Hoe koken jullie?

Discussion in 'Voeding' started by Mama26, Sep 3, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

Oct 29, 2007
    786
    0
    0
    Ik vraag me altijd af hoe anderen dit koken?
    Bijvoorbeeld: vanavond eten we bloemkool, wortelen en aardappelen met vis.

Ik doe er nooit sausjes ofzo bij. Maar ik vind het eigenlijk nooit zo lekker. Normaal eten we dit ook niet zo vaak, maar ik wil mijn dochter nu met ons mee laten eten. Hoe eten jullie dit zelf? Gewoon zo zonder sausje? 20 minuten laten koken en dan eten. Mag mijn dochter nu wel wat zout bv.?

En wat doen jullie met de vis bv.? Ook gewoon gaar maken en dan zonder saus of iets?

Of wat doen jullie erbij en hoe maak je dat?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wortelen en aardappelen zou ik in 1 pan koken zonder zout.
    Bloemkool kook ik altijd in melk waar ik dan een sausje van maak. Ik haal dan altijd een beetje bloemkool eruit en maak dan een sausje.
    Vis maak ik nooit.

Sausje bloemkool: Roux (schrijf je dat zo ?) van boter en bloem dan de melk erbij en laten koken zodat het wat dikker wordt. Dan evt. kaas of zout erbij naar smaak. En een beetje noosmuskaat erover. Heerlijk.

Wortelen doe ik vaak wat gesmolten boter over. Zo neem je ook beter de vitamine A op, en wat verse peterselie.

Een beetje zout kan vast geen kwaad, ik gebruik het alleen zo weinig mogelijk en zeker voor ons zoontje.W

3. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    groenten kook ik , sausjes gebruiken wij haast nooit.
    bloemkool en wortelen kook ik altijd 20 minuten.
    vis: voor Esmee bak ik soms wel is 1 visstickje

4. Mama007

Mama007 Niet meer actief

Mijn zoontje eet gewoon alles wat wij eten. Alleen geen sausjes enz. Dat vind ik onnodig zout. Eten wij nasi eet hij ook nasi, andijvie eet hij ook, lasange echt alles eet/lust hij. Hij is een jaar en wat zou kan naar mijn idee helemaal geen kwaad dus moet eerlijk zeggen dat ik er niet meer zo op let als voorheen

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij roerbakken ook veel en aangezien ik alles vers snij kan ik makkelijk geschikte groenten voor hem er tussenuit halen. dat stoom ik dan en maak ik smane met een aardappeltje dat ik apart voor hem mee stoom of met wat rijst wat ik in het stoomwater gooi klaar.

pasta eet hij vaak mee, saus maak ik dan zelf en pas als zijn hap er uit is gooi ik er stevigere kruiden en zout bij.

vis eten we nooit met een sausje, zo zonde van de vis. afhankelijk van hoe wij de vis eten bak of stoom ik de vis.

6. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    De sausjes uit zakjes zijn echt erg zout, dus die zou ik niet zo snel aan een baby van 1 jaar geven. En ik eet zelf de groenten ook zonder sausje. En zolang je dochter het zonder saus gewoon lekker vindt, zou ik er zeker niks aan toevoegen! Heeft dan helemaal geen meerwaarde.
    Verder kun je op de vis of de aardappels wel wat zout doen ofzo, maar niet zo veel.

7. Mama26

Mama26 Bekend lid

Oct 29, 2007
    786
    0
    0
    Maar met pasta's b.v., nasi enzo, gebruik ik altijd sausjes uit een pak of zo'n pot saus. Mag ze dat wel?
    Ik ben niet zo'n geweldige kok, ik zou niet weten hoe ik zelf een pastasaus moet maken.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Vooral in nasikruiden zit veel zout (kijk maar eens bij de ingredienten)..

C eet bij eens bijna altijd met de pot mee. Dat is af en toe vers, en af en toe een zakje. Net hoe het uitkomt.
    We gebruiken nooit zout bij het eten, dus af en toe een zakje moet wel kunnen..

Zelf pastasaus maken is niet zo moeilijk..

even voor 2,5 persoon
    250 gram gehakt
    een ui
    1a2 knoflooktenen (geplet)
    courgette/paprika/champignon etc naar smaak
    1 blik gepelde tomaten (zonder zout)
    diverse kruiden (groene, peper/paprika)
    Pasta

Bak het gehakt, de ui en de knoflook. Ook de andere groenten meebakken. Als dat gaar is, doe dan de tomaten erbij, en even laten pruttelen met wat kruiden. Serveren bij de gekookte pasta..
    Je kunt het helemaal naar je eigen smaak aanpassen.. C eet prima knoflook en ui bijvoorbeeld, maar niet alle kindjes willen dat..

9. babytje

babytje Bekend lid

Jan 9, 2007
    926
    0
    16
    mijn meisje eet gewoon met de pot mee, en dan ook alles! inlusief zout en kruiden en dat gaat heel goed.

10. flippy

flippy Actief lid

Jul 16, 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    Ik maak nog steeds veel in babycook. Grote stukken stomen,Armin kan alles a la Rapley eten behalve rijst,couscus,wat niet in stukken is.
    Soms doe ik het nog even in olijfolie roerbakken want een beetje
    goede vetten zijn ok goed. Maar ik doe ook alleen roerbakken in olijfolie.
    Ik gebruik geen sausjes, meestal doe ik een verse tomaat doorheen
    en een beetje laten sudderen, is ook een soort sausje. Of soms z'n
    bechamel saus met bloem en melk, boter. Of een beetje jonge kaas
    of roomkaas doorheen. Ik vind het belangrijk dat hij aan
    de pure smaken went, hij eet ook bijna alle groente.
    Ik voeg nergens zout bij en geen sterke kruiden,soms een beetje italiaanse kruiden.
    Vlees en vis roerbak ik of ook gestoomd. Soms bak ik een visstick
    maar dan haal ik de korst eraf. Soms maak ik ook vers soep van kipvlees.
    Omdat ik en m'n man niet al te regelmatig gezond eten maak ik
    altijd eerst eten voor de kleine, dan is het zeker dat hij z'n gezonde
    portie heeft gehad..Hij eet haast nooit uit een potje, behalve onderweg of zo. Maar wij zijn ons ook aan het beteren!

11. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    vraag me eigenlijk af wat je normaal dan eet, wij maken meestal aardappelen groente en vlees.

12. flippy

flippy Actief lid

Jul 16, 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    Met niet al te gezond bedoel ik dat we soms een frietje nemen.
    Voor de rest eten we best gevarieerd, aardappel,pasta, rijst met groente, vlees of vis en ook vaak vegetarisch. Maar het is met best veel kruiden zoals peper en zout of inderdaad uit de potof pakjes en dat wil ik de kleine nog lang niet geven.
    Ik vind het belangrijk dat hij de pure smaken leert als ik alles met sausjes en kruiden verdoezel gaat ie straks alleen maar meilijk doen van "dat lust ik niet".Dat heb in m'n omgeving vaak genoeg gezien.
    Of willen ze allen maar dat eten.
    Ik heb hem vanaf het begin aangeleerd om groente zo puur mogelijk te laten eten en veel variaties met aardappel, rijst, pasta,couscous, eet hij eigenlijk alles. Doet nergens moeilijk over.
    Op Kdv schijnt hij de beste eter te zijn, eet alles!

13. kimsch

kimsch Bekend lid

Feb 13, 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Je kan natuurlijk ook een maizena papje maken voor de bloemkool. Daar zit tenminste geen zout in.

Share This Page