Hoe keuken afsluiten voor dreumes...

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Indiana, 12 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit doen wij idd ook. Wij hebben ook een grote keuken met een eiland en rondom kasten. Kun je onmogelijk afsluiten. Wij hebben zelfs nooit sloten op de lades en kasten gedaan omdat onze oudste nooit in de kasten zat.
    De jongste probeert het wel en straks met 3 kindjes ga ik het wel doen. Maar gewoon leren dat het niet mag!
     
  2. Yesera

    Yesera Fanatiek lid

    18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Wij hebben een configure gate van BabyDan bij de keuken. Maar eigenlijk staat hij er momenteel voor nop. De middelste loopt eigenlijk altijd gewoon mee de keuken in en die hebben we geleerd dat hij gewoon niet aan die kastjes mag zitten. Twijfelen of we hem nu laten zitten voor de jongste of niet. Denk het eventjes voor de kruipfase, maar zodra hij eenmaal stabiel loopt dan gaat het helkdenk ik weg.
     
  3. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Consequent blijven. Afleiden als hij alleen al richting de keuken loopt als hij er niets te zoeken heeft.

    Ik heb echt nooit (bij beide kinderen) sloten op kastjes gehad, traphekjes bevestigd, accessoires weggehaald of wat dan ook. Ze zijn nooit vergiftigd of van de trap gevallen. :roflmao: Ze moeten gewoon luisteren en anders zitten daar consequenties aan vast. Ja ook als ze bijna 2 zijn. En die consequenties zijn wel anders als bij mijn dochter van 6 bijvoorbeeld die soms echt een pain in the ass kan zijn :p maar ze mogen best weten dat iets niet mag. :thumup:
     
    Knuffelmonster, YaelStone, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.558
    6.255
    113
    Bij mijn oudste ook nooit dingen weggehaald ofzo, was ook altijd van mening dat je maar gewoon consequent moest zijn. Tot de jongste kwam. Als je de hele dag bezig bent met afleiden of ervoor te zorgen dat ze nergens aan kwam waar ze niet aan mocht komen, dan ben je daar wel eens klaar mee. Dan maar weghalen/afsluiten.
     
    YaelStone, Neuzeke, Jo79 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Ik ben een voorstander van afsluiten en het gevaar uit de weg gaan. Een ondernemend kind van 1 jaar kun je niet de hele dag door afleiden en corrigeren, is voor mij geen doen. Ben ook weleens aan de telefoon of naar het toilet en voor je het weet is het kwaad dan al geschied. Nu moet ik wel zeggen dat er een verschil is in kinderen, je hebt kinderen die bepaalde zaken gewoon echt vermijden zoals de trap op of bepaalde kasten opentrekken, voor mijn kinderen werkt dit gewoon echt niet.
     
    Jo79, Ysabella, Indiana en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Maar degenen die zeggen dat je het af moet leren, hoe doen jullie dat dan? Hebben jullie elke seconde van de dag vrij om dat te doen? Ik had bijv. bij de tweede ook een 3 jarige die zindelijk aan het worden was en dus weleens een ongelukje had zo net niet op de wc. Gaan jullie op dat moment nog 10 keer tussendoor je dreumes uit de keuken halen? Ik zou dan gek worden hoor.
    En ik had dus nog een box tot 2,5 jaar voor dat soort momenten, die van mij (vooral de tweede) waren dus wel heel ondernemend, maar gelukkig motorisch niet zo handig/sterk dat ze daar uit konden klimmen (die van mijn zus dus wel)
     
    Ysabella, 11131618, Zxcvb en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ik heb ook overigens een kind waar ik maar 1 of 2 keer per dag tegen hoefde te zeggen: nee, je mag niet in dat kastje, kom maar hier spelen. En dat deed ze dan. Hoe relaxed. Die heeft het dus wel snel ‘geleerd’ ja. Maar ik geloof niet dat die credits aan mijn ouder-zijn toe te schrijven zijn ;)
     
    Roanna, Fristi2012, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik lees dat je zoon bijna twee is, laat hij zich wel afleiden? Dus in plaats van nee te zeggen?

