Hoi! Eind april heb ik een vijverstofzuiger gekocht bij de intratuin. Ik ben een gesprek met een verkoper aangegaan wat te doen aan het vele slib wat ik op mijn bodem heb. Hij adviseerde een waterstofzuiger die hij had staan. Ik nog wat vragen gesteld, prima. Ik de vijverstofzuiger gekocht met opvangbak. Thuis aangekomen, uitgepakt en geprobeerd, werkte dat ding voor geen meter. Het net wat in de opvangbak zit, veel te grote gaten waardoor de troep zo onze vijver weer instroomde. Op de doos zie je ook dat de bak aan de vijver gezet dient te worden zodat het schone water weer je vijver zou moeten inlopen. Wij gebeld naar de intratuin of we misschien iets fout doen, maar dat het in elk geval niet werkte. Zegt de verkoper: neee, je dient de bak in een bloemperk neer te zetten zodat het slib en water daar afgevoerd kan worden. Nou, dat lijkt me niet zei ik nog. Ik heb enorm veel slib en een vijver van 10.000 liter. Dat zou betekenen dat de helft van mijn vijver straks leeg is, en mijn tuin straks onder de rotzooi ligt. Buiten dat, is de slang van de stofzuiger naar opvangbak maar 2 meter, dus dat gaat nog niet eens. Alles weer netjes uit elkaar gehaald en in de doos gedaan en weer terug naar de winkel(binnen 14 dagen). Wilde ze het niet retouneren omdat deze al gebruikt was. Nu kan ik me dat wel goed voorstellen, maar als klant voelde ik me wel even in de maling genomen. Ze hebben de vijverstofzuiger ingenomen, ze zouden overleggen en teruggebeld worden einde deze week. Op 4 mei heb ik hem ingeleverd en niets gehoord. Weer contact opgenomen en weer zou ik teruggebeld worden. Nu vandaag bijna zes weken later erheen geweest en weer mijn verhaal gedaan. Degene achter de balie wist van niks en de persoon die hier meer van wist was er niet en is wederom beloofd dat ik gebeld word. Ik heb aangegeven dat ik niet te spreken ben over de service en de afspraken die gemaakt zijn die niet worden nagekomen. Ik wil gewoon graag mijn geld terug. Nu las ik op internet dat winkelaankopen de aankoop definitief maakt en dat ruilen of retourneren een service is. Zeker als de verpakking of product al gebruikt is. Snap ik helemaal, maar aangezien zij afspraken maken die ze niet nakomen, heb ik dan eventueel nog rechten om de koop te ontbinden??
Hmm, als het product niet werkt is het niet zozeer dat zij geen afspraken nakomen, maar dat het product niet deugt. Kan je erachter komen waarom het niet werkt? Ligt het aan jullie vijver, is de vijver te groot voor hetgeen waarvoor je het hebt gekocht? Kun je reviews lezen over het product op internet bv? Als het is bedoeld om slib weg te halen en de gaten van het net zijn te groot, lijkt me dat niet erg handig. Het is denk ik een service kwestie, wat doet de leverancier hiermee?
Het is misschien niet helemaal fair, maar bedrijven taggen in een bericht op sociale media werkt als een tierelier.. Ik zou sowieso morgen het hoofdkantoor bellen. En morgen naar de winkel gaan, en zeggen dat je net zo lang blijft wachten tot jij je geld terug krijgt omdat ze jou een ondeugdelijk product hebben verkocht. Die nu al 6 weken bij hem ligt en ze continue afspraken niet nakomen om je weer te bellen. denk dat dat wel werkt.
Lijkt mij verkeerd advies, kan gebeuren, wordt het artikel een 2e kans artikel zodat ze dat wel eens noemen en jij zou je geld terug moeten krijgen of een ander product dat wel voldoet moeten krijgen. Ik zou het iets hogerop gaan zoeken, lijkt mij dat het om best veel geld gaat.
Dank voor jullie reacties. Het is een hozelock vijverstofzuiger. Ik lees wisselende reacties maar nu ik wat verder rondgekeken heb weet ik waarom. Ik heb dus opgezocht wat je precies met deze vijverstofzuiger moet kunnen doen, en dat zijn voornamelijk takken en bladeren. Bij een website staat duidelijk dat deze dus niet voor slib is. Dus sommigen zijn blij omdat dit voor hen goed werkt, maar bij ons is het alleen slib, en dan werkt het dus niet. Ik ga hier nu dus extra achteraan. Ik werk zelf achter een balie bij een winkelbedrijf, dus ik weet precies hoe vervelend het kan zijn als je boze klanten aan de balie hebt staan. Daarom probeer ik ook hen te begrijpen, al helemaal als er een meid staat die echt van niks weet, maar balen doe ik wel. Overigens ga ik niet zo met klanten om en zorg ik meestal voor een passende oplossing, ook als het ons geld kost om de klant tevreden te houden. Gelukkig krijgen we die kans ook dat wij dat mogen doen.
