Ik heb een poes van 5 jaar. In de vakantie hebben we er een kitten bij genomen. We hebben ons goed ingelezen hoe je dat moet aanpakken: aparte ruimte voor de kitten, eerst geurtjes uitwisselen, dan pas elkaar zien etc…. De eerste fysieke ontmoeting ging ook weer niet dramatisch slecht, de oudere kat gromde wel even en blies een paar keer, maar geen grote gevechten dus we waren hoopvol. Echter we zijn nu 4 weken verder en de oude kat blijft maar blazen en grommen en afentoe deelt ze een paar tikken uit, ook naar ons. Ze is echt een heel andere kat geworden dan ze vroeger was. Ze wil amper nog geknuffeld door ons. Ze wil zoveel mogelijk naar buiten om zo min mogelijk thuis te hoeven zijn. Ze eet en drinkt wel goed gelukkig. In de ochtend gaat ze vroeg naar buiten. Ze komt 1x terug om te eten en dan komt ze als het donker is pas weer binnen en slaapt ze apart van de kitten. Wat kunnen we doen om haar te helpen? Ik heb al valeriaandruppels gekocht… dat lijkt ietsje te helpen. Er is allerlei ander spul op de markt, maar wat helpt nu echt? We geven de katten ook samen snoepjes om ze positieve ervaringen te geven. Heeft iemand nog meer van dat soort tips misschien? Om een grumpy kat wat meer te laten relaxen?
Heeft ze hoge plekjes in huis waar ze tot rust kan komen? Dat kan vaak helpen. Je hebt ook voeding, Royal Canin calm, kan misschien ook helpen. Maar een kat van 5 jaar vind die kleine kittens vaak maar irritant dus zou vooral kijken naar hoge plekken creëeren waar ze haar rust kan vinden en makkelijk weg kan gaan van de kittens.
Het vervelende is dat ze eigenlijk niet zo’n klimmer is. We hebben een hoge krabpaal, daar ging ze nooit in. De kitten houdt wel van klimmen en ligt dolgraag bovenin. Het voer ga ik naar kijken, bedankt!
Sommige katten kunnen nu eenmaal niet met een andere kat. Ik vind het wel wat dat je de eerste kat nu druppels geeft, terwijl het gedrag duidelijk aangeeft dat ze/hij het nu niet meer prettig vind. En steeds hele dagen buiten is.
Kun je dat uitleggen dan wat ik verkeerd doe? Als ik zelf gestrest ben zou ik ook Kamille thee of valeriaan iets anders pakken om een beetje van te relaxen. Vind je dat bij een kat heel anders dan? Bij katten uit de straat is ze vaak wel heel sociaal. Ze heeft een “vriendin” met wie ze vaak samen ligt op de loungebank buiten. Dus we hadden het idee dat ze wel samen kon met een andere kat.
Hier geen positieve ervaringen helaas, ik heb zowel ervaring met een kat die er een puppy bij kreeg (in mijn ouderlijk huis nog) en een andere kat die aan een kitten moest wennen, en in beide gevallen bleef de grumpy kat dat eigenlijk altijd. Met de hond was het echt haat en nijd (kwam door haar, de hond was gewoon lief). De andere kat werd op een gegeven moment wel getolereerd, maar ze meden elkaar zoveel mogelijk en negeerden elkaar de rest van de tijd. Als 1 van de 2 werd geaaid of geknuffeld, dan zag je de ander niet. Ik zou er persoonlijk dan ook nooit meer aan beginnen om een ‘gevestigd’ huisdier te laten wennen aan een nieuwkomer (nu hebben wij momenteel geen huisdieren, dus dat scheelt ). Maar goed, daar heb jij nu niets aan en ik hoop van harte dat je meer succes hebt!
Helaas dat het bij jullie niet goed ging. Ik zou het prima vinden hoor als ze gewoon elkaar gedoogden en langs elkaar heen leefden. We zijn met zn vieren, er is bijna altijd wel iemand thuis voor knuffelen en spelen, we hebben een groot huis en een grote tuin. Ik zou alleen willen dat ik mijn oude kat beter in haar vel kon laten zitten door iets voor haar te doen.
Kan je de oude kat een plek bieden voor hem/haar alleen? Mss al dat kleine mormel ook buiten gaat dat het positief evolueert.
