Precies, zeker als je van 2 forse inkomens komt. Je hebt toch abbonementen waar je niet zomaar vanaf komt etc etc
Ja maar ts woont in een klein huis.... Daar zal de hypotheek geen 900 euro zijn en de huur ook geen 900... En 3000 euro aan vaste lasten vind ik eerlijk gezegd ook bizar veel... Buiten dat maakt ts geen gebruik van een kdv, althans nu in ieder geval niet Ik heb hier 1600 vaste lasten.. en dit is incl alles, auto, benzine, boodschappen e.d Buiten dat vind ik, als je 2 auto's zou hebben en je kan het eigenlijk niet betale, is het heel simpel en zal er een weg moeten... Als dat dus de situatie zou zijn bij ts, dan kan ze zich het dus gewoon niet veroorloven en moeten ze consessies doen
Hier ook 2600 euro vaste lasten zonder boodschappen hoor. In dure tijd een huis gekocht dus alleen aan hypotheek en levensverzekering al 1400 euro. Maar TS moet zichzelf afvragen wat ze belangrijker vind, meer ruimte in huis en iedere maand de dubbeltjes omdraaien of iets meer financiele ruimte behouden
Weet je wat mij het meest opvalt...dat er mensen echt serieus 40 uur moeten werken voor 1400 euro...vind het echt schandalig.
buiten dat verdienen ze meer als 2000 netto.. aangezien haar vriend 1400 verdient en 500 reiskosten krijgt... En dan hebben ze nog het slaris van ts zelf..
Hoe we rond komen? Door niet meer geld uit te geven, dan er binnen komt... En door een buffer te houden voor onverwachte uitgaven, zoals kapotte auto, wasmachine, belastingtoeslag, etc. Als je niets kan veranderen aan de inkomsten van je gezin, dan moet je naar de uitgiften kijken. Mijn tips: Kijk nog eens goed naar je vaste maandlasten: Televisie, Internet, vaste telefoon, mobiele telefoon, kranten, tijdschriften, energieleverancier, lidmaatschappen (sportclub, hobbyclub, vakgroep etc). Heb je alles echt nodig? Kun je het ergens anders goedkoper krijgen? Kun je ook uit de voeten met een goedkoper pakket/abonnement? Wat moet echt en wat is alleen maar leuk? Breng je overige uitgaven in kaart Wat geef je uit aan kleding, boodschappen, brandstof, uitstapjes, etc. Kijk dan ook hierbij, waar je op kunt bezuinigen. Je hoeft niet alles te laten, maar je kunt afspraken maken om bepaalde dingen minder te doen, bijvoorbeeld maximaal 1x per maand ergens gaan lunchen. Qua boodschappen doen kun je kijken naar andere merken van een product. In de supermarkt staan ze toch al bij elkaar. Zo kun je ook eens een goedkopere variant kiezen, i.p.v. het A-merk. Let op: Het huismerk van een supermarkt is niet altijd het goedkoopste! Leer jezelf goede (bezuinigende) gewoontes aan Denk aan vaker de fiets pakken i.p.v. de auto, korter douchen, kraan niet laten lopen tijdens het tanden poetsen, verwarming iets lager (of kan die nu al uit?), lampen vaker uit doen, deuren dicht doen (houdt de warmte vast), beter afval scheiden, etc. Hier kun je misschien ook wel iets mee: Bespaarplan - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting
Alles bekijken. Tv internet kan dat niet goedkope? Energie de tarieven zitten op een diepte punt stap over of zet het vast. Kijk alles na. Daarnaast neem alle bonnetjes mee uit de winkel en ga een keer zitten met een marker. Alles wat onnodig is aan strepen. Chips niet nodig koek niet nodig etc etc. Ga al je gangen heel erg bewust na. Wij komen rond maar hebben financieel geen klagen Met 4000 in de maand en 1600 vaste lasten ex boodschappen. We hebben heet zwaar gezeten maar toen hebben we ook alles na gekeken.
Inkomsten: Loon man 2700 Loon mijzelf 800 Belastingdienst 330 Totaal 3830 Uitgaven: Hypotheek 888 Overig (verz, abo etc) 763 Weekgeld 4*100 = 400 Buffer 100 Totaal 2151 Zo'n 1700 per maand over.. Weekgeld: Ik pin aan het begin van de maand 4*100 euro, doe dit fysiek in envelopjes en daar moet ik het de week/maand mee doen. 1x per week boodschappen doen met een lijstje. Ik zoek vooraf al mn boodschappen bij elkaar op jumbo.nl en weet dan al wat het kost. Geen verassingen dus. Ook let ik veel op aanbiedingen. En verder bij alles wat je koopt denken: heb ik dit echt nodig? Dan laat je zo de helft liggen hoor. Veel succes!!!
