Mijn schoonmoeder belde eerder vanavond. Op zich niet vreemd, want ze belt meerdere keren per week en appt minstens 5x per dag. Vaak zijn we net even "boodschappen doen" of "is er bezoek" en wat betreft de appjes "oh, niet gezien!" of "internet stond uit", om maar niet op te hoeven nemen of te reageren. Deze avond kwamen we er helaas echt niet onderuit en hebben we wel moeten opnemen. Na een 45 minuten alles aanhoren en alleen maar "ja.." en soms "oh?" te hoeven zeggen kwam er een vraag waar man en ik toch liever geen "ja" op zeggen: of we met pasen bij ze willen komen eten? Mijn man heeft er niet echt antwoord op gegeven, hij heeft gezegd dat hij moet werken en dat we moeten kijken hoe het gaat tegen die tijd. Om onder pasen uit te kunnen komen zoeken we dus een goed excuus! We zijn alleen niet creatief genoeg. De ideeën die we tot nu toe hebben: - 1 van de katten heeft besloten een wookie te worden en moet echt persé nu getrimd - De baby is ontvoerd door aliens - Sinds de bevalling verander ik in een gremlin wanneer ik buiten de deur eet - Manlief is vergroeid geraakt met 1 van zijn gitaren en kan zo niet autorijden - De onderbuurman heeft tijdens zijn laatste trip onze voordeur me purschuim dichtgemaakt en we kunnen er niet uit (ok, dat zou trouwens nog echt kunnen gebeuren ook...) Jullie nog ideeën?
Geen excuses Ik zou gewoon gaan Tenminste, als jullie band verder oké is. Die paar uurtjes overleef je dan wel
Agh gut misschien is ze wel heel eenzaam, aangezien ze zoveel belt en appt.. ik zou het zo erg vind als mn zoontje me later gaat negeren, vreselijk Ik zou gewoon gaan, een paasontbijt met je schoonmoeder ga je echt niet dood van hoor
Waarom willen jullie daar niet eten met de Pasen? Anders iets zeggen van: "moet werken", of "we gaan een weekendje weg".
Euh.....jullie zijn de kip verloren die de paaseieren moest leggen en de paashaas is gesmolten. Maar waarom zou je niet gaan? Is ze zo erg dan?
Je bent bij een waarzegster geweest en die heeft gezegd dat je met pasen in je eigen huis moet blijven. Anders gebeurt er iets ergs met je katten.
- je hebt last van een allergische reactie, hoogstwaarschijnlijk is de aura van je schoonmoeder de oorzaak zei de dokter. Je moet ieder contact vermijden. - je bent jehovah geworden en doet niet meer aan pasen. Mag dan ook op geen enkele wijze gevierd worden. - jullie kat is getuige geweest van een ripdeal en nu moeten jullie als gezin voor onbepaalde tijd worden opgenomen in een getuigen-beschermings-programma. Je kan ook gewoon gaan. Die twee uurtjes dat overleef je wel toch? En anders gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ze der klep eens moet houden.
Om even op wat dingen te reageren: Mijn schoonmoeder is niet eenzaam. Ze is getrouwd met mijn schoonpa, heeft veel vrienden en ook veel familie. De familie woont alleen bijna allemaal in het buitenland, maar ze bellen dagelijks enkele uren en wanneer er niet gebeld wordt, appen ze met elkaar. Ze appt ons/mij elke dag met dezelfde vragen/opmerkingen: - Hoe gaat het met jullie? - Is *man* thuis? - Je moet foto maken van *dochtertje* - Commentaar op de foto "Ze kijkt niet vrolijk", "Ze heeft d'r ogen dicht", "D'r haar zit door de war", "Is ze alweer niet wakker..." etc etc (nooit iets positiefs verder) - 's Avonds later nog een keer "Heb je nog andere foto?" Mijn schoonmoeder is het type vrouw waarbij _alles_ moet gaan zoals zij dat verwacht of eigenlijk, zoals zij vindt dat het hoort. Dit begon met commentaar over mijn opleiding "Daar kan je nooit geld mee verdienen, je moet wat anders gaan doen" en ging zo ver als "Kunnen jullie niet op een andere datum trouwen? Je trouwt niet op de 13e". Dit was haar eerste opmerking nadat we vertelden dat we gingen trouwen. Er kon geen gefeliciteerd vanaf. Nu we een dochtertje hebben is het nog