Hoe kind (6) gezonder te laten eten?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rizzoli, 24 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Dingen die ik kan bedenken:
    - zelf het goede voorbeeld geven
    - geen 'rotzooi' voor op brood meer kopen
    - volkoren wrap ipv brood
    - lekkere smoothies/ shakes en soepjes maken en daar groenten en fruit in verstoppen

    Mijn kinderen hebben geen onderliggende medische problemen en/of stoornissen.
    Hier is het gewoon eten wat de pot schaft en anders heb je honger.
    Geen strijd, gewoon een gegeven.
    Doen ze het al jaren prima op.
    Inmiddels zijn het pubertjes en wordt het makkelijker.
     
  2. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Lastig. Wij hebben een moeilijk etende jongste van 6. Maar brood en fruit gaat er altijd wel in. Qua brood hebben we alleen goedkoop volkoren brood, dat is het enige dat ze lusten en die vinden wij prima.

    qua avondeten heel ander verhaal. Hij is enorm enorm enorm mager, ook bij ka geweest ivm zorgen om gewicht. Wat we nu doen:
    - je mag drie dingen kiezen die je niet lekker vindt. In zijn geval champignons ui en voorheen wortel, wat is vervangen door prei. Die hoef je niet te eten en mag je dus uit je bord vissen.
    - je eet het aantal happen dat je oud bent (6). Eerste paar keer was dat natuurlijk drama, maar inmiddels gaat dat redelijk. Dat mogen niet alleen happen vlees zijn maar ook groente, maar hoeven weer niet 6 happen alleen maar groente te zijn.
    - toetje als ik yoghurt krijg je altijd. Maarrrrr hij is een enorme ijs liefhebber als in je kan hem er s nachts voor wakker maken. Dus we hebben de regel dat wanneer hij zijn bord leegeet ze allebei een ijsje mogen als toetje. Heb een zooi kleine water ijsjes in de vriezer hiervoor liggen. Als hij het niet niet lust dan haalt dit hem niet over de streep maar als hij halverwege is dan kan dit hem nog wel eens motiveren om de rest te eten. Zijn bordje had eerst 1 dikke schep aan avondeten maar inmiddels doe ik wat meer zodat hij steeds vaker naar normale porties gaat.

    En zijn bakjes op school doe ik overvol omdat daar nog enig toezicht is dat het opgegeten wordt zodat hij wel genoeg calorieën en vitamines binnen krijgt. Niet zo leuk voor hem want er blijft minder speeltijd over, maar dat is niet anders (hoor ik ook nooit over)
     
  3. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ja zo gaat het hier ook. Soms zitten ze te mopperen en te doen maar ja, dan eten ze maar wat minder. Ik kook nooit apart. Voor bejegening op brood ben ik dan weer makkelijker, vleeswaren en kaas is ook niet zo super gezond dus ze krijgen wat ze willen. Behalve mijn zoontje die eigenlijk elke dag chocopops wil en dat gaat me te ver :roflmao:
     
  4. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    686
    390
    63
    Zo doen wij het ook. Je kunt eten wat de pot schaft. Eet je niet omdat je het niet lekker vindt? Ook best. Dan heb je honger, moet je zelf weten. Maar ik maak niks anders klaar, hier kun je het mee doen.

    Nooit strijd aan tafel.

    Toetje zie ik niet als onderdeel van de maaltijd. Je krijgt een toetje als je bord leeg is. Is er in je buik geen plek voor de sperziebonen, dan is er ook geen plek voor een toetje. Enige uitzondering is als ze ziek zijn. Dan mogen ze altijd een toetje, ongeacht wat er blijft liggen.

    Beleg op brood net zo. Je kunt kiezen uit een aantal soorten beleg en als je dat niet hoeft, dan eet je maar droog brood. Of niks.