We komen rond van 1700 euro per maand. Man werkt 40 uur en verdiend daarmee 1600. Ik krijg 100 euro aan toeslagen en werk niet. Dit kunnen we redden doordat we lage woonlasten hebben (appartement, wel erg klein) huur is 400. Dat is onze grootste uitgave. We delen een auto met mijn moeder, zij betaald belasting en verzekering en wij de benzine. (Ik heb geen rijbewijs) We doen kalm aan qua boodschappen, 300 per 5 weken. Verder goedkope abonnementen voor telefonie, geen tv abb maar wel internet en netflix. Enige doorn in mijn oog is de energie. 167 per maand. Huis is niet geïsoleerd, enkel glas overal. Hebben zelf wel wat maatregelen genomen maar het blijft stoken voor de vogels. Ons totaal aan vaste lasten zit rond de 1500 euro. Hebben dus nog 200 euro over voor extra's.(cadeaus, kleding, iets extra's voor de hondjes) Wanneer we groter gaan wonen gaan die op aan de huur, en zal ik hopelijk werk hebben gevonden. Kortom zet alles even op een rijtje, en goed ook. In het begin vergat ik wel eens de vitens, 1 keer per 3 maanden of de inboedel, ook 1 x per 3 maanden. Inmiddels weet ik uit mijn hoofd wanneer dat afgeschreven wordt.
Wat een goed idee! En ik maar lastig doen op de mobiel alles bij elkaar optellen bij de AH... Ga ik ook eens doen.
Onze hypotheek alleen al is meer dan 1.600,- Dan nog 230,- voor de levensverzekering. Zo'n 125,- voor televisie, internet, vaste telefoon (alles-in-een) en 2 mobiele telefoonabonnementen. 105,- aan motorrijtuigenbelasting. Zo'n 228,- aan alle andere verzekeringen (opstal-, inboedel-, uitvaart-, auto's-, reis-, annulerings-, rechtsbijstandsverzekering) 206,- aan voorschotten voor energie (maar we krijgen meestal wel jaarlijks terug) 15,- voor water (betalen we per kwartaal) Hoeveel we precies voor onze ziektekostenverzekering betalen weet ik niet, maar ik schat zo'n 220,- per maand. 45,- per maand voor 3 Efteling abonnementen. Kinderopvang, iets van 650,- per maand. Dan heb ik de benzine nog niet eens meegerekend. Laat ik die eens op gemiddeld 350,- zetten. Oja, de boodschappen. Nu moet ik wel zeggen, dat we daar ook niet echt op de centen letten. Zo'n 600,- per maand geven we uit aan boodschappen. Dan zitten we al op 4300,-. Zaken als kleding, uitstapjes, cadeautjes, en andere benodigdheden in en om het huis zitten daar nog niet eens bij... Hoeveel kosten heb ik dan nog niet meegerekend? Er komt daarentegen méér binnen (gelukkig), waarvan ruim 4.500,- netto salaris, bijna 900,- voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting en ruim 200,- kinderopvangtoeslag
Maar je moet niet vergeten dat ts (waarschijnlijk) niet in een huis woont met een hypotheek van 1600 Ik denk ook niet dat inkomsten binnenhalen van 5.000 per maand heel gemiddeld is zeg maar.. En dan alsnog vind ik t veel allemaal hoor
wooh wat een hoop geld *schrik* Ik heb dat vergeleken met mij maar mijn hemeltje wat een verschil. Ik betaal 50 euro voor de upc internet, bellen, tv en radio. En 40 euro bij de vodafone met onbeperkt bellen. Nuon 130 in de maand en dan betaal ik voldoende zodat ik niet bij hoef te betalen. En mijn verzekeringen zit ik op 110 zelfde als jou pakket. Maar gelukkig verdienen jullie dan ook genoeg. Maar schrok wel van jou bedragen.....
Ik vind ook dat er wel erg hoge bedragen genoemd worden hier. Man heeft netto 1500 per 4 weken ik heb netto 800 per 4 weken Krijgen kleine 200 hypotheekrenteaftrek Vaste lasten incl collegegeld (200) brandstof (300) en boodschappen (300) zijn 2200 ongeveer.
Hier ook niet hoor, hier voor tv en mobiele abo's totaal 80 euro... 120 Essent Inboedel verzekering 20 euro... Auto en motor wegenbelasting totaal 70 euro Verzekeringen hiervoor totaal 60 euro 250 aan bezine... Je kan heel veel dingen zo duur maken als je zelf wil
Ik schrik er eerlijk gezegd van dat veel mensen de 1400 euro weinig vinden. Dat is nog niet eens het wettelijk minimum en een groot deel van de werkenden verdient dat in de maand. Ts de tip is al gegeven. Kijk eens goed naar je inkomsten en uitgaven. Maak een overzicht. Zonder evt. Teruggaves. De overheid is daarop aan het bezuinigen en dat wordt steeds minder. Wordt er niet afhankelijk van. Kun je zelf misschien nog eer gens een paar uur extra werken?
Ik denk dat dit inderdaad een groot knelpunt is. Natuurlijk lang niet bij alles en iedereen maar er is zo ontzettend veel aan te passen op het gebied van in en uitgaven en om het jezelf makkelijker (of juist moeilijker) te maken. En soms moet je beslissen om iets te laten om wat meer rond te komen. Dat zijn keuzes die ieder voor zich maakt.