getrouwd..... en dan?????

Discussion in 'De lounge' started by Mamzie, Aug 9, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi allemaal,

Oke, misschien een hele stomme vraag........ maar stel hem toch.
    Ik ben vorige week getrouwd :D
    Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen.

maar nu komt het.: moet ik nu mijn id kaar laten veranderen?? (andere achternaam)
    En bankpasjes?? En moet ik het doorgeven aan bijvoorbeeld mijn ziekefonds enzo??

Alvast bedankt voor het antwoord!!

groetjes van Kiowa

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    hoi hoi.. gefeliciteerd ! volgens mij moet je dat idd wel overal doorgeven, net als bij een verhuising

xxx

3. peeetje

peeetje Fanatiek lid

Jan 3, 2006
    2,805
    0
    0
    rotterdam
    meid, ik ben al een aantal jaartjes getrouwd maar ik zou het nie weten.
    ik heb wel een nieuw paspoort laten maken, maar kreeg gewoon mijn meisjes naam snik.
    ik wou ook zo graag mijn mans achternaam overal(een hele mooie achternaam)
    maar ook met mijn girorekening weer mijn meisjesnaam.
    volgens mij omdat ik het zo`n mooie naam vind word het me niet gegund hihi...

ben benieuwd naar andere reacties ja..
    ik wil ook mijn mans achternaam overal!!

4. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Volgens mij hoef je dat niet te laten veranderen. Je kunt het wel doorgeven. Als je dan een nieuw bankpasje krijgt drukken zij dat erop. Als je een nieuw paspoort laat maken kun je je naam laten veranderen, dat hoeft nu niet. Zou wel een duur grapje zijn ...

Groetjes,
    Nikki F

5. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik heb mijn bankpas nog steeds op mijn meisjesnaam staan
    ook mijn paspoort staat op mijn meisjesnaam

ziekenfonds moet je wel doorgeven of je moet zelf verzekerd zijn doormiddel van dat je werkt dan hoeft het na mijn idee ook nog niet eens :)

als je medeverzekerd ben met je man dan moet je het wel doorgeven

6. Marjo83

Marjo83 Fanatiek lid

May 24, 2006
    1,286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Hey daar heb ik ook nog helemaal niet bij stilgestaan joh! Ik trouw over 2 dagen!! Maar vlgs mij hoef je niet per se overal naamswijzigingen heen te sturen, ik doe het niet iig, pas als er een document verlopen is oid! Ben namelijk zelf via mn werk verzekerd dus dat maakt dan niet uit vlgs mij.

7. peeetje

peeetje Fanatiek lid

Jan 3, 2006
    2,805
    0
    0
    rotterdam
    hmm ik heb zelfs een nieuwe gezamelijke rek. geopend en nog steeds staan er alleen mijn meisjes naam terwijl ik echt mijn getrouwde naam heb opgegeven.
    paspoort ook.. ze pesten mij gewoon dan hihi

8. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    in nl maak dat niet zo heel veel uit,
    ik ben in turkije getrouwd en daar veranderd je hele geslachtsnaam.
    En dan moet je dus wel de hele ratteplan veranderen.
    Alleen kom ik toch nog vaak domme mensen tegen die alleen mijn meisjesnaam schrijven omdat zij het zogenaamd beter zouden weten dan ik wat op mijn paspoort staat daar erger ik me rot over

9. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    Ik ben ook in Turkije getrouwd, dingen zoals mijn verzekering etc. staan allemaal onder mijn mans achternaam omdat dat via zijn werk gaat. Maar op mijn originele papieren heb ik toch echt nog wel gewoon mijn meisjes naam. Volgens mij geldt de naam die op je paspoort staat. Ik kan niet opeens zijn achternaam opgeven terwijl er op de officiele documenten mijn oude achternaam staat. Wij zijn het nu aan het regelen..om ons huwelijk in nederland in te schrijven..en dan wanneer ik mijn documenten moet veranderen dan laat ik alles omzetten naar zijn naam. Maarja vooral is mijn paspoort nog wel geldig..maar vind het irritant..wil zijn achternaam :)

10. Narnia

Narnia Actief lid

Aug 7, 2006
    116
    0
    0
    @ Gulay woon je nou in Turkije voorgoed of is het maar tijdelijk?

11. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    Ik woon voorgoed in Turkije :)

12. Belle

Belle Fanatiek lid

Nov 7, 2005
    1,380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Het is al even geleden dat ik getrouwd ben, maar volgens mij ging het toen als volgt: Je eigen achternaam blijft altijd je naam, die kun je niet wegdoen. Dus voor officiële documenten als je paspoort etc. houden ze altijd je eigen naam aan. Je kunt vervolgens kiezen hoe je aangesproken wilt worden: Met je eigen naam, met zijn naam, met eerst zijn naam en dan jouw naam of andersom. Maar dat zegt alleen iets over hoe je op enveloppen staat als je post krijgt enzo, want je blijft altijd je eigen naam houden. Het is een cosmetische ingreep, net zoiets als een trouwring: Die kun je dragen of niet, maar die zegt uiteindelijk niets over of je getrouwd bent of niet.

Ik doe dit uit mijn hoofd, dus als er een gemeente-ambtenaar is die me kan verbeteren, graag. :)

Belle, verder altijd zichzelf gebleven. :D

13. kat

kat Fanatiek lid

Mar 21, 2006
    1,402
    2
    0
    Ik heb ook de naam van mijn man aangenomen, maar heb ook mijn eigen behouden (als tweede).

14. Monika

Monika VIP lid

Aug 12, 2005
    8,246
    72
    48
    Female
    Thuishulp
    Landgraaf
    Ik heb ook de naam van mijn man aangenomen, maar op je id bewijs blijft je eigen naam staan.
    Er komt alleen e/v ..... op te staan.

Ik heb de mijne dus niet laten vernieuwen, aangezien die net nieuw was. (5 maandjes oud)

Verder heb ik het nog nergens doorgegeven eigenlijk.

15. Micha

Micha Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,231
    0
    0
    Woerden
    vergeet je ook je naam niet te veranderen bij je huisarts en Tandarts.

16. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Halllo,

Ben 1 juli getrouwd. Heb geen nieuwe ID laten maken. Heb mijn nieuwe achternaam wel doorgegeven bij de ziekenfonds ook het belangrijk is dat alle gegevens goed kloppen anders gaan ze moeilijk doen. Bij de bank heb ik het ook laten veranderen eveneens als mijn handtekening.
    Volgens mij hoeft het niet perse allemaal het is net wat je zelf wil.
    Groetjes Karin

17. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Nou heb toch echt 2 geslachtsnamen nu en dat is volgens de turkse wet zo geregeld.
    heb eerst mijn meisjesnaam en daarachter mijn mansnaam.
    En als ik met papieren met alleeen mijn meisjesnaam klopt het niet vinden ze me niet terug , maar goed dat is bureaucratie met regels

18. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    Mijn nederlandse naam is nergens in Turkije bekent alleen op mijn paspoort...vreemd joh :)

19. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    bedankt voor de antwoorden allemaal :) :)

Dus, zoals ik het goed begrepen heb dan MAG ik overal wel de naamsverandering doorgeven maar is het niet VERPLICHT. ;)

was trouwens vergeten te zeggen dat ik wel een brief heb gekregen van de gemeente en daarin staat dat mijn nieuwe achternaam is opgenomen in de Gemeentelijke basis-administratie.
    Heeft dat nog iets van betekenis??

groetjes Kiowa

Share This Page