Ja ben zeker consequent genoeg.. Krijgen op tijd een time out of even uit elkaar. Bij serieus misdragen kunnen ze naar boven. En dat weten ze maar 't gaat daarna gewoon weer verder.
Dit en vooral wanneer oma dit zegt. Ja joh, hou je uitspraken lekker voor je denk ik dan. Kom maar eens thuis kijken.
Wij gaan met 2 gezinnen beide 1 kindje en dat gaat perfect. Willen we samen een dagje fietsen blijkt hij bij onze beste vriendin. Die van haar gaat mee verse broodjes kopen met mijn man en haar ouders slapen dan wat langer
Sorry maar dit is toch totaal niet te vergelijken met de situatie van TO? Zij heeft vier kinderen. Die kun je moeilijk verdelen over andere mensen. 1 kind is natuurlijk een heel ander verhaal.
Herkenbaar! Ik ben een keer rechtsomkeer naar ons vakantiehuisje gegaan, nadat ze zaten te zeuren in Disneyland. Leuk vonden ze het niet, maar het was daarna meteen klaar. (Deze vakantie dan..... want ze zijn het allang weer vergeten.) We gaan van de zomer een week weg. Aan de ene kant heb ik er veel zin in, maar aan de andere kant......... wil ik bijna een huisje voor me eigen alleen huren. Heeeeeerlijk! Vooral die van 11 hier is even in een soort puberfase. Overal tegenin gaan. Grote monden. En voor onverwachte dingen is hij allergisch. En hij en zijn zusje van 7 kunnen zoooooo goed kibbelen....... Ik las soms een week lang een " een-verbod-om-met-elkaar-spelen- in. Een soort quarantaine maar dan qua samen spelen. Dat kunnen ze namelijk echt niet.
het is niet te vergelijken nee. Maar het kan wel helpen door met een bevriend stel met kinderen op vakantie te gaan. Of om ze bijv 1 dag langs te laten komen. wij zijn ook al een paar keer een weekje en weekendjes met vrienden gaan kamperen. Kinderen spelen dan vaak leuker. Wij drinken wijntjes en biertjes. Mannen bbq-en savonds gezellig voor de tent/caravan kletsen.
Dat klopt, ik heb 2 jongens en ik kan nu heerlijk met ze uit eten en ze vermaken zich prima met elkaar. Tuurlijk hebben ze onenigheid maar dan kan ik ze echt wel duidelijk maken dat als ze doorgaan dit consequenties heeft (geen tablet tijd meer). Vroeger dacht ik soms dat het hun alleen maar ging om elkaars leven zuur te maken.
Ik kan me voorstellen dat het pittig kan zijn en dat je er een beetje tegenop ziet! Waar ik (nu al) mee zou beginnen, is vooral letten op wat er WEL goed gaat: - spelen ze 2 minuten zonder ruzie? 'Wat spelen jullie gezellig samen!' - maken ze wel ruzie, maar lossen ze het zelf op? 'Wat knap dat jullie het samen opgelost hebben' En als je positief, goed gedrag ziet, benoem dat dan ook hardop richting de twee kleine zusjes. Niet dat zij er iets van snappen, maar laat merken dat je daar trots op bent en dat je hen daarin als een voorbeeld ziet. Het kan voor jezelf enorm helpen om elke dag 3 positieve dingen op te schrijven over (het gedrag van) je jongens. Negatieve dingen of wat niet goed ging, onthouden we vaak veel beter.. Ga je kamperen/ben je op een camping? Dan zou ik hen zoveel mogelijk vrijheid geven om buiten te rommelen. Dat is voor kinderen op deze leeftijd heel goed en gezond om op hun energie kwijt te raken. (niet dat je het doet, maar ff voor de zekerheid: dan niet mopperen om vieze kleding/kapotte kleding etc. Het doel is dat ze lekker bezig zijn en hun energie kwijtraken). Verder zou ik de jongens zelf vragen wat zij graag zouden doen op vakantie. Dat doen we hier ook en er komen altijd verrassend (simpele) dingen naar boven zoals samen een spelletje doen, fietsen, picknicken in de kamer etc. O ja, en ik ben heel benieuwd hoe de omgeving (in het bijzijn van je zoons) over hen en hun zusjes praat. Het kan denk ik gemakkelijk zo zijn dat de zusjes lief en schattig zijn; en dat er vooral over de jongens gesproken wordt als wild, vervelend, druk. Als dat zo is, zou ik er op een rustig moment eens over doorpraten met de omgeving en ook hen vragen om vooral te benoemen wat goed gaat bij de jongens.
