Hoi, Ik heb een vraagje: ik werk al geruime tijd op een kdv, na de PABO te hebben gedaan en dus geen specifieke opleiding voor kinderopvang. Ik werk op een babygroep en ik kan zeggen dat we echt ons best doen met elkaar. Toch zou ik wat meer willen voor en met de doelgroep 3 mnd.-9mnd. Doordat zij soms wakker zijn op het drukste moment en slapen tijdens de rustige momenten, vallen zij nog weleens tussen wal en schip en dat zit me niet lekker. Hoe is dat bij jullie opgelost? Hebben jullie bijvoorbeeld speciale 'activiteitjes' per dag, vast 'kleine baby-uurtjes'? Ik noem maar wat... Of moeten ze het bij jullie ook vooral hebben van de verzorgingsmomenten? Alvast bedankt.
ik ben ook leidster op een baby/dreumes groep en idd, je moet echt tijd vinden voor de hele kleintjes. Pak vooral smorgens tussen 10-11 je tijd, ik leg de kleinste meestal voor negenen in bed en dan kunnen ze er rond half 11 uit. Omdat we pas kwart over elf gaan eten met de grotere heb je dan dus ruim te tijd om te tutten en aansluiten rond elf uur een flesje te geven. Ook tussen de middag, als de grotere kindjes hun slaapje doen, heb je wat meer tijd om met de kleintjes de kroelen. Activiteiten met baby's moet je vooral heel klein houden, gewoon lekker op schootje en tegen ze kletsen is al voldoende! Of leg eens een baby op de mat op de grond als de grotere in bed liggen/buiten spelen met een andere leidster en ga er zelf naast liggen, ook heel waardevol!
Ik werk op een verticale groep, maar ga per januari over naar een babygroep. Ook wij werken hard aan babyactiviteiten, maar de doelgroep die jij omschrijft is inderdaad vaak lastig...ook ik heb dat gevoel dus. Ik lees dus even mee!