Hoe kat naar dierenarts krijgen?

Discussie in 'De lounge' gestart door WinMom90, 18 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hier ook twee van die houdini's. Heb er eentje gehad waar ik gewoon maar lashandschoenen aantrok want dat was ook een ramp.

Hier stouwen we alles in easypils, een pillenschieter red je t ook niet mee. Als de situatie het nodig acht gaat er ook gerust leverworst omheen.

WinMom90 vindt dit leuk.
  2. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.255
    12.631
    113
    Vrouw
    Luna86 vindt dit leuk.
  3. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.011
    1.722
    113
    Vrouw
    Bij mijn ouders wachtten we tot kat in diepe slaap was gevallen en legden haar er dan snel in. Hier hebben we een mandje die van boven open kan,wat het erin leggen van kat ook makkelijker maakt.

WinMom90 vindt dit leuk.
  4. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bedankt allemaal ❤, ik lees zo alles even rustig door en zal straks even reageren.

5. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Hier komt de dierenarts aan huis voor maar €15,- extra ofzo. Wellicht is er ook een dierenarts bij jou in de buurt die dit wil en kan? Voor een beetje een normaal tarief natuurlijk.

WinMom90 vindt dit leuk.
  6. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.694
    3.136
    113
    Vrouw
    Brabant
    En mocht het echt niet lukken dan pak je een grote badhanddoek, maar echt zo'n grote dikke. Je doet de kat in een kleine ruimte (of idd als die rustig ergens ligt), je gooit de handdoek over hem heen en gaat een soort sumoworstelen :roflmao: nee gekheid, vaak worden ze rustiger als er een handdoek over hen heen ligt want dan zien ze niks. Dan een tegenspartelende kat in het mandje wrikken. Leuk? Nee maar als de dierenarts niet aan huis komt en je moet echt daarheen dan zal je iets moeten doen :(

WinMom90 vindt dit leuk.
  7. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    #27 Iertje81, 19 sep 2021
    Laatst bewerkt: 19 sep 2021
    Onze dierenarts komt bij ons thuis :)
    Ik zou toch even vragen of dit echt niet kan.
    Nou heeft Elmi geen probleem met mandjes en dergelijke maar het kost maar 5 euro extra (als je binnen een straal van 5 kilometer van de arts vandaan woont) dus ik doe het zo.

WinMom90 vindt dit leuk.
  8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dierenarts thuis laten komen en die meteen evt wormtabletjes enz laten geven. Dan is dat maar gebeurd en kost het jouw geen worsteling.

En als het niet gaat: kat overvallen. Kattenkennel uit het zicht houden. Dikke jas of iets aan met handschoenen. Handdoek of deken. Zonder aarzeling de kat pakken en kop bedekken.
    Reismand op z'n kant zetten dus deurtje aan de bovenkant. Kat in de kennel laten "vallen" en deurtje dicht.
    Zo deden we het altijd met katten in pension die niet in het mandje wilde..

WinMom90 en Featherr vinden dit leuk.
  9. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bedankt allemaal. Handdoek is hier ook geen doen. Hij is sterk en groot en is los voor je de handdoek er goed om hebt..

Ik ga maandag nog eens bellen voor bezoek aan huis. Er zijn verschillende assistentes en de laatste gaf daar niet echt antwoord op.

Anders wellicht voor hem een andere dierenarts proberen om aan huis te komen.

Vooral nu ik lees dat het niets "aparts" is dat dierenartsen aan huis komen ga ik dat eerst proberen.

Ik dacht ook nog aan een vangkooi, maar maak ik hem daar niet nog angstiger mee?

10. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    vraag je dierenarts om gabapentine, zit in een capsule die je open kunt maken, poeder kun je dan door het natvoer mengen. Het werkt stress verlagend bij katten maar niet zoals andere medicatie waarbij ze nog wel alert zijn en stress ervaren. Onze kat had enorm veel stress en als katten stress hebben kunnen ze geen positieve ervaringen opdoen omdat ze volledig blokkeren. Zij heeft het daarom in een lage dosis dagelijks gehad tot ze dus genoeg positieve ervaringen had kunnen opdoen. Dierenarts vertelde dus dat ze een hele capsule een uur voor de behandeling geven zodat katten wat makkelijker benaderbaar zijn. Succes!

