Hoe komen we van de nachtvoedingen af?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Danabelle, 29 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Bedankt voor je reactie weer Dirksmama. Hyperlactatie.. Heb dat artikel gisteren al gelezen (gegoogeld n.a.v. jouw opmerking :)) en tja.. Het CB heeft me van begin af aan gezegd dat ik waarschijnlijk TE WEINIG melk zou hebben. Dit omdat ik direct ben gestart met één borst per voeding (dochter wilde maar één borst). Volgens het CB was dat heel slecht voor de productie en toen dochter pas na 11 dagen op haar geboortegewicht zat was het: zie je wel! Ik ben toen twee borsten gaan aanbieden. Ben ook nog ca. een maand overgegaan op deels flesvoeding en deels borstvoeding (maar dat was om een andere reden). Daarna weer terug naar volledig bv, maar omdat ik al zo snel was gaan afbouwen adviseerde mijn arts me domperidon te gebruiken. Dat doe ik nu nog steeds (op advies arts).
    En het spugen deed ze ook zo extreem met de flesvoeding..
    Hoe dan ook, ik zal eens een lk bellen. Heb al een nummer opgezocht.
    Zal ik jullie op de hoogte houden?

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @ danabelle: wat goed dat je kontakt opneemt met een LK.
    Mijn zoontje vroeg t/m de 11e maand om nachtvoedingen 1-2-3x, altijd aan hem gegeven, daarna was het *opeens* over.
    Fysiologisch gezien ontwikkelen kinderen een slaap* ritme* gedurende de 1-1½ jaar. En sommige kindjes slapen pas met rond hun 3e-4e jaar echt door. In feite is het heel natuurlijk als zeer jonge kinderen ´s nachts wakker worden en voor voeding komen. Al die verhalen over doorslapen, geloof dat maar niet, ben er vrijwel zeker van, dat meer dan de helft van die verhalen niet klopt.
    Vervelend dat je dochter zo spuugt, hopelijk komt er snel een oplossing.

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre ging pas doorslapen met ruim 14 maanden. Ze heeft tot ruim 1 jaar nachtvoeding(en) gekregen, toen vond ik het wel genoeg en de overgang ging eigenlijk heel makkelijk. Maar ik denk dat de nachtvoedingen voor jou niet het grote punt zijn, wel het huilen en het spugen.

Ik hoop echt dat een LK je verder kan helpen. En een kindje dat pas na 11 dagen op het geboortegewicht is, hoeft echt niets te zeggen over je melkproductie. Mirre zat pas na een week of 3 op haar geboortegewicht, maar kwam wel heel rustig iedere dag aan (10-20 gram per dag). Dat was prima volgens cb, ha, ka en lk (en nog waren we onzeker ;)). Maar goed, CB's zijn zeker niet alwetend en artsen ook niet. Belangrijkste is om te kijken naar jouw kindje en je niet te veel bezig houden met wat andere kindjes zouden doen. Ik hoor veel vaker van kindjes die niet doorslapen of slechts tijdelijk doorslapen dan andersom (gezegend met eerlijke mensen in mijn omgeving? ;)). Dus gek is het niet.

4. wendyp

wendyp Niet meer actief

Wow wel heftig Danabelle! Wel sneu om je kindje zo te zien!

Ik heb geen tips voor je, ik wil je wel succes wensen.

En doorslapen... Sasha is 1.5 en nog geen nacht doorgeslapen. ;) Ze gaat om 7 uur-half 8 naar bed, wakker om half 9 en daartussen in komt ze ongeveer 6 keer.

5. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Wow wendyp, zes keer.. als ik het zo bekijk valt het hier erg mee dus. Maar zoals Salapio zegt, de nachtvoedingen zijn op zich niet het grote punt inderdaad. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om mijn dochter een paar keer per nacht bij me te leggen en te voeden, en dan weer in haar wiegje te leggen. Maar er moet ook verschoond worden - ik weet dat dat niet 'moet' 's nachts, maar we hebben het een paar keer achterwege gelaten en toen was prompt de luier doorgelekt, zoveel had ze geplast - en er moet zittend gevoed worden, en dochter moet tijden rechtop gehouden worden om 'de schade' te beperken. Daarna, als ze weer in haar wiegje gaat, is het duimen dat ze kan slapen. Meestal valt ze eerst even in slaap, om tien minuten later spugend en huilend wakker te worden. Wij moeten dan ook de hydrofieldoek vervangen en soms het slaapzakje. Dat herhaalt zich vaak een aantal keren, en als dochter in één keer slaapt en even niet spuugt, wordt ze anderhalf uur later alsnog weer spugend wakker. Maar zonder honger. Die honger komt dan anderhalf uur daarna weer zeg maar.
    De LK vond het een erg ingewikkeld verhaal - het is ook nog veel langer en ingewikkelder dan hier staat eigenlijk. Ze gaat het voorleggen aan een mailinglist van lk's want alleen weet ze er niet zo goed raad mee. Ik hoop dat ik via de lk nog tips kan krijgen tegen het spugen en om de voedingen rustiger te laten verlopen (niet meer slik-brul-spuug). De tips die ze gisteren aan de telefoon gaf, kende ik al.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wow, je bent een echte 'case' ;)

Als je dochter haar luier doorplast als je haar niet verschoond, dan lijkt het me toch wel dat ze VEEL drinkt!

