Hoi meiden, Afgelopen week hebben wij kennismaking gehad bij een mogelijke gastouder voor ons kindje. Ons kindje zal per augustus 1 dag in de week naar een gastouder gaan. De dame van het gastouderbureau was bij de kennismaking en stuurde het gesprek. Opzich vriendelijke gastouder, rustige vrouw, groot huis en grote tuin. Wat ze vertelde klonk ook wel OK. Structuur door de dag heen, buiten spelen, knutselwerkjes met thema's. Onze kleintje zou komen op een dag dat er nog 1 1-jarige en een baby is. Zelf heeft ze 3 kinderen 8+. Maar ik weet niet, ik voelde niet direct een 'ja' gevoel. Ze kwam (voor mijn gevoel) niet echt spontaan en gematigd enthousiast over en zij en het huis oogden ook wat oudbollig. Ik probeer voor mezelf op een rijtje te zetten wat ik hier nu van vind maar ik kom er niet zo goed uit. Aan de ene kant denk ik: alles is in orde, de faciliteiten zijn er, ze heeft ruimte en is vriendelijk. Wat maakt het uit dat het wat oudbollig oogt, dat zal geen invloed hebben op hoe ze voor ons kindje zorgt. Aan de andere kant heb ik niet echt een 'klik' of enthousiasme gemerkt. Merk dat ik dit toch wel jammer vind. Het is onze eerste kennismaking met gastouderschap, dus weet ook niet zo goed wat te verwachten. Kun je verwachten dat je een klik hebt met een gastouder na 1 kennismaking? Dus dames, help! Hebben jullie tips en ervaringen wat betreft kennismaken bij een gastouder?
Dat het huis oubollig oogt vind ik echt totaal niet belangrijk, maar ik vind persoonlijk wel dat je een goed gevoel bij je GO moet hebben. Geen goed gevoel hebben bij een GO zou voor mij iig een reden zijn om nog even verder te zoeken.
Misschien komt de klik nog? En wat is een klik eigenlijk? Wij zijn hier van die mensen die ontzettend hard hun best doen om iets te laten doen slagen; dus het komt bij ons vaker voor dat iemand niet direct een klik voelt (te hard proberen -> geforceerd gesprek) en dat dat na de zoveelste keer een beetje ontdooit...? Ik zou nog eens op gesprek gaan, als dat een mogelijkheid is. En zo niet, zou ik het GOB vragen om verder te zoeken. Ik heb ook een gesprek gehad met twee gastouders waar ik verder geen klik bij had. De eerste wilden we wel het voordeel van de twijfel geven, maar zij ons niet ( ). Daarna hadden we een gastouder waar we wel eventjes een tijdje mee verder konden; maar wilde zij vanuit haar kant niet meer in verband met een zwangerschap omdat we flexibele opvang nodig hebben. De tweede gastouder die we daarna geweigerd hebben, wilden we niet in verband met brutaal gedrag van beide inwonende kinderen; teveel grof taalgebruik. Daarna heeft het GOB weer een gastouder gezocht en zij is onze hemel op aarde. Het is ook niet een 100% klik, denk ik (van haar kant uit dan; ik vind haar helemaal geweldig), maar ze is echt perfect voor ons kind - en het gaat om hem. Ze werkt 1 dag in de week niet en daar heeft het GOB ook weer een gastouder voor gezocht en daar gaat hij soms ook naartoe. Dat is ook een heel lief mens, maar volgens mij ook geen 100% klik. Zolang ze maar een klik hebben met jouw kind (en dat hebben beide dames gelukkig), dan zou ik me vooral niet druk maken om een klik van jou kant uit. Zet op een rij wat je wilt van een gastouder. Ze hoeven niet dikke vrienden te zijn, toch? Zolang ze maar zorgzaam, geschikt en lief zijn voor jouw kind, leuke dingen met ze ondernemen, structuur bieden en open/transparant communiceren; vraag naar hoe een dag eruit ziet, wat ze de afgelopen maand heeft gedaan als in uitstapjes/knutselen, of en hoe vaak ze de deur uit gaat, of ze iets organiseert voor sinterklaas/kerst/pasen etc. Ook let ik persoonlijk dus op taalgebruik, geloofsovertuiging, spontaniteit, flexibiliteit en uitstraling. En uiteraard haal ik zo'n gastouder gigantisch door Google (en sociale media) heen en kijk ik bij het LRKP. En dan nog is het aftasten. Waar ik blij mee ben is dat ik een gastouder heb die elke 'zoveel' maanden een functioneringsgesprek voorbereid. Dan hebben we het over het kind en hoe het gaat (eerste onderdeel) en dan vervolgens hoe het tussen de volwassenen gaat. Zijn er verbeterpunten? Is er iets wat je mee wil geven? Verloopt alles nog naar wens? Kopje koffie en een kletspraatje erbij natuurlijk, maar toch best serieuze business Dat soort dingen geeft mij een vertrouwd gevoel. Ik betaal liever een hoger tarief voor mijn ideale gastouder, dan dat ik iemand heb waarvan ik denk: hee, zou ze vandaag wel iets gedaan hebben met mijn kind? Of gaan lopen wantrouwen en achterdochtig zijn. Haha.
Nou, je gevoel moet wel goed zijn. Ik zou vooral adviseren om nog bijvoorbeeld twee gastouders te bezoeken zodat je ook vergelijkingsmateriaal hebt. En dan het liefst kennismaken zonder de bemiddelingsmedewerker van het gob. De stijl van het interieur zou ik me niets van aantrekken. Wel haar houding en het gevoel wat je bij haar hebt.
Helemaal eens met Misa, kijk nog even verder, wie weet kom je je ideale gastouder dan tegen. Ik heb zelf een keer gehad dat het hartstikke leuke ouders waren, maar ik had geen klik met hun zoontje van 2,5 jaar. Ik vond het zelf zo raar, heb mezelf echt afgevraagd waar het aan lag, ik vond het een heel irritant kind. Uiteindelijk een maand geprobeerd omdat ik met de ouders een hele goede klik had. Uiteindelijk toch gestopt omdat het echt niet werkte tussen het kind en mij. Dus een supergeweldige klik tussen de volwassenen zegt ook niet alles (maar is wel heel fijn).
Ik zou ook nog bij andere gastouders gaan kijken en eens zien hoe je je bij hen voelt. En wellicht, als je dat zou willen, nog een keer een gesprek hebben met deze gastouder. Misschien kan je vragen of je een keer langs kan komen als ze aan het werk is, zo kan je zien hoe ze met de kinderen omgaat. Niet alle gastouders vinden dit fijn, maar vragen kan altijd. En dan zonder bemiddelingsmedewerker erbij. Persoonlijk vind ik wel dat je een goed gevoel moet hebben bij de gastouder, het is tenslotte wel iemand die voor je kind zal gaan zorgen.