Een bijna groeistop...

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Angel79, 3 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Beste dames,

Het spijt me dat ik jullie lastig val, maar vandaag heb ik nogal rot nieuws te horen gekregen. Ik loop al enkele weken onder controle van het ziekenhuis aangezien de groei van mijn mannetje achter zou blijven. Dit was 2 weken steeds. 2 Weken geleden had hij nog maar een groeiachterstand van 1 week en dus was er goede hoop dat ik weer terug kon naar mijn eigen verloskundige, ze hadden alleen graag dat ik tot de 37 weken-grens bij hun bleef, dan nog een ctg en echo zou worden gemaakt en dan werd ik weer overgedragen naar de vk.
    Vandaag heb ik dus deze ctg en echo gehad en nu blijkt dat mijn mannetje eigenlijk niet is gegroeid op 2 weken tijd (wordt nu op grootte van een kindje van 33 of 34 weken geschat). Ook hebben ze de werking van de navelstreng gecontroleerd, die overigens nog goed werkte, en mijn vruchtwater gecontroleerd, dit was tegen t randje aan van te weinig waaruit zij toch opmaakte dat de placenta niet meer voldoende zijn werk deed :(
    Nu moet ik maandag weer terug voor een ctg en vrijdag voor een ctg, echo en weer een navelstrengcontrole. Mocht blijken dat het nog erger wordt, ofzoiets dan zullen ze gaan bepalen of ik moet worden ingeleid. Ik mag zoiezo niet langer dan de 40 weken lopen.
    Ik was/ben er kapot van en daardoor aan veel vragen niet gedacht. Ik hoop dat jullie mij misschien hier antwoord op willen/kunnen geven.

*Mocht de bevalling nu spontaan beginnen zal ik het ziekenhuis moeten bellen, maar hoe gaat dat dan in zijn werk?
    *Hoe gaat een inleiding eigenlijk? Wat wordt er dan gedaan?
    *Hoelang moet je normaal gezien in het ziekenhuis verblijven?
    *En als de kleine de couveuse in moet, blijf ik dan automatisch ook daar ook al gaat het goed met mij of moet ik naar huis en mijn kindje achterlaten?

Verder heb ik tijdens mijn vorige zwangerschap zo'n hevige voorweeën gehad dat ik de 1x vk had gebeld (die ook dacht dat het wel zou beginnen zo hevig waren ze), maar zij is toen dus voor niets gekomen omdat het toch voorweeën waren. Nu moet ik dus naar het ziekenhuis, maar wat als ik ga in de veronderstelling dat het is begonnen en blijkt achteraf weer loos alarm te zijn, voel me daar niet echt prettig onder :( Gebeurd zoiets wel vaker?

Dan nog 1 allerlaatste vraag: Ik had altijd een regelmatige cyclus van 29 dagen, toch heb ik pas na een week overtijd zijn positief kunnen testen. De termijnecho met 12 weken bepaalde dat ik 6 dagen korter zwanger was dan de vk uittelde, maar aangezien dit geen week verschil was hield de vk haar eigen datum aan. Ik heb dit aan de gyn verteld vandaag maar deze zei me dat ik in principe geen termijn echo nodig zou hebben gehad aangezien ik zo regelmatig wass, maar kan het nu echt niet dat ik die maand een late eisprong heb gehad en mijn kindje dus gewoon echt 6 dagen "jonger" is dan geteld? Hopenlijk begrijpen jullie hoe ik het bedoel :(

Sorry voor al mijn vragen, maar toch bedankt voor jullie tijd.

Liefs Angela.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Angela,

ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent. De termijn van de zwangerschap is in het begin gesteld aan de hand van de uitgerekende datum en daar moet je je ook op richten. Misschien is het zo dat je kindje een paar dagen jonger is, maar hij moet wel groeien en dat heeft ie niet gedaan. Dus met de termijn heeft het inderdaad niets te maken, helaas. Mocht de bevalling beginnen kun je het ziekenhuis best bellen. Je staat officieel wat ik van je begrijp onder controle bij de gyn en zij weten dus precies jouw situatie en je hoeft niet eerst de verloskundige te bellen. Dit mag altijd wel hoor, maar zij dan waarschijnlijk ook overleggen met het ziekenhuis.