Ik zou de winkel een email sturen waarbij je heb sommeert om binnen 7 dagen een reactie te geven. Geld terug of die stofzuiger teruggeven. Al kan ik me wel voorstellen dat ze het gebruikte product niet retour willen nemen. Het advies van de medewerker vind ik persoonlijk niet heel raar. Wij hebben ook een vijver van ruim 10.000 liter water. Als mijn man die gaat stofzuigen zijn het gras en de border daarna één grote blubberbende met slib erbij. Met een week of twee is dat allemaal netjes ingedroogd, het slib doen we in de container en het gras herstelt wel weer. Heb je wel een goed filter in de vijver, en maak je die ook geregeld schoon?
Jazeker, we hebben een hele goede clear control filter. Helder en het water controleren we regelmatig voor de goede waardes. Alleen onze vijver staat de hele dag in de volle zon. We hebben voor nu nog geen sinpele oplossing gevonden voor schaduw, waarvoor het alg elke dag aangroeit, daarop is niet tegenaan te scheppen. We hebben al nagedacht over een schaduwdoek, maar we hebben nergens de mogelijkheid om het ergens aan te bevestigen. We zijn daarvoor nog op zoek. Over het retourneren snap ik ook heel goed hoor. Alleen ik vind het zo jammer dat het slib/fijne alg dus niet in het opvangbak tegengehouden word, maar dwars er weer doorheen gaat. Daarvoor hebben we juist deze bak gekocht. Nu kan ik daar zelf wel iets voor verzinnen, maar daar had ik juist nou net geen zin in haha.
Voor alg heb je een poedertje dat je in de vijver kan gooien waardoor het afsterft. Onschadelijk voor vissen. Het water wordt er wel even wit van maar het werkt wel.
Ja dat hebben we meermaals gedaan, maar het blijft terugkomen omdat de oorzaak teveel zon is. We hebben wat meer planten er nu in zodat er wat schaduw gecreeerd word. Er moet ook iets over de vijver heen, maar ben er nog niet uit hoe of wat. Uv lamp vervangen we ook ieder jaar en zorgen dat het filter regelmatig geleegd word.
Onze vijver ligt ook vol in de zon, tuin op het zuiden. We hebben er wat waterlelies in die voor natuurlijke schaduw zorgen. En verder een groot plantenfilter in een ondiep gedeelte.
Ja dat scheelt wel he? Wij hebben hem pas aangevuld met meer planten, dus het moet nog groeien en misschien nog meer in. Ik denk dat het dan inderdaad ook minder moet worden. we hebben ook wat zuurstofplanten in gedaan, die op wier lijken zegmaar. Die groeien dus niet en gaan dood. We hebben alleen geen idee waarom
Nope. De oorzaak van algen is nooit alleen maar teveel zon. Ik ken vijvers die compleet in de zon liggen en geen of nauwelijks algen hebben. Bij een vijver werkt het hetzelfde als bij een aquarium . Het water en verschillende factoren moeten in evenwicht zijn. Zo niet dan gaat het mis Genoeg zuurstof door zuurstof planten, genoeg CO2, genoeg waterbeweging. Waterwaardes ok. enz enz En hopelijk maak je het filter niet helemaal leeg?is namelijk 1 van de grootste fouten die gemaakt worden. In een filter groeit/zit het grootste gedeelte van het biologisch evenwicht van een vijver. Filter moet je dus nooit regelmatig en in z'n geheel leeghalen en schoonmaken want dan gooi je ook alle goede bacteriën weg met sneller algen als gevolg. Wij gooiden nooit anti alg spul of zo in de vijver maar goede bacteriën die zorgen voor een goed evenwicht en helder water. + Daarbij mineralen en water testen op hardheid. Planten hebben mineralen/hard water nodig anders stoppen ze met groeien/gaan ze dood. Vijver water wordt in de loop van de tijd zacht door o.a. regenwater. Vijver water moet een paar x per jaar getest worden en hardheid aangepast. Hoe meer zuurstof planten erin zitten, hoe meer voedingsstoffen ze op eten en hoe minder voedingsstoffen er voor algen over blijven. Staan er te weinig planten in dan blijven er teveel voedingsstoffen in het water achter en dan krijg je een algenexplosie.