7. Lieke001

Lieke001 Actief lid

12 jul 2008
    273
    0
    0
    Hallo Danabella,

Mijn dochter kwam ook heel lang s'nacht, ze is er nu sinds een week of 2 vanaf (ze is 5 maanden). Ik denk dat ze er vanzelf vanaf gaat als ze het niet meer nodig heeft. succes

8. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi Lieke001, bedankt voor je reactie. Wie weet gaan de nachtvoedingen er bij Nadine dan ook binnenkort af, het is in elk geval 'bemoedigend' te lezen dat ze er bij jouw dochter met ca. 4,5 maand af gingen!
    Dirksmama (en anderen), de lk denkt aan een ingewikkeldere allergie. Ik ga dat volgende week met de kinderarts bespreken én met mijn eigen behandelend arts (ben chronisch ziek) ivm de borstvoeding. Wie weet gaan de nachtvoedingen binnenkort meer op alleen nachtVOEDINGEN lijken, zonder al die heisa er omheen zeg maar ;)

9. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik denk dat het misschien belangrijk is voor danabelle-baby dat ze eerst van het spugen afkomt. Veel succes met de ka en je eigen arts! Ben benieuwd wat hun zeggen.

10. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ wendyp, daar heb je wel gelijk in, over het spugen. De KA zegt dat het met meer vaste voeding minder zou moeten worden. We mochten daarom al eerder beginnen met groentehapjes. Dochter kreeg daar echter nog buikkrampjes van. Van de week ging een beetje banaan wel goed!
    Kinderarts zegt dat dochter tzt zelf zal aangeven dat ze 's avonds liever een papje wil, en tegen die tijd zal ze volgens kinderarts ook niet meer om een nachtvoeding vragen..

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Danabelle: als er aan een allergie gedacht wordt, zou je kunnen laten testen bij een bioresonantietherapeut. Wij zijn er op die manier achter gekomen dat Thirza KMA heeft, en zij kunnen vrij uitgebreid testen, itt reguliere tests (op deze leeftijd dan, bedoel ik daarmee).

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi, kan je denk ik ook niet echt helpen.
    Hier ook nog steeds 1 a 2 achtvoedingen en ja; het is weleens vermoeiend, maar ik vind het niet erg. Ben er inmiddels aan gewend en ik hoef er 's ochtends niet vroeg uit, dus als ik wil, duik ik er na de ochtendvoeding nog een uurtje in.
    Ook een refluxklantje, maar dat is sinds een maand over en kan ik hem dus sneller weer terug leggen in zijn bedje, dat scheelt wel. Daarvoor was ik ook 2x een uur zoet.
    Succes!

13. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ zogelukkig, bedankt voor je reactie. Hoe is jouw zoontje van de reflux af gekomen? Met medicijnen of 'gewoon' doordat het maagje beter afgesloten is nu en hij meer vaste voeding krijgt?
    Ik hoef er 's ochtends ook niet vroeg uit voor werk o.i.d., maar dochter slaapt overdag niet. Dus ook na de (vroege) ochtendvoeding niet.

14. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hopelijk wordt het snel minder als je kindje aan de bijvoeding is.
    En heb je weleens geprobeerd je bv in te dikken met biobim en dit met een fles of lepel te geven? Dat is toch bijvoeding, maar nog niet zo heftig als groente of fruit.

Lastig hoor.... lijkt me flink pittig allemaal. Hier trouwens een vermoeden van verborgen reflux. Osteopaat geweest, zantac van de kinderarts, maar ook lk over de vloer gehad. Ik had dus een flinke overproductie die waarschijnlijk gedeeltelijk of geheel de klachten gaf. Ik gaf 1 borst per keer en kolfde na de voeding nog 150 ml uit die borst. Teveel voormelk in combinatie met een te sterke tsr geeft veel klachten.