Ik begrijp heel goed dat je hier tegenop ziet. Maar thuisblijven en een keer een dagje weg is natuurlijk ook geen echte vakantie. En het probleem blijft bestaan. Realiseer je dat jongens fysiek zijn ingesteld en veel energie hebben. Dat moet eruit door iedere dag naar buiten te gaan. Waar is je partner in dit verhaal. Jongens spiegelen zich aan een mannelijk rolmodel dat weet hoe het is om jong te zijn. Laat je partner dagelijks met ze naar buiten gaan voor fysieke activiteiten (voetballen, fietsen, wandelen, balspel, trampoline etc). Grijp niet continu in. Ze zoeken elkaar op terwijl ze weten wat er gaat of kan gebeuren. Dat is een keuze. Dus wellicht valt er een klap of maken ze ruzie. Laat dat begaan zolang er in huis niets kapot gaat of de jongere zusjes er geen last van hebben. Jongens zijn minder van het praten en meer van het fysieke. Vaak is het daarna klaar. Haal ze niet uit elkaar en ga niet lopen oplossen en troosten (je hebt immers gewaarschuwd). Zet ze in de auto apart van elkaar. Desnoods de oudste op de voorstoel (naast de bestuurder) en de andere zoon op de achtetste bank naast een zusje. Ga zelf achterin zitten dan heb je controle tijdens het autorijden.
Oh dit stukje is zo herkenbaar. Vooral onze jongste is een kleine tiran thuis. We noemen haar regelmatig een wolf in schaapskleren Overal is het zo'n schatje met haar prachtige blonde krullen maar thuis is ze opstandig, brutaal en gemeen. Helaas heeft ze het van mij want volgens mijn moeder was ik vroeger ook zo Ontopic, Hier is het vaak de eerste week van de schoolvakantie. De jongste heeft dan erg last van het wegvallen van het schoolritme en dan vliegen ze elkaar constant in de haren. Ik denk dat het ook komt omdat ze bij elkaar in de klas zitten en ze nooit zijn zonder elkaar zijn. Ze zijn nu 6 en 8. Hier werkt het dan heel goed om iets 1 op 1 te doen. En soms laat ik ze lekker vechten. Achterdeur dicht en dan reageer ik gewoon even niet. Ben zin om iedere 5 seconden ze uit elkaar te halen.
Tja ieder zijn perspectief. Voor mij is een dagje dierentuin niet hetzelfde als een week kamperen/hotel etc. Hoeft trouwens niet ver of duur te zijn. En voor vakantie hoef je gelukkig geen 2 verdiener te zijn of westers. En ieder zijn ding hè. Sommige mensen vinden hun achtertuin ook prima en zien de plaatselijke speeltuin als een hoogtepunt van de zomer. Anderen niet.
Voor mij valt zoiets ook niet onder vakantie. Het valt onder een daguitstap voor mij. Met ons gezin van 5 is een daguistap trouwens heel vaak duurder dan en nachtje weg dus westerse, 2 verdieners bril slaat nergens op in ons geval .
Ik zou vooral thuis gaan investeren in beter gedrag. Bij ons gaat het over het algemeen goed maar als de oudste twee de hele tijd elkaar in de haren vliegen dan volgen er gewoon consequenties. Dan mogen ze allebei een half uur op hun eigen slaapkamer zitten en daarna mogen ze weer naar beneden komen mits ze zich goed gedragen. Op vakantie Zou ik hetzelfde doen. Je gaat toch niet heel veel geld uitgeven om vervolgens met lastige kinderen te zitten? Dus als ze vervelend doen dan kunnen ze mooi iedere op een slaapkamer in je vakantiehuisje gaan zitten terwijl jij buiten iets leuks doen met de kleintjes. Jongens zijn over het algemeen iets drukker en gaan elkaar ook al sneller fysiek in de haren zitten maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet horen te gedragen. Succes!
Mijn kinderen kunnen ook echt wel ruzie maken of elkaar irriteren.. ik kan me er inmiddels goed vanaf zetten, en doe vaak echt alsof ik het niet hoor.. wat voor vakanties heb je? Wij kiezen bewust voor hele grote campings met volop vertier.. We kiezen ook geregeld iets anders uit.. dus niet ieder jaar naar hetzelfde toe.. je moet er van houden, maar wij leven echt onder het motto; als de kinderen het na hun zin hebben hebben wij het ook.. wat er toe leidt dat ze tijdens de vakanties niet of nauwelijks ruzie maken.. ze gaan dan op camping zelf rond kijken en genieten volop.. We maken bewust ook geen culturele uitstapjes ofzo.. houden we ook niet van, maar worden onze kinderen ook niet blij van..