    Dat werkte bij ons een stuk beter en idd consequent zijn.
    Het scheelt ook dat de indeling van het huis zo gemaakt is, dat ik alles kan overzien en toch hebben ze hier nooit de drang gehad om te rommelen in de keuken.
    Heeft hij genoeg uitdaging met zijn speelgoed?
     
  9. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik zou geen hekje oid nemen als je kind al (bijna) 2 is. Na 2 jaar houden ze zich toch weer bezig met anderen dingen bv de tv en afstandsbediening :roflmao:. Nee serieus, vanaf 2 jaar leren kinderen toch wel om te spelen, met de auto's, boerderij dieren, dino's, lego enz.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  10. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dank allemaal voor het meedenken, helaas niet de tijd (En de zin :D) om de godsgansedag achter een draak aan te lopen die een spelletje maakt van juist alles doen wat niet mag...
    Dat kachel hekje lijkt een goede optie!
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.806
    14.145
    113
    2 jarige en een hekkie? En die geen genoegen neemt met nee? Sorry hekje gaat je dan niet redden vrees ik dat wordt gewoon een klimobject. Doel is gesteld en zal bereikt worden, jouw geduld en dedicated aandacht is beperkter dan hun toewijding. Tenzij je voor ME wil solliciteren zou ik die koers los laten.

    Hier ook een eigenwijze troelalala. Hier hielp t om haar een kastje toe te wijzen die ze wel mocht, de andere zijn van mama. Scherpe messen heb ik uit de la gehaald, afwasmiddel/vaatwasspullen/schoonmaakmiddelen staan niet meer in de keuken. Als ze met een stofdoek aan de haal gaat vind ik dat niet heel problematisch, al krijgt ze wel op dr donder dan.

    Ze heeft t kastje met de pannen en de bestekla, voorin de bestekla liggen haar spulletjes. Daarnaast heeft ze ook t kastje met de prullenbak en de kattensnoepjes vrij en de la met de pannenlappen enzo. Die mag ze in, de anderen zijn van mij.

    Idem voor t dressoir, van de 4 lades en kastjes heeft zij 1 la en 1 kastje voor haar, de rest zijn van mij.

    Dora explorer, van niemand onder de indruk of bang, houdt zich daar goed aan. In de keuken wel eerst gestart met kindersloten, gewoon om t signaal af te geven dat die niet voor haar waren. Ik kon t anders 10.000x roepen op een dag.

    Ging ik eten koken plakte ik een stukkie schilderstape op de grond. Zij moest daar achter blijven op bepaalde momenten (afgieten bijv). Moeten we ook op onze bewoording letten. Als je zegt dat haar schoenen niet over die lijn mogen is die slimmerik wel weer zo handig om dr schoenen uit te trekken...Deed toch wat je zei? Schoenen staan daar...

    Ze blijft wel van de knoppen van t gasfornuis af, maar zekerheidshalve draai ik toch die gaskraan maar dicht.

    Uiteraard vrat ze dan nog van alles uit, wij begonnen met 2 jaar met "straf". Wel voor de dingen waarvan t echt problematisch zou worden als we dat niet gelijk de kop in drukten en "straf" was aangepast op haar leeftijd. Gewoon op de deurmat zitten voor een paar seconden en ik zat er stil naast. Inmiddels zit ze alleen in de gang (met buitendeur op slot), haalt de minuut nog niet. Altijd knuffel om goed te maken en ruimte om te praten. Gaat me er niet om dat het een "straf" is, maar dat ze even apart en uit de situatie is, ik ga geen 300x herhalen dat wat de 1e keer niet mocht bij nr 300 nog steeds niet mag.
     
