Gisteren hebben we bij het cb helaas de bevestiging gekregen dat mijn drie maanden oude dochter een heupafwijking heeft. We hebben inmiddels een afspraak staan met de ha voor een doorverwijzing voor een echo. De kans is zeer groot dat onze kleine meid dan een paar maanden vastzit aan een spreidbroek. Het is wel het beste natuurlijk maar liever had ik het toch anders gezien. Zijn er moeders met ervaring hiermee? Weet dat ze er geen last van zullen hebben maar het is wel fijn om verhalen te lezen.
Hai, Mijn dochter is bijna 16 maanden en hebben ze het te laat ontdekt.. Wij zagen heel erg tegen een spreidbroek op.. Maar het valt ons 100% mee! De ontwikkeling gaat gewoon door en stond ze gisteren voor het eerst los en kan ze dingen doen die ze voor haar spreidbroek nog niet kon! Laat het lekker op je af komen.. Voor je kindje is het het beste en als je dat kan uitstralen door niet te doen doen of het vreselijk is... Komt het helemaal goed!!! Succes, Liefs Faith
Tycho werd verdacht op een heupdysplasie, dit werd ontdekt op het CB omdat hij zn knietjes niet op de grond kreeg als hij zn beentjes opgetrokken had. We moesten een foto laten maken en dasarop was te zien dat er indd iets niet leek te kloppen. Het zit hier in mijn familie: mn moeder heeft ongelijke heupen en is daarvoor op haar 13e geopereerd en mijn zusje heeft een vergroeing in haar rug/heupen. Ik ben met 3maanden voor een foto geweest en bij mij was niks aan de hand. Nu zijn we maandag bij een orthopeed geweest in het ziekenhuis en het blijtk dat hij gewoon stijf is in zn heupen. Dus gelukkig geen spreidbroekje voor ons, maar fysiotherapie om dat alles een beetje los te maken. Ik heb wel overal en nergens gelezen dat ze niet echt belemmerd worden door zo'n spreidbroekje en dat ze dus nog wel kunnen draaien enz. Ik was er ook bang voor dat het niet zou kunnen en aangezien dat onze man zich nogal graag in de ruimte heen en weer beweegt vond ik dat toch wel erg sneu als dat niet meer zou kunnen. xxx
hoi, onze dochter heeft een heupdysplasie gehad en ging met 3 maanden in een pavlik bandage. de eerste dagen was het onwennig voor ons allemaal. dochter was wel even huilerig maar met een paar dagen was ze al gewend en ging het prima. haar motorische ontwikkeling liep wel een beetje achter door de pavlik, ze lag alleen maar op d'r rug en af en toe zij maar meer niet!!maar er zijn kindje die zich niet laten belemmeren door dat ding maar dat is ook weer goed gekomen ondertussen! het is het echt waard en voor je het weet zijn jullie zo gewend en is het hopelijk snel weer voorbij voor jullie. groetjes!
Ik heb vroeger toen ik 8 weken was zelf een aantal maanden een spreidbroek gehad. Ik had geen kom... Ik heb er nooit last van gehad en heb daarna ook geen last meer van mijn heupjes gehad. Maak je dus niet teveel zorgen!
Onze dochter zat met 3 maanden ook in een pavlik ivm heupluxatie (= heup uit de kom, nou ja, niet dat er veel kom was). De eerste nacht was vreselijk, maar ze was er verder zo aan gewend, ze kon er in de loop van de tijd mee omdraaien, zitten, op de knietjes, op de hurken, kruipen, nou ja, alleen niet staan. Met 10 maanden mocht ze er uit en nu begint ze al voorzichtig wat stapjes te zetten! (ze is nu goed 11 maanden). Succes! Laat je weten hoe het ging?
