Hoe kom je erachter of iemand weer werk heeft (ivm kinderalimentatie)

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door chantal84, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Beetje een rare vraag,

Ik plaats deze vraag namens een vriendin.

Ze is sinds dit jaar gescheiden en heeft samen met haar ex 2 kinderen.
    Haar ex betaald geen partneralimentatie (dit zijn ze samen overeen gekomen) maar hij moest wel kinderalimentatie betalen.

Inmiddels is hij failliet gegaan en zit hij in de bijstand. Op dit moment is het zo dat meneer een advocaat in de arm heeft genomen om een nihil stelling van de kinderalimentatie aan te vragen omdat hij het zogezegd niet meer kan betalen. Samen proberen ze nu een regelen te treffen.

Maar nu had ik het er nou net met mijn man over:

Wat wanneer hij nu een baan krijgt waardoor hij geen bijstand meer krijgt en weer salaris ontvangt waardoor hij ook weer kinderalimentatie moet betalen, hoe kom je erachter dat hij weer werk heeft? Hij zal dat natuurlijk zelf nooit uit zichzelf gaan zeggen, ze hebben op het moment niet echt een goede band uiteraard ivm deze kwestie.

Iemand hier ervaring mee?

2. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Niemand?

3. Evientje

Evientje Niet meer actief

Hoe erachter komen is lastig dan ga je al meer richting het schaduwen/privé detective.

Overigens wil bijstand ontvangen en failliet zijn niet altijd betekenen dat er een nihil stelling komt zeker met de nieuwe wet van april 2013 niet. Die gaat namelijk uit van een minimumbedrag van 25-50 euro (uit mijn hoofd) daarvoor was het als moeders bijstand hadden en hoofdverzorgende waren, vaders alles moesten betalen. Maar ook dat als bijvoorbeeld beide in bijstand zaten en moeder hoofdverzorgende was, vaders op nihil gezet werden! Overigens speelt er ook nog mee of hij verwijtbaar inkomensverlies heeft. Dus is hij door eigen schuld/fouten etc in het faillissement/bijstand gekomen. Als dat zo is en dat aangetoond kan worden gaat een rechter doorgaans niet akkoord met een nihilstelling.

4. Ilse73

Ilse73 Actief lid

9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    een vriend van mij zit in de schuldsanering en moet ook gewoon nog alimentatie aan zijn ex betalen dus dat wordt tegenwoordig niet zomaar op nihil gezet.

Volgens mij moet je vriendin anders even bellen met het LBIO. Ik weet zeker dat zij wel vaker met dit bijltje hebben gehakt m.b.t. vaders die wel werk weer hebben maar niks Meer van zich laten horen.

5. Evientje

Evientje Niet meer actief

Wanneer er enige verwijtbaarheid keihard aangetoond kan worden (bijv. Spullen kopen op afbetaling), of het inkomen hoger is dan bijstand, gaat de nihilstelling niet door. Daarbij is er sinds april 2013 een nieuwe regeling omtrent alimentatie met een minimale bijdrage van uit mijn hoofd 25 euro (maar zelfs met die regeling worden er nog nihilstellingen gedaan)
    Mijn ex betaald geen cent (met goedkeuring van de rechter ondanks de nieuwe regeling) terwijl hij en verwijtbare schulden heeft en verwijtbaar inkomensverlies. Beide keihard aangetoond, en zelfs erkend door de rechter. Ik vind het niet erg om voor zl te betalen, doe het met liefde, maar als je beide een uitkering hebt is doorgaans de verzorgende ouder de pineut om alles te betalen terwijl de niet-verzorgende ouder wel de lusten heeft maar niet de lasten! (Heb nu geen uitkering meer, gelukkig, wel nog schuldsanering middels minnelijk traject en niet verwijtbaar (ja verwijtbaar door toedoen van ex))
    En je mag als verzorgende ouder pas opnieuw een alimentatiezaak aanspannen als je bewijs hebt dat de situatie anders is.

6. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Hou de sociale media ook in het oog. Linkedin, Facebook, Twitter. Als die man daar profielen op heeft, dan is de kans groot dat hij een nieuwe baan daarop kenbaar maakt.

Deel Deze Pagina