Als het begint en je belt, vragen ze over de telefoon wat je voelt en vaak zullen ze zeggen 'kom maar even kangs dan controleren we je even'. Wanneer er in het ziekenhuis nog niet aan de hand blijkt te zijn, ga je gewoon weer naar huis. Geen probleem. Als het wel is begonnen mag je in het begin dan vaak weer naar huis om je weeen op te vangen en krijg je belinstructies. Als het al een eind gevorderd is, blijf je tot je bevallen bent op de verloskamers en zal je waarschijnlijk een aantal dagen in het ziekenhuis liggen omdat ze je kindje willen observeren.

Met de termijn die hij al heeft bereikt, is de kans aanwezig dat hij helemaal niet in de couveuse hoeft, maar je kunt er beter wel vanuit gaan, omdat ie toch klein zal zijn. Je mag dan gewoon ook in het ziekenhuis opgenomen blijven in je kraamtijd. Meestal na een week ga je naar huis en ligt het aan de groei van je knulletje of ie mee mag. Het hangt er dus allemaal mee samen hoe hij het doet en hoe veel hij weegt en groeit.

Inleiden kan op twee manieren; Als je al wat ontsluiting hebt, zullen ze de vliezen breken en krijg je een wee-opwekkend medicijn via een infuus. Maar waarschijnlijk heb je nog geen ontsluiting en zullen ze eerst met een gel of een pilletje de baarmoedermond laten verstrijken en wat ontsluiting creeren (dit komt dan ook door weeen.)

Groetjes Brigitte

3. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Dankje Brigitte voor je uitgebreide antwoord.
    Ik heb er de afgelopen 2 dagen veel over nagedacht en heb er veel over gelezen (ook met dank aan de meiden die hun verhaal hebben verteld aan mij :thumup: ) en ook na jouw uitleg ben ik veel geruster over alles. Ik zie het allemaal weer een beetje positiever en heb er weer nieuw vertrouwen in.

Nogmaals dank voor je antwoord, ben blij dat we bij jullie, ondanks jullie drukke leven, terecht kunnen met alle vragen :thumup:

Liefs Angela.

4. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Hoi Brigitte,

Ik wou je nog graag vertellen hoe de afgelopen controle is verlopen, afgelopen vrijdag moest ik namelijk weer voor een ctg, doplerecho en had ik daarna weer een gesprek met weer een andere gyn.
    De ctg was goed, meneer was superactief.
    De doplerecho was volgens de echoscopiste ook heel goed, tevens had ze het vruchtwater weer "gemeten" en dit was zelfs toegenomen.
    Daarna het gesprek met de gyn (weer iemand die ik nog niet kon). Hier kreeg ik te horen dat er helemaal niets mis is, de placenta werkte volgens hem perfect, was niks mis mee en hij schatte mijn jochie zelfs op 3 kilo!
    Toen ik aangaf dat ik er niets meer van begreep en dat er vorige week nog werd gesproken over inleiden, was zijn antwoord: inleiden??? Lekker laten zitten, die komt vanzelf wel, zolang er niets mis is, wat nu het geval is, moet jij niet worden ingeleid!!!!
    Toen ik vroeg of ik niet kon terug komen bij hem, omdat ik zo moe wordt van alle verschillende verhalen aangezien ik nog niet 1x dezelfde gyn heb gehad, kreeg ik helaas te horen dat hij er volgende week niet was en moet ik dus alsnog bij weer een andere gyn. Nog 1 die ik nog nooit heb gehad.
    Volgende week krijg ik weer een groei-echo en ben dus een beetje bang dat ik dan weer te horen krijg dat t weer niet goed is allemaal, toch laat ik me daar niet meer door gek maken, ik weet zeker dat het goed is en hoop er een beetje op dat ik vrijdag niet meer hoef te gaan doordat ik bevallen ben ;) Heb afgelopen donderdag namelijk al een paar uur in het ziekenhuis gelegen met flinke weeën, alleen stopten ze op een gegeven moment helaas. Ik heb nu wel al 1 cm ontsluiting. Ik weet dat je daar best nog wel een tijdje mee kan lopen, maar ik hoop er een beetje op dat het snel gaat doorzetten allemaal.
    Ik wil je nogmaals danken voor je advies van vorige week en wou je hier graag van op de hoogte brengen :thumup:

Groetjes Angela.

Deel Deze Pagina