en altijd veel haren, stof en vuil in huis. ik heb een robomop gekocht en zuig nu nog maar 2x per week.

14. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

misschien stichting MEE, hun hebben mij gratis geholpen met de aanvraag, en goede adviesen enzo, ik heb fibromyalgie en moet ook gebruik maken van hulp momenteel 3 uurtjes per week voor de zware dingen de rest doe ik zelf. sterkte ermee

15. zustertje

zustertje Niet meer actief

Dat gaf de TS aan dat er 2x op een dag gestofzuigd wordt bij haar ;)

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je kan via MEE zeker informeren, zij weten precies waar je wel en niet recht op hebt en wat je kunt proberen.
    Maar ook daar zou ik niet te veel van verwachten. Hoewel ze verschrikkelijk aardig zijn, konden ze hier uiteindelijk niet zo veel betekenen.

Maar ik zie dat je zelf al op zoek bent. Over salarissen etc, dat hangt er ook een beetje vanaf om wat voor werk het gaat en van hoe oud diegene is zeg maar. Voor een volwassene gewoon, 3 uurtjes schoonmaken idd rond de 10 euro per uur.

17. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hier een reactie van Wmo consulente van beroep.

Ik kan je vertellen, dat bij zwangerschap vrijwel zelden een indicatie komt als er een gezonde partner of een gezonde 18 plusser in het gezin woont. Wettelijk noemt men dit "gebruikelijke zorg". Pas als partner of andere inwonenden aantoonbare medische problemen hebben , kan er een kleine indicatie komen voor datgene , wat zij door hun eigen beperkingen niet kunnen doen. Of er moet sprake zijn van een eveneens aantoonbgare ( dreigende) overbelasting. Wel indiceren we enkele uren koretdurende zorg voor de verzorging van eventuele hele koleine kinderen in het gezin. Denk aan zorgmomenten als badderen en in bed leggen na een voeding, zal de moeder ene keizersnede geeft gehad en 6 weken niet mag tillen. Beleid hierover is evenwel plaatselijk bepaald en kan dus enorm verschillen!

In sommige gemeenten is de indicatie weliswaar uitbesteed aan het CIZ, maar in principe is de indicatie HH ( hulp bij het huishouden) een kwestie die door je eigen gemeente moet worden uitgevoerd. Mocht je het toch willen aanvragen, moet je dus bij je locale WMO loket zijn.

Houd er rekening mee, dat je ook nog een inkomensgerelateerde eigen bijdrage opgelegd krijgt!

Soms kan een plaatselijke instelling of een kerkgemeenschap uit eigen gelederen nog wel eens hulp bieden. Dat staat los van de Wmo indicaties. Ook daarover kun je bij je locale Wmo loket worden geïnformeerd.

Sterkte!

18. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Hellen, even in mijn situatie. Hoe zit dat als de moeder (ik dus) helemaal niks MAG doen? Ik ben opgenomen in de thuismonitoring, wat gelijk staat aan ziekenhuisopname maar dan thuis. Ik heb volledige bedrust gekregen muv douche/toilet. Hebben die zwangeren (ik dus) dan helemaal geen recht op enige hulp in het huishouden? Mij werd verteld dat er juist geen lijfelijke zorg verleend mocht worden aan mijn oudste, zoals luier verschonen en in bad doen.

19. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Het verschilt dus inderdaad nog per gemeente hoe zwaar rfegels worden toegepast. Hulp voor de verzorging van je kind behoort in principe tot de HH en kan , weliswaar kortdurend ( totdat je zélf een andere oplossing hebt geregeld) worden toegekend. Maar nogmaals: de ene gemeente zegt pertinent nee, de andere doet het wel.

Uitgangspunt van de Wmo is, dat je zelf verantwoordelijk bent voor het vinden van oplossingen en dat in voorkomende gevallen hulp kan worden verstrekt. Dat begrip "gebruikelijke zorg" wordt vrijwel overal zeer streng gehanteerd, dus in de praktijk zal dat niet zo vaak tot een toekenning/indicatie leiden. Het gaat dan om de UITSTELBARE taken ,zoals stofzuigen.

De verzorging van een kind wat te klein is om dat zelf te doen, zien we in mijn gemeente niet als iets wta uitstelbaar is.

Mijn advies: vraag het gewoon aan. Ze zullen de aanvraag dan officiëel in behandeling moeten nemen en als ze willen afwijzen, zal in principe een medisch advies moeten worden gevraagd. Zo zou ik het in ieder geval wel doen als ik een aanvraag als de jouwe kreeg. De algemene wet bestuursrecht eist namelijk, dat besluiten zorgvuldig worden onderbouwd. En als je volledig (platte) rust moet houden, is dat nog wat anders dan iemand die eventueel zittende zaken nog wel kan doen.

Laat je dus niet met een telefonisch "nee" afschepen! Je hebt als burger je recht om een aanvraag te doen, ik zeg wel eens voor de grap: zelfs als je een roze olifant wil aanvragen.

20. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Hellen tnx voor je info! Gelukkig heb ik me niet laten afschepen (kreeg dus ook eerst een 'nee' te horen) en heb ik papieren voor de aanvraag thuis bezorgd gekregen. Die heb ik meteen ingevuld en terug gestuurd. Nu maar hopen dat ik vlug wat hoor.

Deel Deze Pagina