kolf/fles/bekertjes schoonmaken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door sjut, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjut

sjut Lid

2 jul 2010
    34
    10
    8
    NULL
    NULL
    Weten jullie hoe vaak de kolf schoongemaakt moet worden? Ik laat de onderdelen vaak na elk gebruik even doorkoken in een pan (we hebben geen magnetron)op het vuur. Maar misschien kan dit ook 1 x per dag?
    Hetzelfde geldt voor de fles en voor de aventbekertjes, deze kook ik ook voor gebruik uit..Hoe vaak doen jullie dit?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    1 keer per dag uitkoken is genoeg. Na gebruik afspoelen met koud en daarna warm water, voor het uitkoken even met een sopje afwassen.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Tot welke leeftijd 'moet' je dit blijven doen? Ik bedenk me ineens dat ik alweer een paar weken lang het steeds afwas en niet meer uitkook... ;)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb het gedaan totdat ik niet meer kolfde... dus tot ongeveer 1 jaar. Vond het wel een fijn idee omdat je met borstvoeding toch iets meer met bacterieen te maken hebt. Geen idee of het ook echt moest.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik lees net op het borstvoedingsforum dat het ermee te maken heeft hoe lang je de melk in de koelkast wil bewaren. Wij bewaarden de melk altijd een paar dagen in de koelkast en dan moet je dus wel regelmatig uitkoken. Als je het maar 2 dagen laat staan of meteen invriest kan je wat minder uitkoken. Maar goed, wat is dan minder, dan ben ik liever iets te voorzichtig.

6. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de avent bakjes waarin ik de melk bewaar nooit uitkook! En de kolf 1x per week.

Maar ik ben er ook echt van overtuigd dat kindjes op een gegeven moment wel wat kunnen hebben. Als kids wat ouder worden en rond gaan kruipen stoppen ze ook vanalles in hun mond.

Tuurlijk moet je wel hygiënisch te werk gaan maar je kan het ook overdrijven....

7. prettymum

prettymum Niet meer actief

Wat is de reden dat je eerst koud en dan warm water neemt?

Ik merk dat met name de zachte plastic flesjes en Avent bekers soms echt nog vettig zijn, soms zelfs na de vaatwasser nog. Dus ik gebruik altijd borstel, lading afwasmiddel en heeeeel heet water.

Bij de hardere flessen heb ik geen probleem en bij kunstvoeding ook minder.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier spoel ik na een kolfbeurt alles goed uit en gaat 't in de vaatwasser op 50 graden, uitkoken deed ik wel dagelijks toen ik fulltime kolfde.

9. prettymum

Haha, weer wat wijzer geworden. Lees net ergens op internet dat het water niet te heet mag zijn. Dan stolt het melkvet en blijft er dus zo'n vies vettig laagje achter. Vandaar dat ze dus ook niet schoon uit de vaatwasser komen.

En ik maar redeneren: hoe heter hoe beter want dan 'smelt' dat vettige...

Het is dus blijkbaar aan de dreft en het schrobben te danken dat ik die flessen überhaupt af en toe nog schoon heb gekregen... Ik maar schrobben omdat ik ze met de vaatwasser niet schoon kreeg.

Gaat dat mij even een hoop werk schelen vanaf nu :) !
    Was leuk geweest, een kraamhulp die me zoiets vertelde, maar ja toen kolfde ik nog niet...

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hihi je hebt het antwoord zelf al gevonden zie ik ;). Verklaart ook meteen je probleem met schoonmaken :)

11. sjut

sjut Lid

2 jul 2010
    34
    10
    8
    NULL
    NULL
    ok, dank jullie wel..weer wat wijzer geworden!
    Nog een vraagje, hoe bewaren jullie de kolf wanneer jullie weg zijn of aan het werk zijn? kan dit gewoon in een schone doek?

12. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Kan idd gewoon in een schone doek (hydrofiel of theedoek).

13. prettymum

Goed hè, zo'n forum :)

Hoe deden onze moeders dat? (Oh ja, die gingen gewoon bij elkaar op de koffie...)

Deel Deze Pagina