veel erger geworden. Mijn schoonouders hebben daadwerkelijk zo goed als alles gekocht voor haar, of we dit nou wilden of niet. We hebben zelf nog net een badje kunnen kopen, waar ik 's avonds aan de telefoon nog wel de opmerking over kreeg, op overigens zeer gekwetste toon "Oh.. hebben jullie die al gekocht... die had ik willen kopen..." Ergens allemaal lief bedoeld, maar ze slaan erin door. Ons meisje reageert nogal heftig op andere mensen dan mij en mijn man (de laatste paar dagen zelfs op mijn man, wat wel echt heel sneu is ) en is ontzettend onrustig wanneer er bezoek is en blijft dit ook de rest van de dag. Dit heeft ze echt sinds de laatste 2 dagen dat we in het ziekenhuis hebben gelegen, ik denk dat alle verpleging niet zo'n fijne indruk heeft achter gelaten. Mijn schoonmoeder begrijpt dit niet. Ze waren pas op bezoek en ons meisje zat bij mij lekker in de draagdoek, want dan blijft ze een beetje rustig, schoonmoeder komt naar mij toe gelopen, steekt haar hand zo'n beetje tussen mijn borsten in om maar de hele tijd aan mijn dochtertje te zitten. Niet echt een plek waar je zomaar een hand wil zien verdwijnen... En dan ook alleen maar commentaar geven over dat ze zoveel slaapt en haar steeds maar proberen wakker te maken... Daarnaast is het ruim een uur enkele reis met de auto en zijn we er niet vanaf met 2 uurtjes daar zijn. We worden er om 18:00 verwacht en eigenlijk gaan ze er vanuit dat we blijven slapen, voor 22:00 naar huis is sowieso not done. Dus ja, genoeg redenen om er niet heen te willen en zo min mogelijk contact met ze te hebben. Nu weer even klaar met ranten (wat lucht dat op zeg! ) en op naar bed.
Zeg dan gewoon eerlijk dat jullie niet komen omdat dat te druk is voor jullie dochtertje. Enough said
Eerlijk? Ik vind dat je je een beetje aanstelt. De dingen die jij noemt klinken idd een beetje irritant, maar meer ook niet. Zeker niet voldoende om 'zo min mogelijk contact' te willen. Ik zou zeggen suck it up en ga gewoon, maar geef duidelijk aan van hoe laat tot hoe laat je komt,en wees duidelijk over dingen die je echt niet wilt, zoals het wakker maken van je dochter. Kom op, het is de moeder van je man en de oma van je dochter. Neem de irritante trekjes voor lief en meut niet zo.
Precies dit! Ik vind echt dat je zwaar aanstelt. Wees dan ook gwn mans genoeg om eerlijk te zijn dan te gaan zoeken naar een excuus. Hoe zou jij het vinden als jouw kind, schoonzoon of schoondochter zo over jou zouden doen?
Gewoon eerlijk zeggen dat je geen zin hebt om Pasen te vieren, weet iedereen waar hij of zij staat, anders herhaald het ieder jaar weer. Ik persoonlijk hou er niet van als mensen er met een smoesje uit een afspraak proberen te komen.
Beetje onvriendelijk om te zeggen dat ts zich aanstelt. Echt dat zou je niet zeggen als jezelf in zon situatie zit. Gelukkig wonen ze nog 1 uur verderop. Kan je vertellen niet gevraagde spullen krijgen constant bellen appen en wat hier de ervaring is met schoonpa zo ineens voor de deur staan. En nooit goed kunnen doen m'n vriend heeft in z'n hele leven nog nooit een compliment kunnen ontvangen daar wordt je idd geïrriteerd van en wil je zo min mogelijk naar toe. Helaas grenzen zijn bij dit soort mensen niet te stellen zonder knallende ruzie en ruzie helpt helaas ook niet. Mijn advies idd smoes werk, kind ziek etc verzinnen en niet gaan zorgt alleen maar voor onnodige stress.
Gewoon gaan en duidelijk je grenzen aangeven. Of dat je van te voren zegt: we komen rond zolaat en vertrekken weer om zolaat,dan weten je schoonouders ook waar ze aan toe zijn. Succes,het klinkt best vervelend.
Ik snap je! Hier soms ook zon schoonmoeder, vreselijk.. Maar ik zou zeggen, wees eerlijk, hoe je je voelt bij hun(haar) gedrag en je daarom liever niet komt.. Ook om de 'eis' dat je niet voor 22.00 weg mag, toe ff zeg..