Hallo, Ik heb een contract tussen de 20 en 32 uur en nu vraag ik mij af wat mijn zwangerschapsuitkering word. Ik ben namelijk bang dat mijn werkgever de boel gaat belazeren (vreemde werkgever) en gewoon 20 uur uitbetaald terwijl mijn gemiddelde wel hoger dan dat moet liggen. Ik heb de laatste paar loonstroken nog niet gekregen dus ik kan het moeilijk zelf controleren. Kan ik contact opnemen met het UWV, die weten toch wat ik uitbetaald zou moeten krijgen? Mijn vriend vroeg zich af of ze dat wel zouden mogen zeggen.
Beste Floddertje123, Je wilt weten wat de hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt? Dat is een goede vraag! Jouw WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Wij baseren het dagloon op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin uw verlof begon. Voor het dagloon kijken wij daarbij naar de periode van 1 jaar, dat eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode. We kijken dus niet naar het aantal uren dat je gewerkt hebt, maar het bedrag wat je gemiddeld verdiend hebt. Ik wens je een fijne zwangerschap toe! Met vriendelijke groeten, Nathalia UWV Webcareteam
Maar dit bedrag wisselt dus ook elke maand, kan ik dit opvragen bij het UWV of moet ik voor dit soort vragen wel bij mijn werkgever zijn?
Hallo Floddertje123, Je kunt aan je werkgever vragen wat je sv loon is van het afgelopen jaar, vooral ook omdat je aangeeft dat niet al je loonstroken compleet zijn. Met vriendelijke groet, Nathalia UWV Webcareteam