Mijn dreumes is inmiddels bijna 21 maanden oud en praat nog maar weinig. Het blijven losse woordjes. En zelfs dat zijn er nog niet veel. Papa, mama, opa, oma, klaar, Cor en kat. Nu vragen we ons serieus af of hij dan niet achterloopt. Hij is ontzettend slim en weet dat hij met dingen aanwijzen ook krijgt wat hij wil. Ik wil alleen dat hij meer begint te praten. Loopt hij nu echt achter of niet?
John is bijna 23 maanden, maar ook alleen nog maar losse woordjes, hij kent nu ong 20 woordjes, maar sommige woorden gebruikt hij al helemaal niet meer woorden die hij op dit moment vaak zegt: papa, mama, lekker, eten, los, dag, ja, nee, bah
Mijn zoontje is ook 21 maanden en begin me dit ook een beetje af te vragen... Hij zegt ook nog maar weinig en alleen maar losse woordjes, die niet eens altijd goed verstaanbaar zijn.
Mijn neefje begon met 2, 5 jaar opeens hele zinnen te maken daarvoor kon hij zich gewoon duidelijk maken
mijn jongste is nu 1jr en 6mnd maar die zegt ook nog bar weinig hoor, alleen mama,papa, hap, bah, bal, boven, woef, beer, slapen. en als ik hem dan vergelijk met mijn oudste.... die kon op deze leeftijd al met paar woordjes praten.... ach ze ontwikkelen zich allemaal op hun manier, de een praat heel vroeg, de ander loopt heel vroeg of is vroeg zindelijk....het kan ook niet allemaal tegelijk natuurlijk!!!
Mijn zoontje is nu 13 maanden en zegt nog geen enkel woord! Wel veel brabbelen en ook wel "mama" en "ja" zeggen maar totaal nog niet bewust. Vlgs mij hoef je je niet zo'n zorgen te maken hoor.......heb begrepen dat jongetjes sowieso vaak later zijn met praten en ik zie dat ook om me heen. Zoontje van een kennis van mij sprak nog nauwelijks met bijna 3 jaar en een jaar later wil je er af en toe een stop in duwen!
Zoals op ieder gebied, verschilt het ook bij de taalspraakontwikkeling wat een kind op welke leeftijd zegt. Volgens mij is de taalontwikkeling bij jongens ook langzamer dan bij meisjes en daarnaast ontwikkelt ieder kind zich op zijn eigen manier. De een is sneller op motorisch gebied, de ander op taalspraak of begrijpen, eten en drinken etc. De richtlijn bij het CB was met 18 maanden 'papa', 'mama' en nog 3 andere woordjes kunnen zeggen dacht ik. Mijn dochtertje is bijna 22 maanden en denk dat zij minimaal 100 woorden kent en spreekt in 2/3 woordzinnen. Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben leren ze in een sneltreinvaart woorden. Komt vanzelf, dus geen ongerustheid!!
Hier hetzelfde, bijna 23 maanden en 15 woordjes maar zegt ze niet de hele dag of elke dag. Hij begrijpt alles, ik begrijp hem. We lezen elke dag boekjes, zijn oren zijn getest bij het audiologisch centrum. Vaak lees je (oa hier op forum) dat het net voor of na de 2de verjaardag opeens begint dus...we wachten hier ook rustig af maar zijn wel in contact met het audiologisch centrum en hebben een VE indicatie van het cb voor meer uren op de peuterspeelzaal. Hij kan daar in maart beginnen. Misschien wordt hij daar ook wat meer gestimuleerd. Groetjes, Charlie
Alles op zijn of haar tijd.. Mijn zoon was/is met grove motoriek wat traag maar zegt voor z'n 12 maanden al zeker 8/9 woorden met betekenis. Daarnaast snapt hij ook wat ik zeg, hij wijst aan wat ik vraag ook al zegt hij het zelf nog niet. Ze zoeken zelf uit wat ze willen leren en steken daar hun energie in. Vriendin heeft zoontje van 2 en die zegt bijna net zo veel als mijn uk van 1, en ook daar maken ze zich nog geen zorgen.. Komt goed! En voor je het weet hoor je jezelf zeggen: nu even je mondje houden schat
Hier bijna 18 maanden en zegt; Papa Mama Trein Kraan Die,dit,dat Kijk Dagdag Hij kan mijn naam zeggen;caythy Ami (is omi) Aapie (aapje) Dat waren ze volgensmij..
Mijn oudste liep op het minimum voor het cb. Hij leerde in de week voor de 18 afspraak nog even de eerste 5 woorden. Bij 24 maand leerde hij weer in de week ervoor 2-woord zinnen te gebruiken, de hoeveelheid woorden was nog niet zo groot. Geloof iets van 25, waarvan de meeste ook in die laatste maand ervoor geleerd..
Hier kwam bij beiden de sprong wat dit betreft ná de 2e verjaardag. Zeker bij de oudste; was het eerst nog, joh, ze zegt maar weinig he? (1 maand voor haar 2e verjaardag) . Ineens was het 'joh ze loopt wel voor he?! Ze praat zo goed! (1 maand ná haar 2e verjaardag) . En bij de jongste gaat het nu ook weer als een tierelier!
Y. praat heel veel woorden en begint het nu aan elkaar te plakken. mama zitten, Y. niet, drinken lekker. Maar ach, het gaat snel hoor, ik zou me er niet zo veel zorgen over maken.
Onze dochter is net 17 maanden en kan al zeker 50 woordjes zeggen. Ze begon al vroeg met praten voor der 1ste verjaardag kon ze al zeker 10 woordjes met betekenis zeggen. Even een opsomming. Papa mama oma opa die eten drinken lekker auto kat poesje hond wafwaf miauw koe kip appel kiwi banaan nijntje hello kitty bumba pip namen van onze katten ballon bal ei ja nee speen schaap ect zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze zegt vaak woorden ook eenmalig dan kijkt ze ons vragend aan wat is dat en dan zeggen wij het woord en dan zegt ze het na. Soms merk je dat ze het na een tijdje toch zelf ook gaat gebruiken. Ze is erg leergierig en pikt dingen snel op.
Onze dochter kon met de 14 maanden afspraak op het CB net papa en mama zeggen, iets wat leek op "klaar!", bah, dag. Dat was het zo'n beetje. Vervolgens stond ze maaaaanden stil, er kwam niks bij. Onze zoon was echt sneller dan zij, dus begon me ook een beetje zorgen te maken. Nu is ze in de tussentijd gaan lopen. Ze kunnen ook niet op alle vlakken tegelijk ontwikkelen. En nu ze loopt maakt ze ineens weer een sprongetje. Sinds een week merk ik dat ze meer woordjes probeert na te praten. Het is nog niet heel duidelijk en correct, maar ik herken wel duidelijk woorden. naam broertje, Buik neus behj ( beer) soms zegt ze "poes" na en vandaag zei ze 'pakken" toen ik iets moest pakken. Sommige dierengeluiden doet ze na. Het begint te komen! Ik merk in het koppie dat het er wel zit. Als ik wat vraag dan kan ze daarop juist reageren. Het woordbegrip is er dus al wel, nu nog het uitspreken ervan. misschien merk je dat bij jouw kind ook wel? De een praat pas als alles "klopt" in zn koppie, de ander is veel vroeger met maar wat experimenteren.
E. Sprak met 1 jaar en 7 maanden zinnen van min. 3 woorden.. dus best vroeg. Maar ieder kindje is anders. Kindje van mijn vriendin praatte tot ze 2.5 was bijna niets. Nu is ze 3.5 en praat de oren van je hoofd. In eens complete zinnen!
Ieder kind ontwikkeld op zijn eigen manier. Jouw kindje kan straks een enorme sprong maken. Mijn zoontje is bijna 14 maanden en zegt: Aaie (aaien) Pet Bannon (ballon) Baj (bal) Aut (auto) Boem (bloem) Papa Mama Oma Noen (schoen) Bouwen (met de blokjes) Nijne (nijntje) Vis Vies Fles Bah Ja en nee Dada (dag dag) Nenen (Tenen) Haa (haar) Die Daa (daar) Dat vind ik een behoorlijk lijstje. Sommige woorden zijn voor andere nog niet verstaanbaar, maar wij snappen hem. Verder begrijpt hij ook enorm veel. Ik verbaas me er iedere keer weer. Ik dacht met 2,5 jaar dat de meeste kids meer gaan praten.
Elise is ook laat me alles, was motorisch niet zo snel en gebruikt nu ook weinig woorden...maar begrijpt heeeeel veel. Ik kan haar gewoon instructies gegeven die ze snapt (doen is 2 maar ze snapt het donders goed). ik denk dat we niet verder komen dan papa, mama, vogel, kikker op, bal, klaar, ja en nee, goon (telefoon haha). Maar als ik zeg Elise ga maar even op de bank zitten dan mag je televisie kijken...dan zit mevrouw meteen op de bank te wijzen naar het knopje van de tv dat aan moet. Als ik zeg Zullen we je luier verschonen dan pakt ze het aankleedkussen onder de salontafel weg en gaat ze erop zitten dus ik denk dat ze straks wel komt omdat het taalbegrip er wel is. ik weet dat ik ook echt verschrikkelijk laat was met alles en heb een prima IQ dus ga er vanuit dat het goed komt
Bedankt voor alle reacties. Ik maak me niet echt zorgen gelukkig. Hier begrijpt hij ook alles wat we zeggen dus dat is het probleem niet. We wachten gewoon rustig af tot de dag dat we een spraak waterval hebben.