Oh ja, mijn oudste sliep pas met 9 maanden door. :D

15. zogelukkig

Oei, overdag niet slapen, dat is wel zwaar! Daar hebben wij vooral de eerste 3 maanden last van gehad, maar dat kwam vooral door zijn darmen, de reflux werd pas met 4,5 maand geconstateerd. Als ze daarbij ook nog eens heel de dag huilen is dat zeer vermoeiend!
    Hij heeft kort zware medicatie gehad en daarna alleen nog Gaviscon, direct na iedere voeding. Flesje was op met 5,5 maand, heb de ka gebeld en die zei: kijk het maar aan en het ging goed! Met 6 maanden zijn we met de bijvoeding begonnen. Ik had gedacht dat het daardoor weer erger zou worden, maar niks was minder waar; het is goed blijven gaan!
    Vanaf 6 maanden blijft het maagklepje beter op z'n plek zitten en gaat het niet steeds weer open zodat de voeding omhoog komt.

16. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

hoi, ik heb niet het hele topic gelezen, dus weet niet of het helemaal aansluit. ik had ook een zoontje dat veel spuugde. bij mij hielp het om niet te vaak te voeden, want als hij veel voormelk binnenkreeg spuugde hij meer. er moest minimaal 3 uur tussen. ook hielp het soms wat voormelk af te kolven voor de voeding.

wat vaak helpt om ze beter te laten doorslapen is de voedingen overdag wat meer stuctuur geven. daardoor krijgen ze wat meer een gevoel voor ritme, en dat er een tijd is voor wakker zijn en een tijd voor slapen.

ook gaf ik vaak de laatste voeding gekolfd, dan drinken ze meer en ook vaak wat makkelijker. mijn zoontje spuugde vaak ook minder met een fles.

ik hoop dat je er wat aan hebt, helaas is ieder kind anders dus wat bij mij werkt hoeft niet bij jou te werken...

17. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Mijn zoontje heeft sinds dat hi j12 weken was geen nachtvoeding meer, maar dat wil niet zeggen da thij doorslaapt hoor.
    Hij krijgt om 21.00 zijn laatste voeding en wordt vaak rond half 5 wakker. Ik geef dan een speentje en hoor hem dan vaak rond half 9 weer.
    Soms heb ik ook nachten dat ik er wel 7x uitmoet.
    Maar zelf vind ik dat minder vermoeiend dan de voeding

18. zogelukkig

Maar hoe weet je dan dat hij niet wakker wordt van de honger?
    Baby's van 3 maanden kunnen vaak nog niet 12 uur zonder borstvoeding.

19. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! Appeltje, mijn dochter wil vaak ook één borst per keer. 's Ochtends kolf ik dan uit die borst rustig nog 150 ml, maar in de loop van de dag zit er echt wel minder in bij mij.
    Zogelukkig, onze KA zegt dat het wel tot anderhalf jaar kan duren eerdat het maagklepje echt goed sluit.. Maar het is natuurlijk een proces, dus het kan heel goed dat het bij veel baby's rond een maand of zes al een stuk beter gaat. Ik hoop het maar.. Dochter is nu bijna 4,5 maand dus wie weet.
    kaatje k, we geven sinds een paar dagen 's avonds ook gekolfde melk als laatste voeding. Ik had vaak het idee dat dochter 's avonds wel heel lang aan de borst lag, maar nauwelijks dronk. Nu geven we haar een fles van 180 ml en die krijgt ze op. Ze slaapt er alleen nog niet langer door ;) Maar wie weet komt dat nog.
    En wat betreft de tijd van wakker zijn en de tijd van slapen.. tja.. Dochter wil alleen 's nachts slapen. Overdag echt niet. Rust en regelmaat hebben we, uiteraard, ingevoerd, maar dat hielp niet. Vaste tijden tussen de voedingen ook niet. Dochter meldt zich in grote lijnen om de drie uur, maar het gebeurt ook wel eens dat ze dan na een paar minuten aan de borst in slaap valt, dan na tien minuten weer wakker is, eventjes speelt en dan een uurtje later toch weer verder wil drinken. Tja.
    WesDaan, even eruit voor een speentje lijkt me inderdaad een stuk minder zwaar dan die nachtvoedingen waarbij je dan (in ons geval) minstens een uur daarna zoet bent met je spugende kindje troosten en haar bedje verschonen. Enne, als je kindje tevreden is met een speentje is het dus geen honger. Volgens onze kinderarts tenminste.
    We hebben trouwens nog iets nieuws geïntroduceerd: man en ik zijn van kant gewisseld in bed, man ligt nu naast wiegje met dochter. Dan hoort en ruikt ze misschien iets minder mama, en wordt ze er niet constant aan herinnerd dat mama eten voor haar heeft. Het heeft de nachtvoeding een half uurtje verschoven de afgelopen paar nachten.

20. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Danabelle, wat mij ook vaak opvalt is dat ze 's nachts juist beter slapen als ze overdag ook goed geslapen hebben. Dus wat jij beschrijft, overdag niet echt slapen en dan ook 's nachts wakker zijn heb ik ook wel eens gehad. Maar ja, hoe krijg je een kind overdag aan het slapen?

Deel Deze Pagina