    Als we iets eten wat ze niet lusten, dan eten ze het toch (zij het met frisse tegenzin, dat zien we natuurlijk wel), maar ze eten het wel. Ze weten dat ze anders echt met een lege maag naar bed moeten. Ik ga geen strijd aan, ik dwing ze niet om te eten, maar ga zeker ook geen alternatieven bieden. Ik sta zelf ook wel eens wat te kokkerellen wat ik niet lust en de kinderen wel en dan eet ik het ook op (met frisse tegenzin en dan hebben de kinderen schik:p).

    Onze dochter was altijd erg mager en soms twijfelde ik wel eens aan onze aanpak. Je kon haar ribben tellen. Maar ze bleef altijd vol energie en daardoor zijn we het toch zo blijven doen. Nu is ze 7 en ze eet inmiddels heel wat meer. Ze is nu ook niet zo mager meer. Zonder strijd!
     
    julia80 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  5. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Wat ik lees is dat er een machtsstrijd is ontstaan over wel of niet eten. Je noemt het zelf in de opmerking “ze heeft weer gewonnen vandaag”. Kinderen - zeker op die leeftijd, en de een meer dan de ander - willen graag controle. Ze hebben nergens controle over, maar er is een ding waar ze altijd controle over hebben en dat is wat er in gaat.

    Ik hanteer zelf dus echt de methode: er is geen strijd. Eten gaat over gezelligheid, niet over eten. De belangrijkste regel is dat hij aan tafel zit tot de rest klaar is. Ik bepaal wat mijn kinderen voorgeschoteld krijgen; maar zij bepalen hoeveel ze eten. Ik zorg wel dat er altijd 1 ding staat wat ze wel lusten, dit is vaak tomaat en komkommer. Willen ze niet eten, prima. Maar er is geen alternatief. Ook geef ik tussendoor geen extra’s. Er zijn 5 vaste eet momenten; ontbijt, fruit moment, lunch, snack en avondeten. Wil hij een eetmoment iets niet eten, dan moet hij wachten op het volgende moment. Kinderen zijn van nature heel erg intuïtieve eters (op kinderen met stoornissen ed na).

    Ook serveer ik altijd ook al weet ik dat ze het niet willen. Zo heb ik er een half jaar over gedaan om mijn zoontje van 3 broccoli te introduceren. Op zijn bordje lag altijd 1 klein stronkje broccoli. Opeens at hij hem. Zomaar, uit het niets. Geen strijd over gemaakt.

    Tot slot maak ik geen onderscheid tussen gezond / ongezond. Althans, niet in “taal”. Mijn zoontje heeft geen flauw idee wat gezond is en wat niet. Hij kiest soms voor pindakaas en soms voor hagelslag. Doordat het onderscheid er voor hem niet is, komt er ook geen druk op het eten.

    Mijn advies voor je dochter zou dus zijn:
    - Geen strijd. Laat haar bepalen of ze eet. Hier ook de nadruk niet op leggen, gewoon gezellig tafelen en haar bord compleet negeren. Ze moet wel aan tafel blijven tot iedereen klaar is met eten.
    - Biedt nog steeds dingen aan, ook al lust ze het niet. Biedt het wel in kleine porties aan en altijd naast iets wat ze wel lust. Hoe kleiner de portie, hoe minder overweldigend. Kinderen eten met alle zintuigen, ook met de ogen.
    - Vaste eetmomenten. Daartussen niks aanbieden. Ook niet als ze “honger” heeft.
    - Stop met onderscheid maken tussen gezond-ongezond. Als een kind obsessief bezig gaat met ongezond eten, is ook het advies van kinderdietisteb soms om ze juist onbeperkt toegang te geven. Het verbode vrucht is vaak rete interessant.

    Maar goed, dit is mijn methode. :) iedereen heeft zijn eigen manier! Hopelijk vinden jullie er een die bij haar past.
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.830
    1.303
    113
    Met vaste eetmomenten en ook nog eens niet mogen bepalen wat te eten ondermijn je toch juist het intuitieve eten van kinderen? Misschien komt het fruit moment te laat of juist te vroeg bijvoorbeeld. Of hebben ze vandaag zin in appel en niet in banaan oid.
     
