Onrustige baby: karakter, overprikkeld of allergie?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Amaryllis, Jul 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Mijn zoontje is nu twee maanden en al vanaf het begin onrustig.

Op zich keek ik daar niet van op; mijn oudste was een huilbaby en had onwijs veel behoefte aan rust en regelmaat. Ze was heel snel overprikkeld en dan was niets meer goed. Ik dacht dit dus te herkennen bij mijn zoontje en ben hem strak gaan instoppen, een herkenbaar ritme gaan aanbieden etc etc. Dat hielp, voor een deel. Maar vaak als ik hem in bed leg begint hij zó ontroostbaar te huilen, te krijsen zelfs. Hij gaat echt net zo lang door tot ik het niet verantwoord meer vind om hem te laten huilen (en dat is echt niet zo snel, ben vrij hard geworden na de eerste -huilbaby- puur overleven) en hem er uit haal. Totaal over de kook. Terwijl ik zo consequent ben, zo voorspelbaar ben in mijn handelen.

En dan begin ik te twijfelen. Huilt hij zo omdat hij gewoon een sterke wil heeft, en ondanks dat hij moe is tóch niet wil slapen? Of is er meer aan de hand? Hij laat wel vreselijke stink winden de hele dag door, heeft ongeveer 1 flinke poepluier in de week (maar dat is niet erg met borstvoeding toch?). Zn huilen klinkt niet alsof hij krampjes heeft. Drinken aan de borst gaat prima, soms is hij na 1 kant al verzadigd. Hij boert veel en spuugt regelmatig. Meestal is dat maar een mondje, soms een halve voeding. Over all gaat het goed, al is hij wel vaak prikkelbaar of gefrustreerd. Maar ik ben er dus niet uit of dat een karakter ding is, of dat hij ergens last van heeft.

Iemand een idee? Tips? Alvast bedankt!

2. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Ik stel deze vraag trouwens omdat -áls jullie denken dat het een allergie zou kunnen zijn- ik dan een dieet overweeg om er achter te komen waarvoor dan. Vandaar dat ik dit bij het borstvoedings topic plaats ;)

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Klinkt als mijn zoontje... Hij is nu 6 maanden en nog steeds erg druk en en als hij moet slapen onrustig! De avondvoeding is vaak erg moeilijk, happen en loslaten... Hij had nooit last van winden, sinds een paar weken wel omdat hij opeens van 2x per dag naar 2x in week poepen is gegaan. Maar hij spuugt wel veel. Hij is te vroeg geboren en wij denken dat zijn onrustige deels daar door komt en deels door zijn karakter. Hij krijgt trouwens nexium voor het spugen en daardoor geen pijn meer, minder huilen, maar rust ho maar! Ik kan je dus niet helpen met een eventuele allergie, maar wie weet heb je er wat aan.

4. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Hoi Mopje,

Bedankt voor je reactie! Lastig soms hè? Je moet je kindje nog zo leren kennen! Ik heb wel eens gehoord dat stinkwindjes op een allergie kunnen duiden, maar het lijkt me dat er dan nog meer aan de hand zou moeten zijn en dat is hier niet zo. En ik weet er verder vrij weinig vanaf. Dus die onrust...ik vermoed idd ook dat het wel met zn karakter te maken heeft. Ik heb soms het idee dat hij meer wil dan hij kan, heb jij dat ook?

Zo'n dieet om te achterhalen of er sprake is van een allergie lijkt me vrij pittig, vandaar dat ik eerst hier naar wat meningen wilde vragen. Doen jullie nog meer dingen om je zoontje rustig te krijgen? Inbakeren oid?

5. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    misschien heeft je kindje wel reflux

dan komt er melk met zuur uit de maag terug omhoog, vandaar misschien ook het spugen (volges mij als kindjes vaak spugen word het altijd reflux genoemd, maar niet ieder kindje heeft hier veel last van)

mijn zoontje heeft het ook en die heeft er medicijnen voor

vaak is het dan ook dat als ze plat liggen ze dit totaal niet fijn vinden, omdat dat zuur dan weer makkelijk omhoog komt en dat brand aan het slokdarmpje (kan het zelfs verbranden, vandaar de medicijnen)

maar probeer eens het bedje schuin te zetten en kijken of dit helpt

en anders even googelen naar andere kenmerken hiervan en kijken of je kindje die ook heeft

suc6!

6. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Is hij bij jou wel rustig en tevreden? Hier deed ze op een gegeven moment bijna niets anders meer dan huilen en was ze alleen aan de borst stil wat ik op een gegeven moment bijna non stop deed. Spuugde ze de melk weer uit en gingen we weer verder.
    Hier kreeg ze ook uitslag/eczeem rond 4 weken. Verder krampen, veel spugen, onrust, scheetjes laten, etc.
    Bleek hier idd om koemelk- en soja-allergie te gaan.

7. moorske

moorske Actief lid

Jan 4, 2008
    479
    0
    0
    hier veel baat gehad bij een osteopaat.....mijn dochtertje huilde op een gegeven moment wel 15 uur per dag, niet stil te krijgen....na 2 behandelingen een ander kind dat rustig sliep (wel op de buik) van voeding tot voeding

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ja! Heel duidelijk, hij wil nu bijvoorbeeld steeds gaan zitten, maar dat kan hij zelf natuurlijk nog niet, en dan wordt hij boos. Wat wij merkte aan de reflux dat hij eigenlijk gewoon niet lekker in zijn vel zat. Nu is hij wel vaak vrolijk, maar dat drukke en driftige heeft hij nog steeds.

En mocht je geen oorzaak kunnen vinden, dan gewoon denken, het gaat vast allemaal beter over een tijdje...

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Klinkt als verborgen reflux.

En je zou die darmpjes eens kunnen laten behandelen door de osteopaat.

10. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Kun je darmen ook laten behandelen door de osteopaat? Wat doet hij dan precies?

Mijn zoontje is geen huilbaby, gelukkig. Maar ik vind hem onvoorspelbaar in zn reacties. Het ene moment is hij heel vrolijk en kletst er lustig op los, en dan weer is hij enorm knorrig. Soms laat hij zich heel makkelijk op bed leggen, en soms is het dra-ma. Volgens mij kan het niet aan te weinig rust of regelmaat liggen, en ik geef ook niet te snel toe. Een deel ligt denk ik wel echt bij zijn karakter, omdat hij meer wil dan hij kan. Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd om hem -ondanks af en toe gapen of wat jengelen- langer wakker te houden na de voeding, en dan met een klein slokje weer weg te leggen. En dat lijkt wel te werken. Hij kan blijkbaar een stuk meer aan dan mijn dochtertje, die kon in het begin echt maar héél weinig prikkels hebben.

@ Red88: Jij hebt dus ervaring met allergieën? Soms denk ik uitslag/eczeem te zien, maar dat trekt eigenlijk altijd weer vlot weg. Rest de stinkwindjes en onverwachte krijs-buien. Mijn dochtertje had verborgen reflux dus het gillen herken ik daar wel van. Maar die windjes (échte 'volwassen' luchten, alsof hij ik-weet-niet-wat heeft gegeten)...weet jij of dat ook kan zomaar kan, zonder allergie? Want ik heb niet echt de indruk dat hij krampen heeft oid. Wel die onrust en spugen, maar dat kan dus ook door karakter/verborgen reflux komen...

Bedankt voor het mee denken allemaal, het helpt me wel! :)

11. eefje85

eefje85 Bekend lid

Dec 28, 2009
    592
    4
    18
    Mijn zoontje heeft dat ook ;) Maar is verder een zeer tevreden mannetje dat zelden huilt. Heb je last van overproductie? Het kan zijn dat je zoontje dan teveel voormelk binnenkrijgt en daarmee teveel lactose. Dat veroorzaakt gasvorming... Ik laat mijn tsr altijd even wegstromen en pas borstcompressie toe, dat lijkt hier wel te werken.

12. Nikky82

Nikky82 Actief lid

Apr 24, 2012
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter komen er veel stink scheten als ik zelf iets van kool heb gegeten.

Share This Page