Hoe kinder allimentatie regelen?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Vagans, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hoi dames.

Hoe moet je eigenlijk allimentatie regelen?

Gaat dit altijd via een rechter of notaris ofzo? Of kun je dit ook zelf afspreken? En aan welke bedragen moet je dan denken?

Mn ex wil mee werken maar we hebben beide geen geld om bijvoorbeeld een notaris te betalen enzo. We zouden het liever onderling afsrpeken maar hebben geen idee hoe.

Jullie ervaring hiermee?

Liefs

2. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Via een advocaat. als jullie geen geld hebben , hebben jullie recht op een advocaat 'op toevoeging'. Dan betaalt de staat. Je moet dit met een professional regelen, want dit is heel belangrijk en niet zomaar. Bedrag is afhankelijk van de behoefte van je kind en de draagkracht van ex-vriend.

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Maar dan gaan ze ook regelen over de omgang of niet? Want dit heb ik nu nog in handen en dat vind ik eigenlijk wel best zo...

4. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb laatst een advocaat gebeld want ik wil ook Alimentatie voor mijn kids vast laten leggen.
    Ik hoef mijn ex niet eens mee te nemen, dit wil de advocaat liever niet. Het gaat puur om alimentatie en niet om een omgangsregeling.
    Dus je moet gewoon contact opnemen met een advocatenbureau en even uitleggen dat het om kindalimentatie gaat.

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Okeey bedankt!

Hij mag zn dochter echt wel zien hoor, zo is het niet.
    Maar hij kan niet voor dr zorgen dus ik wil niet dat ze daar (nu ze nog zo klein is) zonder mijn toezicht is.

6. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Je moet dit inderdaad via een advocaat regelen. Als jullie inkomen onder een bepaald minimum valt kan je in aanmerking komen voor een toevoeging (let wel op: niet alle advocatenkantoren werken met een zogeheten toevoeging). Als je in aanmerking komt voor een toevoeging zal je wel een eigen bijdrage dienen te voldoen aan de advocaat. Dit is ook afhankelijk van je inkomen en ligt tussen de 127 Euro en 786 Euro.

De vastgestelde alimentatie zal dan door de Rechtbank in een beschikking worden vastgesteld.

Om een geschikt advocatenkantoor te vinden zou je eventueel naar het Juridisch Loket kunnen gaan. Zij zullen jou dan doorverwezen naar een geschikt advocatenkantoor in de buurt die dus op basis van een toevoeging werken. Maar het staat je natuurlijk ook vrij om zelf een aantal advocatenkantoren te bellen in de buurt. Als ik het mij goed herinneren is dat als je voor doorverwezen naar het Juridisch Loket naar een advocatenkantoor dan krijg je 50 Euro korting op je eigen bijdrage omdat je via het Juridisch Loket bent gekomen, maar daar kunnen ze je bij het Juridisch Loket wel meer over vertellen.

7. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Via het juridisch loket op zoek naar een advocaat. Afhankelijk van je inkomen kan je ook bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente voor de kosten.
    Advocaat op toevoeging kost bij bijstandsniveau aan inkomen 125 euro. Als je via het juridisch loket gaat krijg je 50 euro korting. 75 euro kan je aan bijzondere bijstand krijgen van de gemeente. Mocht er een rechtzaak nodig zijn kan je volledige bijzondere bijstand krijgen voor de griffiekosten.

Ik weet niet of dit per gemeente verschilt maar zo gaat het hier in ieder geval.

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

wat ik mij ook af vroeg. Hoeveel (ongeveer/gemiddeld) krijg je aan allimentatie voor een kind zoals in mijn situatie?

Of is dat echt te verschillend?

Is dit enkele tientjes of juist meer of minder?

9. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Dat is volledig afhankelijk van het inkomen van je ex, zijn vaste lasten en zijn eventuele schulden. Het is naar alle waarschijnlijkheid geen tientjes werk, maar denk eerder in de richting van ongeveer 125,- Euro per maand per kind. Maar dit is een gemiddeld, pin me hier niet op vast, want ik ken jouw situatie en die van je ex niet. Maar dit is in ieder geval een bedrag dat ik regelmatig voorbij zie komen.

10. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Wat je krijgt aan alimentatie hangt af van de draagkracht van je ex.

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

En van het gezamenlijk netto besteedbaar gezinsinkomen van toen partijen nog een gezamenlijke huishouding voerden. Aan de hand daarvan wordt de behoefte van het kind berekend en dat allemaal tezamen bepaalt de hoogte van de alimentatie.

Zeer belangrijk om hier een advocaat voor in te schakelen.

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Tsja, ik verdiende niks en hij had schulden. We konden het eigenlijk net niet bolwerken dus zijn er nog meer schulden gekomen...

Ik zal eens gaan informeren van de week.

Bedankt!

Deel Deze Pagina