Hoe katten en honden aan elkaar laten wennen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lilly, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Wie heeft er tips voor me.
    Mijn man en ik hebben twee honden. Na een hele moeilijke periode zijn wij uit elkaar gegaan. Hij nam de honden mee.
    Na een tijdje begon ik het ontzettend te missen om dieren in huis te hebben en heb ik 2 kittens genomen.

Het moge duidelijk zijn dat ik stapeldol ben op mijn poesjes. Ze hebben me door menig moeilijk moment heen gesleept.

Maar dan nu het probleem......
    Het meest onverwachte is gebeurt, de afgelopen maanden is er veel gebeurd en om een lang verhaal kort te maken hebben mijn man en ik besloten toch weer samen verder te gaan.

Probleem: dan heben we dus ineens 2 poezen en 2 honden...
    Nu wil ik mijn poezen niet kwijt, ik ben aan ze gehecht en behalve dat als je aan dieren begint doe je ze ook niet zomaar weg.

Maar.......mijn honden zijn absoluut geen katten gewend, jagen achter elke kat op straat etc.
    Natuurlijk kan ik ze apart houden, katten boven, honden beneden.
    Maar op een gegeven moment zou ik toch wel graag willen dat de poezen ook gewoon hun gang kunnen gaan. En ook de gezelligheid wil ik neit kwijt. Mijne ene kat is zowiezo wat meer op zichzelf maar die andere ligt vanaf dag een al heerlijk bij me op de bank 's avonds te kroelen, knuffelen, spelen......

Kortom ik maak me best wel zorgen over hoe het zal gaan en over het welzijn van mijn katten. Ik denk soms wel eens dat misschien toch beter is een ander thuis voor te zoeken, gewoon voor de katten zelf, want nogmaals ik wil ze niet kwijt!!

Maar goed, ik wil het toch eerst proberen.

Zijn hier ervaringsdeskundigen die me tips kunnen geven?

Ik zat zelf te denken de katten de eerste keer in een bench te doen zodat de honden er niet bij kunnen en de katten niet kunnen vluchten (kat vlucht = hond erachteraan) en de honden aangelijnd naar binnen laten en af te leiden met iets lekkers zodat ze zich niet helemaal gaan focussen op die katten (want dat gaan ze doen).

Of kan ik er toch beter voor kiezen de katten die eerste keer boven te laten zodat de honden eerst kunnen wennen aan de geur van de nieuwe huisgenoten en aan het feit dat ze weer thuis zijn bovendien. Want ook zij zijn bijna 4 maanden weg geweest en komen nu opeens weer in hun vertrouwde omgeving die dus is 'overgenomen' door katten.

Wat denken jullie?

2. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    ik ben geen deskundige, maar zou de katten niet in de bench doen. Misschien is dat voor je honden een goed idee maar dan kunnen je katten ook een trauma krijgen daarvan.

Onze hond pakt ook iedere kat op straat maar van onze eigen katten blijft hij af. Het is ook anders of iets van jullie is of niet. Ik zou de katten eerst even aparte ruimte doen zodat de honden eerst de geur en dergelijke kunnen opnemen van de woonkamer en daarna langzaam deur opendoen. Katten moeten kijken of ze dan wel of niet naar beneden komen.

Bij ons heeft het ook een paar maandjes geduurd hoor. Het gaat meestal niet gelijk, maar geef het de tijd. Bij mij liggen ze nu samen op de bank en dat hadden we noooit durven dromen

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Het is moeilijk maar niet bij elkaar weg houden. Wij kregen ook een kitten erbij toen onze hond 3 jaar was. Onze hond zat ook achter alle katten aan.

De eerste dagen heeft de kat alleen maar onder bank gelegen. Het ging steeds beter en nu zijn het de grootste maatjes.

Geef het de tijd, het is voor allemaal erg wennen.

4. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    BEdankt voor je reactie dat geeft toch hoop.

Tja dat idee van de bench heb ik van internet, weet ff niet meer welke site. Maar daar werd het geadviseerd zodat de kat niet kan vluchten. Het vluchten van de kat is namelijk een beloning voor de hond. Maar ik denk dat jij gelijk hebt.

Ik ga ze denk ik idd lekker boven laten, daar begeven ze zich ook vaak overdag als ik mijn oppaskinderen over de vloer hen en het ze te druk word, dan zoeken ze zelf de rust op.

Ik hoop zoooooooo dat het lukt.

5. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    Oh, jada wij tikten tegelijk.

Nee ok, maar voor de eerste binnekomst lijkt het me toch wel prettig als de katten dan boven zijn of zou jij ook direct die confrontatie aangaan? Denk dat het dan een circus word hier binnen;)

Maar ja....ben je daar ook gelijk doorheen...ik ga nog ff brainstormen....

6. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    je kunt die keuze ook aan de katten laten.... als je de deur openlaat kunnen ze dan zelf naar boven vluchten als ze het niet willen?

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

tja ik zou zeggen zet ze bij elkaar.

hier hebben we dat met alle beesten gedaan en hier is het 2 katten en 2 honden en dar gaat echt super goed

8. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    Ja dat kan, ze kunnen zelf vluchten als ik de deur open laat.

Maar wat ik overal jusit lees is dat je moet voorkomen dat de kat kan vluchten omdat dit eigenlijk een beloning is voor de hond waardoor je het jagen in stand houd. Maar ja, ik denk dat het niet te voorkomen is.

Maar ik kan ze ook boven laten in eerste instantie zat ik te denken, maar met de deur open zodat ze ook gewoon naar beneden kunnen komen.

Maar ik denk dat ik het maar een beetje op zijn beloop zal laten.....misschien denk ik er wel gewoon te veel over na;)

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dan hou je de honden in eerste instantie even bij je, zodat ze niet de kans krijgen te jagen wanneer de katten naar beneden komen?

10. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary

Dat zou ik ook doen. Tenslotte waren jouw katten ook de eerste in het huis.. (dus de baas).
    Ik zou de honden even bij je houden en dan de katten de gang laten gaan

11. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    Tnx ik ga de honden idd aangelijnt houden in eerste instantie. Ze komen straks, ben erg benieuwd hoe het zal gaan.

12. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou je honden ff in de bench doen en de katten erbij laten.... dat langzaam aan opbouwen. daarna honden aan de lijn en katten erbij laten... zo uitbouwen. Omdat de honden degene zijn die opjagen zou ik die vasthouden. Verder misschien, ligt aan het karakter van je honden, er 1 tegelijk bij de katten laten zodat ze elkaar niet gek maken.

13. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    en hoe is het gegaan de eerste ontmoeting???

Deel Deze Pagina