Feliway kan je nog proberen doe je in het stopcontact en dat kalmeert ook. Hebben we ook gedaan toen de twee kittens bij onze bejaarde dame kwam. De kittens waren het meest gestressd toevallig, maar dat hielp goed. Wat je nog zou kunnen doen is de oude kat binnen houden dat ze allebei hetzelfde blijven ruiken. Want katten gaan op geur af en de oude kat is buiten en ruikt dus anders dan de nieuwe kat.
Hoe uit te leggen, ik ga mijn best doen. Mijn kat is ook heel sociaal, hij en de buurtkat liggen samen meestal bij mij in de tuin. Maar hij moet geen andere kat in huis, dat werkt niet. Bij mijn vorige katten was er geen probleem, maar sommigen zijn er gewoon niet voor gemaakt om hun huis/personeel te moeten delen. Zeker niet als ze al wat ouder zijn. Katten zijn vaak het liefst alleen, al denken mensen daar vaak anders over. En met de valeriaan bedoel ik, als zijn stressfactor (het kitten) weg genomen word heeft hij geen medicatie/rustgevende middelen nodig.
Een kat is een solitair dier en deelt zijn plek niet graag met anderen. Vaak zie je dat het prima gaat maar dit is zeker niet altijd het geval. Katten hechten veel waarde aan hun eigen territorium. Veel gedragsproblemen zijn ook terug te voeren op indringers in hun territorium en het afbakenen van hun territorium. En om jou vergelijking met een mens door te trekken: ik vind sociaal contact met mensen prettig. Als er iemand bij mij intrekt terwijl ik daar niet op zit te wachten dan kan daar geen kamillethee of valleriaan tegenop.
Ja dat begrijp ik… maar de kitten weg doen dat doen we alleen hypothetisch als alleraller uiterste optie als al het andere geprobeerd is. Daarom vraag ik hier om tips. Is er nog hoop dat het na 4 weken nog verder bijtrekt bijvoorbeeld. Mijn oude kat is in de zomer altijd veel buiten en is dan wilder, maar in de winter verandert ze in een rustigere binnenkat, zou dat nu de situatie gaan verbeteren of juist verslechteren? @Bloem2310 jij had een poosje geleden een vergelijkbaar topic hoe gaat het nu met jou?
Dit zijn ook goede tips ja. En ik las dat je hun samen snoepjes geeft. Krijgen ze ook natvoer? Dat zou ik dan ook aan hun beiden tegelijk geven. En het kan nog veranderen hoor, ze moeten echt aan elkaar wennen en aan elkaars geur. Wat je ook kan doen is veel met de kitten spelen, heel veel tot die echt moe is. Dan heeft die ook minder energie om de oudere kat te irriteren. Probeer ook met hun beiden tegelijk te spelen, dan doen ze ook iets positiefs samen.
Heb je toevallig ook hbo max? Daar heb je de serie my cat from hell in. Is echt wel leerzaam en haal je ook veel tips uit.
Dat zijn ook goede tips, dank je wel! De oude kat wil nu nog heel veel naar buiten ook vanwege het mooie weer, je houdt haar echt niet binnen dan. In de winter blijft ze wel makkelijker binnen. Ik hoop op een natte koude herfst Maar Feliway hielp bij jou goed dus? Ik wou even wat ervaringen horen voor ik in het wilde weg wat ging bestellen.
Bedankt voor je opbeurende woorden! Er wordt heel veel met de kitten gespeeld. Maar de kitten is opgegroeid in een huis met veel katten en honden en begrijpt niet zo goed waarom de oude kat haar helemaal niet in de buurt wil hebben. Ze wil niet perse met haar spelen, maar er gezellig naast komen liggen bijvoorbeeld. Misschien leert ze dat nog wel bij komende tijd dat ze dat niet meer moet proberen.
Je kan ze proberen bij elkaar te zetten in een niet te grote ruimte, dan moeten ze wel bij elkaar zijn. Maar verder zou ik het ook niet weten. Ik heb ook 2 katten gehad moeder en zoon en dat werkte niet meer toen zoon volwassen werd en de moeder ging steeds meer naar buiten en langer. Tot ze dagen/ weken niet meer thuis kwam. Ik heb haar naar het huis van mijn vriend gebracht, daar ben ik ook meerdere dagen per week. Nu is ze altijd thuis en haar zoon bij mij thuis ook. Heel veel katten zijn nu eenmaal het liefste alleen. Succes, ik hoop dat het goed komt voor jullie en voor de kat.