WinMom90 vindt dit leuk.
  11. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Zou hem overigens niet op allerlei manieren gaan vangen, daarmee geef je hem alleen maar nog meer stress omdat hij zich enorm opgejaagd voelt. Katten worden ontspannen van eten, dan komt er een bepaald stofje vrij schijnt het, maar ook van spelen. Misschien dat je daar iets mee kan doen als hij eenmaal die gabapentine heeft gehad.

WinMom90 vindt dit leuk.
  12. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Oh herkenbaar dit! Verschrikkelijk, wat een strijd iedere keer

Wat hier in ieder geval helpt is: vervoermand die van boven open kan. En dan inderdaad 1 persoon grote oven handschoenen, lange broek en een dik vest aan. Die vangt kat en gooit deze in het mandje. 2e persoon ritst hem snel dicht.

Maar mijn katten moeten dus ook naar de vaccinatie weer. Eentje gaat redelijk zonder problemen, maar de ander: daar is de bovenstaande tactiek voor:roflmao:

13. Flowertje27

Flowertje27 Fanatiek lid

31 dec 2020
    3.003
    2.492
    113
    Vrouw
    Dierenarts aan huis laten komen. Meeste dierenartsen doen dat, wel voor extra tarief, en je hebt zelfs speciale “rijdende” dierenartsen. Omdat dit natuurlijk vaker voor komt.
    Voor jullie en de kat een stuk minder stressvol. Als dat echt niet kan wellicht medicatie vragen waar hij rustig van wordt maar ook dat is eigenlijk niet prettig voor hem.

14. Flowertje27

Flowertje27 Fanatiek lid

31 dec 2020
    3.003
    2.492
    113
    Vrouw
    Oh en wat betreft pillen: ik heb gezien mijn cattery al zo’n honderden katten en kittens moeten pillen, en mijn tactiek: stop het pilletje in vloeibaar snoepje liquid snack, geen ding van maken, gewoon langs lopen hem even aaien, door je knieën rustig zakken, met linkerhand kop vast houden andere hand pilletje in wang duwen en hap slik weg. Als beloning rest van de crème geven. Vinden ze heerlijk en ik heb nog nooit!!! problemen gehad met pillen geven. Hoe schuw / paniekerig ze ook waren. tussen de brokjes of natvoer trappen ze natuurlijk niet in

15. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.694
    3.136
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja ik had vroeger een kat die je echt echt niet kon pillen. Pillenschieter met water erna, door een snoepje, gewoon door haar bek duwen. Allemaal geen optie. Dierenarts dacht het wel even te doen want ik zou het wel niet kunnen :rolleyes:
    Die heeft echt alle trucjes geprobeerd maar ze spuugde hem keer op keer weer uit :roflmao: vond het wel komisch want ze was zo'n relaxte kat die het allemaal prima vond maar pillen was gewoon geen optie :o:

Uiteindelijk zijn we bij haar echt overgegaan op vloeibare medicijnen en vloeibare wormenkuur (alleen als het nodig was, ik ontworm niet preventief.) Dus dat is ook nog een optie voor katten die niet te pillen zijn.

Flowertje27 vindt dit leuk.
  16. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Laatste berichten helemaal gemist, sorry!

Maar, het is gelukt! Een XXL reismand gekocht, past een jack russel in volgens mij haha.

Voer constant in de reismand gezet en beetje bij beetje verder naar achteren en ja hoor hij ging er in.

Dag van afspraak uiteraard niet, en erin zetten was gewoon geen optie, dus lekkers gehaald en dat erin en toen ging hij wel.
    Deurtje dicht, en ooh wat was hij boos.

Dierenarts waren er uiteraard alleen maar blaffende honden waar hij doods bang voor is.

Gelukkig wél de aller fijnste dierenarts daar gehad en hij is gelukkig gezond verklaard.
    Was bang dat het onderzoeken niet zou gaan omdat hij dat normaal niet toe laat, maar hij was zo gespannen dat hij geen beweging gegeven heeft .

We houden de reismand nu eerst in huis zodat hij het niet als vervelend ervaard en dan hopelijk zonder problemen volgende keer heen.

Ik denk dat ondanks we al een grote reismand hadden, dat een nog grotere uiteindelijk wel de oplossing is geweest.

Bedankt allemaal ❤

cosdy, Featherr, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina