Hoe kind (6) gezonder te laten eten?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rizzoli, 24 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Onze dochter van net 6 is een moeilijke eter. Ze eet op brood en crackers enkel chocopasta en pindakaas en bij hele hoge uitzondering een keer ja of ham.
    We worstelen hier al heel lang mee. Heb werkelijk alles wat er te koop is al eens geprobeerd en blijf het ook aanbieden, maar ze weigert het gewoon te eten.

    Qua avondeten eet ze vlees/vis, aardappel/rijst goed, maar groente pfff dat is een dingetje hoor.
    Ze lust broccoli en bloemkool, dus dat bieden we haar vaak aan. Ook bied ik haar vaak andere groente aan; spinazie, boontjes, worteltjes noem het maar op. Maar mooi niet dat ze het op eet hoor.
    Komkommer eet ze wel goed, dus dat geef ik haar om de dag.

    Heeft iemand nog tips hoe ik gezondere voeding er tussendoor kan krijgen?
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Misschien ben ik heel Boers….

    maar ze is inmiddels 6.. wat mij betreft heeft ze geen keus dan een aantal happen te nemen en anders kon ze mooi naar bed
     
    Jess93, humptydumpty, hibiscusje en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Hier moet er ook geproefd worden, een x aantal goede happen.
    En ik varieer graag in de manier van aanbieden. Die wortels kunnen rauw, gekookt, in een stoofpot, in soep.. spinazie kan ook prachtig in een curry of een smoothie.. courgettes in zelfgemaakte pastasaus.. dat soort dingen. Misschien is er dan een andere vorm van diezelfde groente die ze wel lust.

    Brood geen tips.. wij eten weinig vlees en geen zuivel en de kinderen houden van appelstroop ;) ik bied trouwens wel vaak soep of iets anders voor erbij aan.. een bananenbrood, crackers, zelfgemaakte quiche.. dat helpt niet met broodbeleg maar wel met variatie.
     
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Onze zoon eet wel iets meer dan dat, maar is ook een lastige eter.
    Eet qua beleg chocopasta, boterhamworst en Gelderse worst.
    Oh en soms aardbeienjam met kaas.
    Meestal krijgt hij eerst een boterham met worst en dan met pasta.

    Groenten lust hij weinig, hij eet 3 worteltjes of een paar (stuk of 5) sperziebonen, komkommer en paprika.
    Verder lust hij het niet.
    Vis lust hij niet, vlees gelukkig wel wat keus in.
    Rijst niet, pasta alleen als ovenpasta.
    Aardappels wel op diverse manieren.

    Pastasaus lust hij niet dus kan ook niets doorheen, net als quiche, soep e.d. moet hij ook echt niets van weten :rolleyes:
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    #5 NiekeKris, 24 sep 2022
    Laatst bewerkt: 24 sep 2022
    Komt bij de meeste kinderen vanzelf.

    Hier ook een kind wat 'moeilijk' eet, of althans: selectief. Want de dingen die ze eet, eet ze prima. Inmiddels is ze 10 en gaat het steeds beter, maar qua broodbeleg is het bv. nog steeds chocopasta en hagelslag en soms appelstroop en gegrilde kipworst, een heel enkele keer pindakaas, en kaas als het op een tosti is. Laatst at ze ook opeens smeerkaas, dat is nieuw. ;) Het maakt mij niet zoveel uit eigenlijk, zolang ze maar eet.

    Qua avondeten eet ze kale pasta (met kaas) en rijst (dat laatste met pindasaus en kroepoek), van die aardappeltoefjes lust ze en patat lust ze sinds een jaar of drie, gekookte aardappelen ed hoef ik niet mee aan te komen. Qua groente eet ze broccoli, bloemkool, snijbonen, een enkele sperzieboon, snoeptomaatjes, komkommer, rauwe paprika en soms rauwe wortel. Wat vlees/kip eten betreft is ze heel specifiek, vis gruwelt ze van. Alles wat andere saus is dan curry, pindasaus en mayonaise gruwelt ze ook van, net als dingen 'door elkaar'; dingen als pastasaus, stamppot, quiche en soep ed hoef ik dan ook niet mee aan te komen, dingen.

    We zorgen dat er iedere avond iets op tafel staat wat ze lust, kan ook komkommer en/of tomaat of kale pasta (met kaas) zijn en ik wil dat ze iedere avond iets van groente eet (maar kan dus ook komkommer of tomaat zijn soms), verder 'zoekt ze het maar uit' (bij wijze van spreken ;)). Soms laat ik haar zelf ook wat nieuws kiezen om te proberen, maar met 6 deed ze dat echt nog niet, het idee alleen was toen al te veel. Ze groeit nog steeds. We blijven dus aanbieden, maar maken er zeker geen grote strijd van of over, schiet in mijn ogen helemaal niets op, behalve weerstand tegen eten. Ze eet al zoveel meer dan vroeger. Kwestie van een lange adem. :)

    Ik had vroeger een vriendinnetje met een moeder die pureerde bonen ed door het pannenkoekbeslag, ook nog een optie. :roflmao:
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Ik maak er gewoon geen punt van, eet ze chocopasta eet ze dat (en ja hier ook team boterham chocopasta en soms een tijdje ineens smeerkaas).

    Zolang ze eind van de rit maar gewoon genoeg groente binnen krijgt zal t mij een worst wezen.

    Maar een stukkie kaas, worst, paprika, komkommer etc naast dr boterham wordt wel geaccepteerd, zolang dr boterham maar chocopasta op zit. Leg t er gewoon naast of zet een schaal op tafel zo rond 1500/1600 en ze knaagt zonder enige aansporing of discussie gewoon weg. Leg er vooral geen nadruk op, ik zet t op tafel en loop casual weg.

    Heb een tijd lang van alles staan te verbergen in een smoothie, maar toen kwam er ook niks anders naar binnen dan een boterham. Zelf helpen met eten bereiden etc hielp ook geen bal en ik wilde t ook geen machtspelletje ofzo maken. Ben t gewoon aan gaan bieden en ze keek maar wat ze deed. (En die knaagspieren werken best wel zo rond 1600)
     
  7. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Ik ben hier vrij makkelijk in met selectieve eters; je proeft in ieder geval.

    Je ziet merkt snel genoeg aan je kind of ze echt iets niet lust of het gewoon niet zo lekker vindt. In dat laatste geval, er zit nogal een verschil tussen het niet zo lekker vinden en iets echt niet lusten. Ze hebben hier in huis dan echt pech, je kunt nu eenmaal niet alleen maar dingen eten die je echt lekker vindt, dan houdt het al snel op bij pannenkoeken en patat denk ik :rolleyes:
     
    Zeebra, Felice en Sylver vinden dit leuk.
  8. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Die van mij eet ook vrij weinig maar hij lust ook geen pizza, frikandel enz.. Paar stukjes patat heel soms (bij een kinderfeestje omdat hij dat bij een feestje vindt horen)en soms een paar poffertjes.
    Gek op volkorenboterhammen en appels en peren.
    Vlees: saucijs, speklap en soms karbonade. En erbij een klein beetje sperzieboon of doperwt.
    Aardappel in welke vorm dan ook is nog geen succes.
    Ik ben al jaren geleden gestopt met strijd te leveren. Hij is nu 8 en heb hem verteld dat we steeds iets meer gaan proberen en daar gaat hij mee akkoord. Gewoon kleine beetjes en niet te snel.
    Voor de rest mik ik er soms een paar vitaminesnoepjes bij in.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zou een monkeyplatter wat voor haar zijn, ipv. een boterham met beleg?

    Ze is 6, dus speelt ook weleens bij anderen thuis denk ik? Heeft ze daar weleens een boterham meegegeten, of bij mensen bij wie ze te logeren is geweest (als dat gebeurt)?
    Misschien kun je deze persoon vragen wat ze toen gegeten heeft?
    Vaak hebben andere weer andere dingen in huis en het kan best eens wezen dat ze het daar wél aandurft om iets nieuws te eten.

    Zit ze wel lekker in haar vel verder naar jouw weten?

    Hoe erg betrek je haar bij het uitkiezen van de maaltijd/ boodschappen doen/ eten koken? Misschien valt hier nog wat verbetering in aan te brengen?

    Wat anderen reeds zeiden: kan best eens wezen dat als je iets op een andere manier klaarmaakt, ze het dan wél ineens lust.
    Geraspte bospeen, flink wat geraspte appel (Elstar zonder schil) en krentjes is misschien iets om binnenkort uit te proberen?

    Hier eet de oudste ongelooflijk goed en de jongste is wel kieskeurig, maar eet voldoende gevarieerd. Los aardappels, groente, vlees gaat er prima in, maar wat er pas écht als een trein in gaat zijn de “prutjes” (pasta/ rijst gerechten/ overschotels/ stamppotten).
    Werkt dat wellicht beter voor jullie dochter, of maar dat geen fluit uit?
     
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Zo doen wij het ook!
    Eten wat de pot schaft.

    Natuurlijk zijn er dingen die ze echt niet lusten. Ik lust bijv. geen vis, kinderen lusten geen champignons. Nou dan vissen ze dat uit hun bord prima. Rest wordt gewoon gegeten.
    Ik vind wortels niet lekker, maar ik eet ze af en toe wel, want de kinderen vinden het wel lekker. En zo is het ook wel eens op andersom. Ik hou van stamppot boerenkool, zij niet, tsja jammer dan.

    Qua broodbeleg hier de regel: 1 broodje moet met hartig beleg zijn, of dat dan wel of niet gezond zou zijn is weer een andere discussie, maar zo leren ze in elk geval wat variatie in beleg te eten. O ja, en maximaal 1 broodje met chocoladebeleg.
    Ze eten er 's middags altijd 3, dus dan komt op de derde vaak wat ander zoets, speculoos, jam, appelstroop, gekleurde hagelslag, etc.

    En on topic:
    Ik zou als tip geven, ga er wat minder in mee, ze is zes, kan nu best wat meer eten.

    Ik snap ook wel dat er echt kinderen met eetproblemen zijn en dat je dan allang blij bent dat er wat binnen komt, maar ik ga er even vanuit dat dit bij TS niet het geval is.
     
    julia80 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  11. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.999
    5.135
    113
    Hier met 6 juist besloten dat ze (qua avondeten dan) kunnen eten wat ik maak, verder niks. Ik hou daarin natuurlijk rekening met ze (bv niet te pittig, geen gefermenteerde bonen etc ;) ) en ik zit altijd wel rauwkost bij dat ze lusten. Maar that’s it, ik schep op, ze moeten proeven, en als ze er niks van eten verder is het pech gehad. Resultaat is dat de oudste nu alles eet, tot 6 was iets óf vies óf lekker, daarna ontdekte ze dat dingen soms prima te eten zijn zonder dat het echt je lievelingseten is. Ze schept regelmatig een tweede keer op.
    Mijn jongste is nu 8 en die eet vaak wel haar bord leeg, soms niet. Tweede keer opscheppen zou ze nooit doen ;)
     
    Zeebra en Felice vinden dit leuk.
  12. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Eten wat de pot schaft zou hier echt niet kunnen.
    Dan zou hij vaak met honger naar bed gaan, want hij moet echt kokhalzen of spugen van veel eten.
    Maar, bij ons ligt het ook aan de prikkelverwerking (ander gevoel in de mond). We laten hem vaak wel proeven, maar helaas helpt dat ook niet. Via eetteam ook hulp gekregen, maar hun kwamen ook niet verder:rolleyes:
    Overal eet hij (veel) mayonaise bij, eet vooral brood met chocopasta, wat fruit en daar groeit hij tot nu toe prima op.
    En dat is wat het is, man lust ook weinig en is ook groot geworden:thumup:
     
    Dubbelgeluk en NiekeKris vinden dit leuk.
  13. Ballyss

    Ballyss Bekend lid

    18 aug 2018
    508
    598
    93
    Vrouw
    Mijn kind wilde ook alleen nog maar chocopasta en hagelslag, ik. Heb vertelt dat dat ongezond is en ik heb het gewoon niet meer gekocht. Ja dat was in het begin drama en veel boterhammen met niks, maar we zijn nu een aantal weken verder en hij eet steeds meer.
     
    Felice vindt dit leuk.
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Alleen bij het ontbijt mogen ze bij ons 1 boterham met zoet. De rest is hartig.
    Luncht ze op school? Mijn ervaring is dat ze dan wel gewoon opeten wat er in het trommeltje zit: er is geen alternatief, er is tijdsdruk, groepsdruk.
    Avondeten is bij mijn oudste van 12 helaas nog steeds een probleem. Dat wil zeggen, wij zouden graag vegetarisch eten, metveel peulvruchten en kruiden, maar hij krijgt dat echt niet weg. In zoverre is “wat de pot schaft” wel een relatief begrip… wij houden zelf van kokkerellen en nou net van die keukens die hem juist niet liggen. Misschien dat hij in een gezin wat heel “Hollands” wil eten uitstekend met de pot mee zou kunnen eten. Dus ik maak heel vaak dingen apart. Sowieso is er altijd rauwkost. Maar hij eet niet ongezond vind ik. Ongezond zou zijn alle dagen broodjes knakworst en donuts en fast food. Zolang hij gezonde alternatieven eet, laat ik het een beetje los.
     
    NiekeKris en Felice vinden dit leuk.
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.951
    8.763
    113
    Is het een kwestie van niet lusten/ willen of niet kunnen?

    Er zijn kinderen die een ander mondgevoel hebben en dan zeg je niet eet wat de pot schaft.

    Is het meer eigen wil dan langzaam dingen toevoegen. Iets wat ze lust en iets anders die dag. Beide proeven.

    Hier gaan gewoon gekookte aardappelen er ook niet in. Aardappelpurree, gebakken aardappelen, rijst, pasta wel.

    Als je dingen echt los aan gaat bieden. Kale pasta en los wat saus.

    Verder uitleggen dat je groente als fruit moet eten omdat het bouwstenen zijn voor je lijf.

    Zelf mee laten denken wat ze dan wil eten. Misschien ook mee laten denken welke groente ze die week wil proberen. Ze heeft dan ook inbreng.

    Wil ze helpen met koken?
     
    cowgirl80 en NiekeKris vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik denk dat met echt "moeilijke" eters het heel lastig is om de ene situatie met de andere te vergelijken. En de tips dus ook.
    Onze oudste at tot een jaar of 11 alles. En toen bijna helemaal niks meer. Van een lastige eter mondde dat uit in een eetstoornis. Dus eten wat de pot schaft had totaal geen zin, ze wilde toch niks meer. En een paar happen moeten eten werkt op die leeftijd sowieso niet.

    Op de leeftijd van ts, zou ik inzetten op zoveel mogelijk ongemerkt naar binnen krijgen. " feestbordjes" neerzetten tussen maaltijden door zodat ze misschien meer wil proeven.
     
    Dubbelgeluk en NiekeKris vinden dit leuk.
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.999
    5.135
    113
    Mijn aanname was inderdaad wel dat er hier geen andere oorzaak was voor niet ‘lusten’ - dus geen ‘niet kúnnen’. Die aanname had ik omdat ze allebei tot een jaar of 2 álles met smaak aten. Diverse structuren, smaken, dingen los (bv pasta en groente, gekookte aardappels, groente, vlees…), dingen gemengd (pasta met saus, stamppotten etc). Spruitjes, escargots, alles vonden ze lekker.
    Toen ze ouder werden, stopten ze dus met alles eten en werden ze heel picky. Volgens mij gewoon zo’n fase waarin ze ontdekken dat ze nee kunnen zeggen (en dan een alternatief krijgen dat lekkerder is… misschien mijn fout ;) ).

    Mijn neefje at bv al baby al ontzettend moeilijk, als peuter bleef dat, hij is zeer gevoelig voor structuren. Bv een framboos (zacht, naar met kleine pitjes) zorgt voor enorm kokhalzen.
    Nu met 8 is hij dat nog steeds, ik denk niet dat ‘gewoon eten wat de pot schaft’ hem gaat helpen.
     
  18. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.275
    11.971
    113
    Vrouw
    Hier ook een rijtje moeilijke eters. Onze jongens houden gewoon niet van de warme maaltijd. Heel vaak zijn er op en aanmerkingen. Maar ze eten wel.
    Als baby en peuter aten ze al slecht van de warme maaltijd. Ik bood alles aan, maar het werd vaak geweigerd. Tot ze 4 jaar weren heb ik dat zo gelaten. Als je 4 bent ga je naar school en dan ben je dus groot. Dan kun je ook van alles 1 hap proeven. Die regel werkte bij de oudste jongens best goed. Langzaamaan gingen ze steeds meer dingen proeven en met kleine hoeveelheden.

    Onze jongste van 6 is het ergst van allemaal. Zijn broers lusten allemaal graag vlees, maar hij niet. Heel lang heeft hij dat ook allemaal geweigerd. Groente niet, aardappelen niet.
    Patat wel, maar ook heel lang geen snack. Nu eet hij al het vlees wat we aanbieden, soms maar een paar hapjes, soms vraagt hij om meer.
    Hij moet van ons nu gewoon met de pot mee eten. Gewoon een klein beetje op zijn bord en dat moet hij eten. En dat gaat nu best goed. Maar dat heeft wel een tijd geduurd. Waar zijn broers met ruim 4 jaar alles met kleine beetje aten doet hij het nu pas, met 6,5 jaar.
    Hij is heel wat keren met een (bijna) lege maag naar bed gegaan. Bij de warme maaltijd at hij dan echt helemaal niks. Alleen als toetje een stuk fruit. Een boterham heb ik nooit gegeven, want dan was hij denk ik nooit aan de warme maaltijd begonnen. Brood vind hij nu eenmaal veel lekkerder.

    Qua broodbeleg is hij ook kieskeurig: hagelslag of pasta. Heel soms speculoos. Kaas en vleeswaren lust hij niet. Broodje knakworst hoeft hij niet. Soep houd hij niet van, dus wil hij ook niet als lunch.
    Een schaal neerzetten met rauwkost? Die zou mooi blijven staan, want ook dat lust hij niet.
    Nou ja, dan niet. Hij eet goed zijn brood (met pasta) eet nu met kleine beetjes mee met de warme maaltijd. En hij eet goed en graag fruit.
    Hij is gezond, groeit goed en zit lekker in zijn vel. Ik vind het prima zo.

    @Rizzoli , als jij niet het idee hebt dat er een oorzaak voor is dat ze niet wil eten, dan zou ik instellen dat ze dus met de warme maaltijd gewoon alles moet gaan proeven. En dat dan langzaamaan op gaan voeren naar steeds meer hapjes moeten eten.
    Je hoeft nu eenmaal echt niet alles lekker te vinden, maar ze is groot genoeg om te weten dat er nu eenmaal gegeten moet worden.
     
    Felice vindt dit leuk.
  19. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Het is volgens mij niet een bepaalde structuur waar ze niet van houdt.
    Ze heeft al haar hele leve fases waarin ze helemaal gek is op bv. jam en niks anders wil op haar brood, nu is het pindakaas en chocopasta.
    Kaas lust ze enkel gesmolten, net als haar vader.

    Warm eten lust ze best veel verschillende dingen van gelukkig. Maar ze is nooit een fan van groenten geweest.
    Maar bv. worteltjes lustte ze vorig jaar nog wel en nu niet meer. Paprika lustte ze eerst wel en nu niet meer.
    Bloemkool lustte ze eerst niet en nu wel.

    Het nieuwste is dat ze nu over het brood gaat miepen. Ik had vanmorgen maisbrood en daar kwamen de tranen al hoor; "dat lust ik niet mama".
    Ik heb een eierkoek en cracker in de broodtrommel gesmeten, vandaag geen tijd en energie om de discussie aan te gaan.
    En zo heeft ze weer een dag "gewonnen".

    Brood hebben wij altijd van de bakker via tgtg, dus keuze daarin hebben we niet en dat vindt ze heel moeilijk.
     
  20. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.516
    113
    Qua broodbeleg hebben we hier vanaf het begin gedaan; zelf kiezen maar op elke boterham komt wat anders. Aangezien het hier grote brood eters zijn eten ze zeer gevarieerd broodbeleg. Ben je ook van de discussie af of bewerkte vleeswaren nou wel gezonder zijn dan hagelslag want mijns inziens is variatie nog altijd het beste.

    Avondeten is een lastiger ding. Onze 10-jarige kan hele toneelstukken opvoeren. Ik benoem altijd maar dat het 'gewoon eten' is en geen vergif oid en dat ze het dus gewoon kan eten. Ook al is het minder lekker, jammer dan. Zo hadden we gisteren boerenkool (tot grote vreugde van de jongste, tot verdriet van de oudste..). Maarja een paar happen moet gewoon. Dan zit ze er tijden mee te priegelen. (wij ondertussen al toetje op en opgeruimd) en uiteindelijk eet ze het heus wel dus dan leg ik maar weer de vraag voor of het de volgende keer ook even meteen kan, dat dat wel zo gezellig is... en dat beaamt ze dan... totdat het weer op tafel staat. We houden maar vol.
    De jongste gaat wel echt kokhalzen als hij iets moet eten wat hij niet lust. Soms proberen, maar dan zetten we niet door.
    Ze hebben beide hun voorkeuren, we eten zo gevarieerd mogelijk en op kliekjes dag hebben ze vaak nog een keuze ook.

    Ohja we vertellen ook vaak dat het toch wel handig is meerdere dingen te lusten voor het geval ze eens ergens uitgenodigd worden voor het eten....
     

Deel Deze Pagina