Hoe kan ik voor meer zelfvertrouwen zorgen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joyful, 13 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 17 maanden. Ze kan staan aan een tafel en als je haar beide handjes vast houdt dan stapt ze ook.

Als ze aan de tafel staat durft ze niet te gaan zitten of opzij te stappen. Als ze vindt dat ze te lang staat gaat ze heel zielig huilen en dan helpen wij haar in de zitpositie. Hoewel, helpen is het eigenlijk niet. Ik raak haar alleen maar aan en dan gaat ze zitten.
    Ze denkt dus dat ze geholpen wordt maar doet het gewoon zelf.

Daarom weet ik dat ze meer kan dan dat ze laat zien. Als ze meer zelfvertrouwen had zou ze misschien al wel kunnen lopen.

Ik dacht in eerste instantie, ach het komt vanzelf wel. Maar dit duurt nu al ruim 2 maanden. Ik vind het zo zielig voor haar als ze weer eens begint te jammeren als ze zichzelf heeft opgetrokken en niet meer terug durft. Ik heb het ook al eens geprobeert met een zachte ondergrond zoals op de bank, of buiten op het gras. Maar dat maakt allemaal niets uit. Ze durft het gewoon niet.

Haar zo lang laten staan totdat ze zo moe wordt dat ze wel moet gaan zitten vind ik geen optie.

Hebben jullie tips om haar zelfvertrouwen te vergroten?

2. firegirl

firegirl Niet meer actief

Ik snap dat je haar graag wilt helpen als ze niet meer op de grond komt, maar als je elke keer helpt, dan weet ze dat je dat komt doen en dan leert ze het nooit (of veel later)... Denk ik. Maar goed, het is wel wat zielig ja. Ik heb Emma altijd veel zelf laten uitzoeken. Dan moedigde ik haar wel aan en zei: Toe maar, je kunt het!

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou haar ook niet meer helpen.

4. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

idd niet meer helpen, op die manier ontdekt ze dat ze het ook zelf kan. en als ze het doet of probeert, complimentjes geven.

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Als je haar blijft helpen leert ze het nooit denk ik. Laat het haar zelf maar doen, daar zul je zelf even aan moeten wennen zoals ik het lees uit je bericht, maar is voor je dochter wel het beste. En veel complimenten geven als ze het opeens wel even durft, dan komt het zeker goed!

6. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik denk ook dat je nu juist het tegenovergestelde doet door elke keer te helpen. Wat van jou onwijs lief bedoeld is, mama helpt wel ff, kan bij je kindje overkomen als, mama helpt wel want je kunt het toch niet, wat dan juist niet goed voor het zelfvertrouwen is.

Ik vrees dat je het haar ook een keertje zelf moet laten proberen. Zorg anders dat ze je niet goed kan zien als ze staat (hoekje van de kamer gaan zitten), zodat ze het wel zelf moet proberen. Hoe vaak je niet hoort hoeveel kindjes al doen op het kdv, maar thuis nog niet omdat ze daar toch geholpen worden. Ze zijn hartstikke slim die dwergen :) en ze hebben ook de ruimte nodig om het te kunnen proberen, en soms moeten ze daar gewoon ook ff driftig om worden (te minste mijn meisje wel, driftig als iets niet lukte, maar blijven proberen en o zo trots al het dan wel lukte)

7. Princi

Princi Fanatiek lid

30 dec 2008
    2.377
    0
    0
    Trainster/Muziektherapeute
    Oss
    Wat je qua zelfvertrouwen misschien ook kan doen, is dan naast haar gaan staan en gaan zitten terwijl ja haar aankijkt en aanmoedigt. Veel kinderen kijken als ze iets nieuws of engs doen hun ouders aan om daar bemoediging en vertrouwen uit te halen.
    O en dan op je handen gaan zitten natuurlijk zodat je toch niet kunt helpen ;).
    Als ze dat kan terwijl je kijkt en ernaast zit of als dat niet werkt dan zou ik het haar inderdaad zelf laten doen....

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Niet helpen en haar het zelf uit laten zoeken.
    Oke als ze het op een brullen/gillen zet is het wat anders maar een beetje jammeren is echt niet erg.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik help mijn kleintje ook niet heel veel. Ze moeten m.i. eerst ruim de kans krijgen om het zelf uit te zoeken, en daar hoort een beetje zielig gejammer bij, want dat is de manier van communiceren. Als het niet lukt, of als ze in knoop komt en heel erg huilt, help ik haar natuurlijk wel! En wat de anderen ook al zeiden, heel enthousiast toejuichen als het lukt, ik sta soms te dansen in de kamer en in de handen te klappen, vindt ze helemaal top.

10. firegirl

firegirl Niet meer actief

@joyful. En werkt het al? Hihi.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben ook een heel voorzichtige dochter.... Ze was ook wat laat met de dingen van de grove motoriek. Maar het rollen heeft ze bijvoorbeeld op ons bed geleerd. Omdat het daar dus geen pijn deed ;) .
    Nu stuitert ze rond op ons bed en kijkt nergens naar. Verder is ze wel heel voorzichtig, maar ze oefent dus best wel dingetjes op ons bed. We zijn deze week begonnen met koprollen hihi... erg leuk, maar dat doet ze dus echt alleen op ons bed.

Deel Deze Pagina