Ik ga binnenkort naar een notaris om hierover geadviseerd te worden. Het betreft inderdaad een bloedverwant, maar zoals ik al eerder schreef betreft het een erfkwestie, en geen echtscheidingen. Ik probeer morgen de betreffende gemeente te bellen, wie weet heb ik geluk en krijg ik het gewoon te horen. Ik heb al eens mijn eigen gemeente gebeld met deze vraag, en de dame aan de telefoon ging het opzoeken voor me. Ze kon het echter niet vinden omdat de persoon in een andere gemeente woont. Niet alle gemeentemedewerkers zijn blijkbaar op de hoogte van of het wel of niet mag. Het betreft een nabije bloedverwant dus ik kan veel eventuele controlevragen beantwoorden.
Wat ik niet begrijp is waarom de notaris die betrokken is bij deze erfkwestie geen gba-inzage kan doen. Als de persoon in kwestie op geen enkele manier betrokken zou zijn bij de erfenis is het voor jou/jullie toch ook niet van belang of hij getrouwd is?
Ik begreep al dat het om een erfeniskwestie ging, dat verhaal met echtscheiding was, indien het bijv om je vader ging, jij via de papieren van je moeder en jouw geboorteakte bijv kan aantonen dat jij belanghebbende bent door bloedverwantschap, het was maar een voorbeeld. Maar volgens mij moet een notaris gewoon zulke dingen kunnen inzien. En anders misschien naar de rechtswinkel.
maar als het een bloedverwant is...iemand die dichtbij je staat, dan zou je toch moeten weten of diegene getrouwd is??? Het zal zeker invloed hebben op de erfenis neem ik aan. Zou een advocaat daar niet in mogen dan??
Maar laten we vooral terugkomen op de vraag waar het om gaat; is er iemand die een manier kent de burgerlijke staat van een familielid te achterhalen?
Maar waarom maakt dat uit dan? Wanneer jij ook recht hebt op een deel moet de notaris toch nakijken wie er allemaal recht op hebben, ongeacht of de andere persoon in kwestie dat nou wel of niet wil dat jij dat weet?
Ok, ik begrijp dat de notaris slechts een adviserende rol in dezen heeft en dus niet belast is met een daadwerkelijke afhandeling van een nalatenschap oid. Dan begrijp ik ook waarom er geen gba-inzage gedaan kan worden.
ik denk nog even mee....misschien niet via de officiele wegen, maar is er niemand in je familie die met die persoon zo'n contact heeft dat die dat daar misschien wel tegen vertelt? Dus als het bv om je zus zou gaan, dat die misschien wel tegen een tante zou vertellen dat ze getrouwd is...wil trouwen??? Want dat is toch wat je wil weten.
Advocaat mogelijk wel, ik zal ook dat met de notaris bespreken. Feit blijft dat hij het niet na wil kijken. Notaris weet uiteraard wat de familieband is.
zoiets ja, of iemand in je familie waarvan je het vermoeden heeft dat die wel gevraagd zou kunnen zijn als getuige?
Nee, als er getrouwd is, is dat heel geheim gegaan vanwege de grote consequenties voor zowel deze persoon als een aantal familieleden.
Hier was dat vroeger ook maar inmiddels niet meer. Alleen de mensen die zelf een huwelijk of geboorte bekend willen maken kunnen dit in een advertentie doe, boven de overlijdensadvertenties. Ikzelf sta ook in de krant van 31 jaar geleden en de aankondiging van net huwelijk van mijn ouders zit hier ook in een plakboek. Misschien is het wel in te zien bij de gemeente , de aankondigingen (hing hier vroeger, weet niet of het nu nog zo is op een bord) maar de advertenties in de krant zijn hier al lange tijd verdwenen. Misschien verschilt het per gemeente?
Weet ik niet of hij het mag vertellen, maar wanneer jij zeker bent dat jij recht hebt op een deel van de erfenis, kun je wel bij die notaris een verzoek indienen om jouw deel te eisen volgens mij?
Hm, als jullie geen daadwerkelijke belanghebbende in de nalatenschap zijn (waar ik even vanuit ga, omdat je verder dus nog geen contact met deze notaris hebt gehad) dan denk ik het niet. Ook een privacykwestie ben ik bang.
Iedereen maakt er de advertenties in de krant van..........Die bedoel ik dus helemaal niet. Die plaatsen mensen vaak zelf. Ieder gemeentehuis heeft buiten een mededelingenbord, daar staan de faillissementen, bij wie het incassobureau de spullen gaat verkopen, maar ook de huwelijksaankondigingen.
Oke ja das lastig. Maar als het gaat om of jullie wat erven, komt het dan,uiteindelijk niet gewoon,uit op het moment dat de notaris alle erfgenamen bij elkaar roept?? Snap dat jij,het wil weten hoor, maar wat ik eigenlijk bedoel, maakt het voor jou of de andere familieleden nog uit tov de erfkwestie of die persoon getrouwd is?? Als dat het geval is, kun je er toch niks meer tegen doen..of begrijp ik het verkeerd?