Bij mijn zoontje dacht cb ook dat er een afwijking was. Echo laten maken en bleek niets aan de hand te zijn. Succes!
zal maar mijn mond houden dan..... mijn dochter heeft dikke maand in een tractie in ziekenhuis gelegen daarna 12 weken gips en daarna tot 1,5 jaar spreidbroek spreidbroekje was voor mij peanuts en het gips viel me ook best wel mee zolang ze maar mee naar huis mocht weg uit t ziekenhuis
@mirell, oh wat vreselijk. dan is een spreidbroek inderdaad nog goed te doen. hopelijk heeft ze er zelf niet veel last van?? hier vorige week naar het cb geweest en ze waren weer bezig over zijn heupen. tegen mij zeggen ze er niks over. maar elke keer willen ze nog wel even extra voelen/kijken, als ze dan gelijk zeggen dat ze iets vermoeden?? het enige wat ze zeggen was: hij houdt zijn benen zo stijf. vorige week een verwijsbrief gehad voor de HA en dinsdag een afspraak, hij dacht dat zijn rechterheup wat achterliep? dus een echo en een foto gister. ze stonden vanmiddag op de voicemail (was niet thuis en hoorde het pas rond half 10 daarnet) dat hij heupdysplasie heeft? en dat aangeraden wordt om breed luiers aan te doen en er ligt een brief klaar voor een doorverwijzing naar een orthopedagoog. had express nog niet gezocht hoe en wat, om me geen onnodig zorgen te maken, net even gekeken wat het is enzo. dus ben benieuwd. als ik dat had geweten (als er een vermoeden was) was ik er al alerter op geweest en had ik hem al vaker in de draagdoek gedaan (met zijn beentjes eruit) ik ga morgen gelijk ook naar de ostheopaat bellen kijken wat hij ervan zegt?? een spreidbroek lijkt me nog niet zo heel erg, alleen lastig. ik hoor inderdaad ook vaker rond me dat een baby daar zelf niet zoveel last van heeft. dus ben benieuwd hoe en wat en wat ons te wachten staat?
Meiden bedankt voor jullie reacties. De ene iets positiever dan de andere maar we laten het op ons afkomen. Dinsdag moeten we naar de ha voor een doorverwijzing voor een echo en daarna zien we wel verder. Er is in ieder geval geen twijfel mogelijk want de afwijking was een schoolvoorbeeld volgens de arts Ik laat weten hoe het verder gaat.
Mijn dochtertje kreeg met 9 maanden een spreidbroekje. Ze liep daarvoor al zelfstandig langs de tafel en kroop volop. De eerste dag lag ze als een zielig hoopje op de grond, maar na drie dagen kroop ze alweer en na een week liep ze weer rond de tafel. Uiteindelijk is ze met 11 maanden los gaan lopen met spreidbroek aan. Inmiddels hoeft ze hem overdag niet meer om.
Waarom eigenlijk eerst nog naar de ha? Wij kregen gelijk van cb een doorverwijzing voor de echo. Kon een dag later terecht en kreeg daar gelijk de uitslag.
ik heb dinsdag een afspraak met de orthopedagoog. ben benieuwd?? als ze op het buro al zeker weten dat het iets is vind ik het ook gek dat je nog via de ha moet? misschien voor de verzekering? ik kon hier wel de volgende dag terecht voor een echo en foto, dat vond ik nog meevallen.
mijn meisje heeft er echt geen problemen of pijn van gehad het is gewoon eerder een rot idee maar kijk de foto zegt genoeg ze speelde gewoon en een kindje past zich wonderwel zo goed aan spreidbroekje meis tuurlijk is het verdrietig zo je kleine kindje in een gedwongen stand ziet liggen maar je wend er ook snel aan hoor! ik weet niet of je hyves hebt? maar er is een heupdysplasie en luxatie hyves alemaal moeders met kindjes in dezelfde situatie kun je veel tips krijgen en informatie
geweldig hoe snel ze zich aanpassen dan he! mijn dochter begon met 5 maanden en die is echt wel heel laat met alles geweest ze draaide zich pas zelf om met een jaar en liep pas met ruim21 maanden maar heeft ook dus nooit los gezeten voor die tijd maar nu is mevrouwtje 2 en niets meer van te merken hoor en ik heb me een beetje boel ongerust gemaakt
daar ben ik heel blij om, dat ze er geen pijn van hebben. dan vind ik het allemaal erg meevallen. al vind ik de foto toch erg aandoenelijk. wat een scheetje ik zal eens kijken op de hyves. hier wordt geadviseerd (staat in de brief) om brede luiers aan te doen, maar hoe dat moet? zat te denken 2luiers over elkaar? vanmorgen hem gelijk in de draagdoek gehezen
Omdat ik zelf vroeger ook heupdysplasie gehad heb, moest mijn zoontje met 4 maanden voor een foto. En inderdaad links een milde heupdysplasie. (Op t cb hadden ze trouwens nooit wat gezien). Kon dezelfde week gelijk terecht bij de orthopeed en week erna had hij zn spreidbroekje al aan. Hij heeft een zogenaamde campspreider. Hij heeft er nooit een kik om gegeven en moet dat ding 22 uur per dag om. Merk wel dat het de ontwikkeling hier iets tegen houdt. Zo zat hij sneller zonder dan met spreidbroek omdat het evenwicht denk iets lastiger te vinden is. Sinds gisteren staat hij plots zonder spreidbroek, met probeerd hij het wel maar dan valt hij gelijk om. Ook het draaien was lastig, pas na 3 weken lukte het hem weer zelfstandig om van zn rug op zn buik te draaien, terug lukt tot op heden nog steeds niet en dat zorgt bij hem soms voor wat frustratie. Merkte wel dat je tegen wat logistieke problemen aanloopt. Zo paste meneer niet meer in de maxi cosi omdat zn knietjes tegen de zijkant zaten te drukken. Dat probleem hebben we op aanraden van de orthopeed opgelost door onder zn billen een extra kussentje te doen. Net als de verkleiner van de mc zeg maar, maar dan alleen het 'billenstuk'. In de kinderwagenbak past hij gelukkig nog wel, maar schijnen een vrij grote bak te hebben, mc mura. Hopelijk kan je er wat mee, en als je vragen hebt mag je gerust pm-en.
Trouwens breed luieren moest mijn moeder vroeger met mij ook doen, dat moet met kartoenen luiers want met pampers kan dat niet.
@cin85, daarnet een luier extra over zijn romper gedaan en dat helpt niet nee. heb hier ook een heleboel vragen, ik heb ook geen idee wat het advies wordt? alleen breed luieren? of een spreidbroek? of iets anders? en inderdaad: past hij nog in de maxi cosi? (las ook al ergens een handdoek eronder) in de ene kinderwagenbak (van de urban jungle, duowagen) gaat hij niet zomaar meer passen, want dat is een smal bakje. nog een quinny buzz4 daar past hij denk ik wel in?? ligt eraan wat hij krijgt. ik ga uit van breed luieren, omdat dat het advies is wat in die brief staat, maar iets anders zou ook zo maar kunnen (ik probeer me er op voor te bereiden en niet op 1ding te hopen, dan kan het niet echt tegenvallen) waar ik nu vooral van baal is dat mijn vriend net weer gaan werken is voor 3maanden (grote vaart) als ze het op het buro al eerder dachten hadden ze ons toch wel eerder door kunnen sturen? ze hebben er niks over gezegd. ze hadden op zijn minst een vermoeden kunnen uitspreken. (hij spande zijn beentjes nogal veel als ze wilde voelen hoe en wat, maar voor de rest niks?) dus ik moet alles alleen ondervinden en uitzoeken. ik zoek expres nog niet teveel op internet om me nog niet onnodig ongerust te maken.
Fijn om dit alles te lezen. Hier kan de cb arts kinderen nog niet rechtstreeks doorverwijzen naar het ziekenhuis. Ze zijn er bij de gemeente wel mee bezig om dit op te zetten. We hebben dus die extra tussenstap van de ha nodig helaas. Fijn te lezen dat ze met een spreidbroek wel nog ik de bak van de mura passen want die hebben wij ook Ach voor alles is een oplossing te vinden. Dinsdag weet ik meer.