  7. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Is dat erg dan? Als je meerdere kinderen hebt en ze willen allemaal op een verschillend moment eten, en ook apart van wanneer je zelf eet, dat werkt toch ook niet?
     
  8. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Geen oordeel maar een oprechte vraag.

    Hoe kan het dat kinderen enkel pasta of pindakaas op brood willen als dat niet word aangeboden is die keus er toch ook niet ?

    Misschien heel kortzichtig van me hoor maar die keuzes zijn aangeleerde keuzes in mijn optiek.
    En ja mijn zoontje krijgt ook jam of pindakaas op brood maar ik laat hem sinds hij kon kiezen gewoon 2 dingen zien en dan wijst hij aan wat hij wilt.


    En een tip misschien zelf hamburgers maken met gepureerde of fijn gesneden groente?
     
    Felice vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Ging jij naar een info avond rond moeilijke eters?
    Daar werd bijna exact gezegd wat jij zegt :D
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Dit werd op de info avond bij ons ook uitgelegd en dat gaat over laten kiezen of ze eten op het moment dat er een eetmoment is of geen trek hebben en wachten.
    Dus stel 14u word er wat gegeten, ze hebben geen trek(dat mogen ze zelf bepalen).Komen ze dan om 14u45 iets vragen, dan is het antwoord neen en zeg je wanneer het volgende eet moment is.
     
    Chechi vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    De theorie klinkt altijd leuk;)
     
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik stak er toch meer van op dan de verhalen van moeders met normale eters, die eens gingen zeggen hoe het moet :D:roflmao:.
    Of het ook allemaal echt wat uithaalt, die theorie, dat is nog wat anders ;)
    Mss dacht ik bij onze eerste 2 ook zo en toen kwam nummer 3 :roflmao::|
     
    Chechi vindt dit leuk.
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Oke, ik begreep van de post die ik citeerde dat kind moet kunnen eten wanneer ze zelf willen, zodat het kind intuïtief kan eten, maar dat leek mij gewoon praktisch niet haalbaar.
     
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Dat is niet hoe het aan ons uitgelegd werd en ik vermoed dat (op basis van wat ze schreef) dezelfde info kreeg of hoorde.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat eerste werkt sowieso niet nee. Het is makkelijk praten als je een kind hebt dat werkelijk alles eet. Die ervaring heb ik nl ook:roflmao:
     
  16. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Haha, hoezo boers? Ik vind dit een heel normale reactie op deze leeftijd! Iedereen mag een paar dingen hebben die ze ECHT niet lusten, maar buiten deze dingen om eet je gewoon wat de pot schaft. lLaar.

    Hier heb ik vaak als regel dat als je groente niet op gaan je geen toetje of iets lekker krijgt of geen ijsje de volgende dag ofzo. Ik ben daar ook heel zwart- wit in en merk dat het werkt. Ik heb ook het idee dat m'n kinderen dit niet als oneerlijk of onrechtvaardig ervaren. Je kunt gewoon niet leven op ongezonde crap en als je zo nu en dan iets lekkers wil, dan eet je eerst de gezonde dingen op.
     
    Biny vindt dit leuk.
  17. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik bedoel met intuïtieve eters dat ze heel goed weten of ze wel of niet moeten eten, niet zozeer wanneer :) Ouders gaan altijd naderhand dingen aanbieden uit angst dat hun kind niks gegeten heeft. Als ze moeten eten dan eten ze wel. Dat bedoel ik vooral!
     
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Ah zo! Het leek me al zo vreemd en onpraktisch :roflmao:
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Sorry, kan echt uit ervaring zeggen, dat een kind niet altijd eet wanneer het moet eten.
     
    Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  20. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik noemde ook in mijn stuk dat ik het dan niet heb over kinderen met specifieke eetstoornissen of andere stoornissen zoals ASS.
     

Deel Deze Pagina