Sinds juni heeft mijn zoon een grote angst om kaka te doen... Hij is ziek geweest in juni hij had dan een maag en darmontsteking. Eerst veel diarree en dan een harde kaka. Daarna is alles fout gelopen. Door de harde kaka dat veel pijn deed en zelfs met bloed heeft mijn zoon sindsdien angst. Hij houdt zijn kaka zou lang op dat het steeds hard wordt en zo weer pijn heeft met kaka doen. Hij begint enorm te zweten, roept "pijn poep" of "pijn kaka" hij begint angstig te huilen en is helemaal in paniek... Ik ben al verschillende malen bij de HA geweest. Eerst kreeg hij suppo maar daar kreeg hij alleen maar meer angst van. Ook als ik ze stak moest het een halfuurtje duren tot hij kaka doet maar hij deed er 6u over met paniekaanvallen. Daarna zakjes laxeermiddel gekregen dat ik moest mengen met yoghurt elke dag 1zakje.Ook daarmee deed hij uren of dagen over om kaka te doen. Nu geef ik zowat alles waardoor hij kaka zou doen zoals mandarijn, kiwi, pruimensap, alleen bruin brood, peperkoek,... Maar nog steeds houdt hij zijn kaka in. Terwijl hij heel de dag roept dat hij kaka moet doen. Ik probeer hem dan gerust te stellen en zeggen dat het geen kwaad kan om kaka te doen. Maar eigenlijk ben ik ten einde raad... Iemand ervaring of tips??
Dit klinkt misschien heel dom/gek/raar, maar misschien kunnen jullie het goede voorbeeld geven Dus echt laten zien dat het bij jullie geen pijn doet enzo en dat dat heel normaal is?
Pfew dacht al dat ik raar was hier Maar verder kan ik helaas ook niet echt iets verzinnen... Het is nu niets medisch meer natuurlijk, maar zit gewoon in z'n hoofdje... Misschien kun je boekjes erover kopen en voorlezen? Je hebt toch zo'n boekje over een mol die op z'n hoofd gepoept wordt ofzo?
Dat laxeermiddel dat je hebt gekregen, is dat Forlax junior? Het is nu even belangrijk dat hij zijn poep niet te lang ophoudt. Want hoe langer je het ophoudt, hoe harder de ontlasting. De forlax zorgt ervoor dat de ontlasting zachter wordt. Geef dit dus in hoge mate (2 of 3 zakjes per dag) zodat je zeker weet dat het poepen zelf geen pijn doet. Zo kan hij over zijn trauma heenkomen. Wanneer hij weer in een goed ritme zit kun je de forlax weer voorzichtig afbouwen. Het kan zijn dat er nu een stuk harde, droge ontlasting zit die werkt als een stop/kurk. In dat geval kun je het beste een klysma gebruiken, dan komt het er meteen uit. Ik kan uit je verhaal niet opmaken of hij al op een potje of wc gaat. Maar als dat zo is, ga dan gewoon met hem naar het potje/wc en zeg niet dat hij moet poepen maar dat we gezellig samen een liedje gaan zingen of boekje lezen. Gebeurt er niks dan geeft het niet. En zorg dat hij met zn voetjes op de grond kan ivm het ontspannen van de bekkenbodemspieren! Ik heb dit allemaal ook zelf meegemaakt en weet hoe frustrerend het is al je kind niet wil poepen. Ik wens je dan ook heel veel sterkte en hopelijk pakt hij het snel op.