Hoe kleuren mooi houden in de was?

Discussie in 'De lounge' gestart door momwithcamera, 22 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Hoe houden jullie gekleurde kleding mooi in de was? Ik kocht laatst 2 kledingstukken van mijn kinderen in een grotere maat, en het viel mij op dat het (identieke) kledingstuk dat ze al hebben en gedragen is echt behoorlijk grauw van kleur is geworden vergeleken met het nieuwe. Het gaat om een lichroze met rood en wit-met-print kledingstuk. Het lichtroze is erg grauw en ook het wit niet lekker fris meer.

    Ik was wel alle gekleurde kleding in 1 was, daar is waarschijnlijk wel winst te behalen door lichte en donkere kleuren apart te wassen. Maar wat kan ik meer doen? Minder wasmiddel, ander wasmiddel, ander wasprogramma?
     
    DQueen vindt dit leuk.
  2. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Goed kleuren sorteren en goed wasmiddel gebruiken.

    Mijn ervaring is dat licht bonte was zoals roze bij blauwe en grijze kleding snel grauw word.
     
  3. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Idd, de lichtere kleuren apart wassen en verder doe ik altijd een scheutje natuurazijn in het wasverzachter-bakje (verder gebruik ik geen wasverzachter), azijn zorgt voor behoud van je kleuren en maakt ook je was lekker zacht
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  4. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Alle winst is te behalen door kleuren meer te scheiden. Bij mij gaat rood(donker én licht) , roze(donker én licht) , paars, sommige lichte oranje bij elkaar. Verder;
    -blauw, groen, donker oranje, heel donker paars.
    -wit (ik heb te weinig wit voor een aparte was) , lichtgrijs, geel, creme.
    -zwart en donkergrijs
    Dat zijn 4 trommels 40 graden fijne was.

    Verder gaan bij mij (spijker)broeken, sokken, hemdjes op 40 graden katoen.
    -Handdoeken /badlakens, onderbroeken, microvezeldoeken etc. op 60 graden katoen.
    -Beddengoed op 60 graden katoen.

    1x per maand 90 graden om de machine up to date te houden en daar gooi ik dan nog wel microvezeldoeken in die er liggen..

    En een goed wasmiddel is in mijn ervaring erg belangrijk. Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar Ariel color poeder. En klein beetje wasverzachter (meestal Silan blauw of roze, fijne lichte geuren)
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik doe de warme kleuren en de koude kleuren apart. Ik koop geen wit met veel kleur in hetzelfde item. Wit met een beetje kleur was ik bij wit (met kleuren wasmiddel).
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Sorteren op kleursoorten (roodtinten, donker, licht, wit). Per kleursoort en per soort was de juiste wasmiddel gebruiken.

    En het belangrijkste: niet te heet wassen. Een goede wasmachine in combi met een goede wasmiddel krijgt de bove kleding op 30 of 40graden prima schoon.

    Ten slotte: zo laag mogelijk centrifugeren en niet in de droger.
     
    DQueen en momwithcamera vinden dit leuk.
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Ik doe de kleding allemaal door elkaar. Ik doe wel een kleurdoekje (colour catcher of ah huismerk) erbij in de kledingwas, ik heb wel het idee dat dat redelijk goed helpt, meestal doe ik 1 nieuw kledingstuk per kledingwas erbij ook nog (ik was alle nieuwe kleding voor het dragen). Die doekjes absorberen kleurstof extra goed, waardoor het minder op de andere kleding komt.
     
  8. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Oke ik ga echt maar eens meer op kleur sorteren. Wassen op 30 graden doe ik al, en kleding word aan de lijn gedroogd.

    Is poeder beter dan vloeibaar voor kleurbehoud?
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik was ook veel apart, lichtbont, donkerbont, roze/rode was en een zwarte was. Oh en spijkerbroeken ook apart. Nieuwe stukken sowieso apart. Op 40 graden. Nooit in de droger.
    Ik heb het idee dat alles best netjes blijft.
     
  10. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Inderdaad goed sorteren, wassen op 30°C en ik doe er een scheutje natuurazijn bij de was.
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Nieuwe kleding eerste keer een nacht in zout of azijn leggen. Ik sorteer geen was op kleur. Alleen wit gaat apart. Alle kleuren gaan gewoon bij elkaar. Ook licht roze met bijv donkerblauwe spijkerbroeken. Niks aan de hand.
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Het zou best kunnen dat het aan je wasmachine ligt. Ik heb een programma speciaal voor kleuren en er verkleurt of vergrauwt nooit iets, bij mijn vorige wasmachine zonder zo'n programma was dat niet het geval en verkleurde er regelmatig iets en ik was toch echt nog hetzelfde (dat wil zeggen: ik sorteer amper iets :p behalve wit dan). Ik doe wel azijn in het wasverzachterbakje maar dat deed ik bij mijn vorige wasmachine eigenlijk ook altijd.
    Anders zo'n colour catcher doekje erbij doen?
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Ik sorteer, zelden dat kleren echt heel lelijk worden. Ik sorteer het zo: zwart/donkerblauw, rood/donker roze, blauw/groen, wit en lichte (grijs, licht roze, enz.) was. Ik was op de witte was na alles met vloeibaar kleurwasmiddel, wit was ik met vloeibaar wasmiddel voor witte was. Overal gaat wasverzachter bij.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  14. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Maar vaak zie je zo een verkleuring pas als je exact eenzelfde nieuw kledingstuk er weer bij houd. Licht roze met donderblauwe spijkerbroeken en de was word niet grauw dat is voor 99% onmogelijk.
     
    Paardenbloem, Anouk2005 en Ysabella vinden dit leuk.
  15. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Die colar catchers zijn handig als je bang bent dat een kleur overslaat op een ander kledingstuk maar eigenlijk onttrekken ze kleur uit je kleding dus verkleurd die er juist sneller door.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  16. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik sorteer exact hetzelfde en gebruik dan nog extra appart voor de zwarte was een zwartwasmiddel.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    O dat wist ik niet, goed dat je het zegt! Ik heb ze zelf nooit gebruikt maar hoorde er wel vaak over.

    Ik las dat je de kleding buiten droogt @momwithcamera, drogen in de zon kan ook een blekend effect hebben.
     
    Sjalleke en DQueen vinden dit leuk.
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Zwartwasmiddel gaf bij mij altijd enorme vlekken. Heel raar (heb verschillende merken geprobeerd), toen ik weer kleurwasmiddel gebruikte waren de vlekken over. Maargoed dat is offtopic.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Dat had mijn schoonmoeder ook en het werd vaal. Daarom doe ik het niet.
     
  20. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik droog binnen :)
     

Deel Deze Pagina