Lastig ja...en je weet ook niet wat je zusje meebrengt mocht ze weggaan bij je zwager hier juist voor de fijne combi gekozen van mijn zusje met zwager..vullen elkaar goed aan. Zou mijn kids ook wel aan mijn zusje alleen toevertrouwen..maar juist hen als stel vinden wij zo prettig
Wij hebben het er al vaker over gehad, maar nog nooit vast laten leggen. Nu met deze nieuwe wetwijziging ga ik vanavond maar eens voor de pc en de boel bekijken. Wij hebben o.a. gekeken naar: Financiele situatie, is het stabiel of niet. Woonruimte en hygiene Hoe gaan men met onze zoon om Lichamelijke gezondheid Hoe gaat men om met onze opvoeding. Bijv accepteren ze ons opvoeding/afspraken en regels of doen ze lekker waar ze zin in hebben en accepteren ze onze afspraken/regels niet. Natuurlijk kunnen bovenstaande punten veranderen, maar die zekerheid heb je nooit. Ook wij als ouders niet. We kijken naar hoe de situatie NU is.
De grootouders vallen hier af, mijn schoonvader is alleen en voor hem zou het te zwaar zijn en mijn ouders willen binnen 5 jaar (gedeeltelijk) naar Spanje emigreren. Mijn zwager heeft een nogal ehm andere en aparte kijk op het leven, dus ook hij valt af. Daarom hebben we gekozen voor mijn zusje, ze is nu dan nog wel geneeskunde student, maar als ze straks klaar is heeft ze iig voldoende financiële middelen daarnaast denkt ze op de zelfde manier over opvoeden als wij en zal ze alles in het belang van de kinderen doen.
Nou, dat klopt niet zoals jij het opschrijft. Bij overlijden van beide ouders is altijd pleegzorg of jeugdzorg betrokken, om mee te kijken of er een plek is waar de kinderen naar toe kunnen. Dat is in principe altijd degene die door de ouders is aangewezen, en als er niemand aangewezen is, wordt altijd eerst binnen de familie/vriendenkring naar een oplossing gezocht. Lukt dat niet, omdat niemand die zorg op zich kan nemen of de aangewezen personen duidelijk niet geschikt zijn, dan komt pleegzorg in actie met een pleeggezin.
Ja dat klinkt ook wel logisch. Mij is het nooit zo specifiek uitgelegd, enkel dat je kind 'naar jeugdzorg gaat'...
Wij hebben ook nog geen keuze gemaakt, en dat vind ik eigenlijk best slecht. Bij mijn ouders zijn ze het meest, en de financiële situatie is daar het gunstigst. Echter vind ik dat mijn ouders gewoon opa en oma moeten blijven i.p.v. verzorger s/opvoeders. Bij mijn zusje en haar vriend, zijn ze ook veel. Daar logeren ze regelmatig. Mjjn zusje is echt helemaal gek van onze meisjes, voor haar is het ook echt houden van. Zodra ze vrij heeft en ze kan komen, dan zit ze hier bij de meisjes. Kortom, gaat mijn gevoel uit naar mijn zusje en haar vriend. Ook hebben wij, en de meiden, een goede band met de broer van mijn man en zijn vriendin. De voorkeur van mijn man, gaat naar hen uit. Ik begrijp hem ook wel, want net zo goed als dat ik de beste band met mijn zus heb, heeft hij dat met zijn broer. Ook vindt hij bepaalde denkwijzens van mijn zus en haar vriend wat apart. Maar eerlijk is eerlijk, de meiden komen het meest bij mijn zus, en mijn zus is echt het gekst met ze. Pfff dilemma dus....
In principe hebben mijn vriend en ik hebben al afgesproken dat ons kind hier in de omgeving blijft, dus dan zijn we genoodzaakt om uit onze vriendenkring te gaan kiezen. Mijn ouders en zijn ouders zijn namelijk geen optie, ik vind dat mijn ouders genoeg gezorgd hebben en als ooit iets met ons gebeurt wil ik hun niet verplichten dat ze hun pensioen moeten opgeven voor mijn kind, zijn vader is al over de 60 zit tegen de 70 en mijn ouders zijn bijna 60. We hebben wel 2 opties voor vrienden, hebben het nog niet met hun over gehad omdat het voor nu nog niet van toepassing is ( we hebben nog geen kindje ) Verder, scheve gezichten? Trek ik me niks van aan, ik bepaal uiteindelijk waar ons kind heen en niet iemand anders
Poeh, nooit zo bij stil gestaan, maar als ik erover nadenk weet ik het ook echt niet. Opa's en oma "opzadelen" met ons kindje voelt niet goed. Sowieso omdat ze lekker opa en oma moeten zijn, maar ook omdat wij niet achter de manier van opvoeden van zijn ouders staan en mijn vader nooit tijd heeft. Mijn man is enig kind en mijn zusje is momenteel geen optie. Ze woont nog thuis, heeft geen financiële midddelen en ze rookt. Voor mij is dat echt een punt om iemand op af te wijzen. Veel van onze vrienden zijn nog single, student en met weinig middelen. Dat, of ze kunnen en willen niks met kinderen Er blijft denk ik maar 1 stel over. Hij heeft een vaste baan bij de overheid, een koopwoning en zij is de hele dag thuis. Alleen... hij rookt dus ook Maar eens met mn man over hebben!
Wij hebben gekozen voor mijn zus + zwager. Ten eerste omdat ze dichtbij wonen, wat zou betekenen dat Tobias niet in een heel andere omgeving komt wonen. Ten tweede omdat zij al een hele poos een stabiele relatie hebben en trouwplannen. Ten derde omdat mijn zusje het meest betrokken is bij Tobias van mensen van rond onze leeftijd.
Ik lees hier best strenge 'criteria' waar de voogd aan moet voldoen wat helemaal logisch is natuurlijk. Maar als mijn zus en zwager zouden overlijden en hun kinderen dus een voogd nodig zullen hebben dan ben ik echt bereid om me naar de criteria te vormen, waar mogelijk. Is de wens om de kinderen niet in een andere plaats op te laten groeien dan zou ik direct verhuizen naar de woonplaats waar de kindjes wonen en naar school gaan. Ook roken bijvoorbeeld. Ik rook niet meer maar heb dat vroeger wel gedaan dus weet ook dat je er gewoon mee kan stoppen. Als het mijn zus haar eis zou zijn dat ik niet mag roken, dan zou ik dat ook echt niet doen. Wat ik er mee wil zeggen, of eigenlijk vragen: overleggen jullie ook met eventuele voogd? Wellicht zijn sommige criteria wel goed bespreekbaar.