    Shay25 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Een kind leert door herhaling en ervaring. Dus consequent blijven heeft op de lange termijn meer effect dan dit soort oplossingen. Ik zou niet het halve huis ombouwen en daarnaast zelf mijn nek breken over een lelijk hekje. Het kost alleen bij sommige kinderen heel erg veel energie.

    Natuurlijk zou ik echt gevaarlijke dingen standaard hoog wegzetten (schoonmaakmiddelen of vaatwastsbletten).

    Maar wat is er mis met flink duidelijk maken dat het niet mag? Of boos worden? En natuurlijk goed opletten en dat blijven doen. Maar dat moet toch op die leeftijd.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.592
    3.483
    113
    Nou, met 2 jaar zijn ze meestal toch wel zo bijdehand om gewoon een krukje of stoeltje richting een hekje te schuiven en er zo over te gaan of sterk genoeg om zich erover te slingeren, dus ik zou gewoon sloten zetten op 1 of 2 deurtjes waar gevaarlijke dingen achter zitten.
    Verder afleren dat ze alles open trekken, maar goed, mochten ze het toch willen in een onbewaakt ogenblik, dan gaat dat niet zo makkelijk.
    Het ene kind het andere niet.
     
  14. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    799
    1.079
    93
    Vrouw
    @Ts wij hadden op deur van keuken met schoonmaak spullen een magneet slot. mss een idee om er de uitdaging uit te halen. Dus niet reageren als hij aan spullen komt wat geen kwaad kan en er iets leukers tegenover zetten. Belonen als hij weggaat uit keuken.
     
  15. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.285
    4.154
    113
    Ik ben een voorstander van goed voor doen of leer er maar van. Ik heb ook nooit traphekjes, kastbeveiliging oid gehad. Het zal vast niet voor elk kind werken maar mijn ervaring is altijd, hoe meer strijd je er van maakt hoe meer ze iets willen doen. Laat ze het doen, laat ze het ontdekken, ze zijn er vanzelf wel een keer klaar mee. Maar wat je zegt, dit werkt natuurlijk niet voor elk kind.
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.461
    2.276
    113
    Ik vind dat je een goede middenweg moet zoeken met dit soort dingen tussen het jezelf niet al te moeilijk maken (oftewel handige oplossing zoals sloten of hekjes gebruiken) en opvoeden. Aangezien hij bijna 2 is, is het goed om meer richting het opvoeden te denken. En vergis je niet, het lijkt op deze leeftijd alsof al dat nee zeggen en weghalen uit de situatie geen zin heeft, en toch komt er op een gegeven moment een klik, van dit mag niet.
    Mijn 2 jongens waren ook nogal van lades optrekken. Ik vind dat voor een dreumes niet zo erg (bij ons mochten ze dan wel de pannen uit de la halen en alle plastic bakjes uit de la). Op deze leeftijd is het nou eenmaal veel investeren in het aanleren van dat bepaalde (gevaarlijke) dingen niet mogen, dus daar zit helaas gewoon veel investeertijd in (Die zich later terug verdient door goed luisterende kinderen).

    Dus ik zou zeggen: wijs lades aan die wel mogen, geef duidelijk aan wat niet mag (bv gasfornuis), steeds nee blijven. Wordt er niet geluisterd dan "vastbinden" in een kinderstoel of in de box zetten, en even timeout in het strafhoekje mag ook wel binnenkort.
     
  17. roever

    roever Niet meer actief

    Wij hebben hier een traphekje/kachelhek geplaatst, ideaal!!! :D
     
    Zxcvb, Indiana en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Nooit gezien dat er meer reacties waren :$

    Uiteindelijk heeft schoonpa een afsluiting gemaakt en werkt goed! Zoon vind het niet leuk, maar klimt er niet overheen.

    Verder ieder zijn keuze natuurlijk, maar voor ons is dit nu de beste oplossing :)
     
    Zxcvb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina