Het grote nadeel met alles is dat je zoveel dingen hoort overal dat je haast wel panisch word ervan. Dit is mijn 1ste zwangerschap en jeutje wat een info overal zeg! Als het aan internet, boeken enz ligt dan kan je het beste 9 maand lang op je gat gaan zitten en water met brood gaan eten elke dag. Je mag haast niets meer als je alles geloven gaat. Ikzelf ben wel voorzichtig met een aantal dingen. Kattenbak doe ik met wegwerphandschoenen aan (is echt wel veilig hoor MariekeV ), geen biefstukje en ik kijk uit met zware dingen tillen (moet ook wel want ik heb nu direkt last van mijn rug). Voor de rest kijk ik uit met pittig eten maar gelukkig hou ik ook niet van zeer pittig. En zo zijn er nog wat dingetjes maar voor de rest geniet ik. Roken doe ik gelukkig al een paar jaar niet meer en alcohol drink ik bijna nooit dus geen probleem om dat te laten staan. En als ik iets echt even niet weet en niet vertrouw dan vraag ik het.
Gelukkig, ben ik niet de enigste die de kattenbak zelf verschoont. Inderdaad handschoenen en handen heel goed wassen naderhand. Helaas gooien ze graag de helft van het zand naast de bak (terwijl er een kap op zit) dus ik stofzuig mezelf te pletter!
ow ik laat het mn man doen. Hij haalt het vieze deel eruit en spoelt de bak evt schoon en ik ga er dan achteraan met schone spullen en kattegrind.
Mijn man doet het 's ochtens (nieuwe houtkorrels erin) maar overdag moet ik ze af en toe wel leegscheppen.
in bed blijven liggen is het beste ja maar wel ondertussen goed sporten! en je water en brood goed varieren natuurlijk *grin* alles spreekt elkaar zo lekker tegen he maar idd.. rauwe kaas/vlees/alcohol laat ik staan en ik let wel op mzelf.. maar je kan het overdrijven
Hoi Marieke, Verschilt het dan nog wat ze in Zweden aanraden/afraden met Nederland? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Ik probeer overal wel rekening mee te houden maar soms is het wel heel lastig en gaat het bijna ongemerkt dat je iets eet wat niet mag. Laatst nog was ik bij een buffet voor mijn werk en heb ik lekker wat broodjes met brie op, later bedacht ik me pas dat ik niet zeker wist of het wel 'veilige' kaas was! Nou ja, ik doe mijn best en laat met pijn in mijn hart gerookte zalm en rosbief staan, dat soort dingen doen me echt kwijlen van verlangen op het moment! Alcohol heb ik totaal geen problemen mee, dat mis ik voor geen meter, moet er niet aan denken zelfs. Roken deed ik toch al niet. Dus al met al doe ik het nog niet zo slecht volgens mij!
Ik ben het er mee eens dat de verschillende bronnen (internet, boeken, mensen om je heen, 'deskundigen') echt een grote invloed hebben.. En iedereen lijkt elkaar gek te maken.. mijn moeder stond ook steeds raar te kijken als ik weer iets aangaf.. Ik was ook erg onzeker bij mijn zwangerschap..en ook na mijn zwangerschap je laat je overal informeren en iedereen zegt wat anders.. De volgende keer doe ik dat echt anders! Want zeker na de bevalling heb ik me helemaal gek laten maken..je kindje laten huilen..kindjes moeten al doorslapen..je kindje moet in haar bedje kunnen slapen etc. etc. etc.
Mmm nou heb ik echt zitten vergelijken en het gaat redelijk gelijk op eigenlijk maar hier mag je best veel vis eten eigenlijk, alleen vissoorten die gevangen zijn in bepaalde wateren zoals bv de Oostzee worden afgeraden. Varmgerookte zalm staat hier bv wel op de lijst van dingen die je mag eten? Koudgerookt vlees, lever en parmaham mag bv weer niet en er wordt aangeraden om voorzichtig te zijn met vacuumverpakte gesneden worst vanwege bacterien (zo snel mogelijk consumeren en zo nieuw verpakt te kopen), zo ook voorverpakte salades. Koffie raden ze aan om niet meer dan 1 of 2 koppen per dag te drinken. En nog een lijst van dingen die in Nederland ook afgeraden worden zoals bepaalde kazen.
Je moest eens weten hoeveel (goedbedoelde) adviezen ik kreeg toen ik mijn miskramen had. Ik mocht niet werken, ik moest 24 uur in bed blijven liggen, ik moest allerlei vitaminen eten, ik mocht voor 7 maanden geen babykleertjes kopen, dat bracht ongeluk. Qua gezondheid konden ze niet zoveel zeggen. Ik ben zelf een gezondheidsfreek. Ja je wordt er behoorlijk gestoord van!
Ik probeer er ook gewoon lekker nuchter in te blijven hoor. Ik eet gewoon brie en roomkaas, is toch in Nederland niet van rauwe melk. Ik laat rauw vlees staan, was mijn rauwe groenten een keer extra en verder vind ik het wel goed. Mij irriteert het dat iedereen elkaar zo tegenspreekt...had ik dus inderdaad gehoord/gelezen dat je geen gerookte zalm mocht, heb ik het mijn gyn gevraagd en volgens haar was het geen probleem. OK, ik eet het dus niet van een buffet ofzo omdat ik dan weinig zicht heb op de hygiene en de koeling, maar ik eet het thuis wel gewoon (yummie!). Ook bepaalde andere dingen zal ik van een buffet of in een restaurant niet snel eten (bijvoorbeeld roomkaas ofzo) omdat je dan niet weet of het goed en hygienisch bereid is... Roken deed ik al niet en ik lust geen alcohol, dus dat is lekker makkelijk. Ik laat me de kop niet gek maken hoor, ik moet nog een half jaar!
Ja toen ik net wist dat ik zwanger was vroeg ik me ineens af, tjeee ik heb vorige week 2 wijntjes gehad.. ojee.... Nu denk ik er anders over. Onze moeders mochten vroeger een borreltje en max. 5 sigaretten per dag, tijdens de zwangerschap. En denk je dat er foliumzuur werd aangeraden, nee dat is ook iets van de laatste jaren. Mijn Oma vertelde dit weekend nog, "niet teveel alcohol drinken he"? Ik dacht meteen.. ja zo was dat vroeger, je mocht wel, maar met mate. Ik probeer zoveel mogelijk gezond te eten en te zorgen dat ik alle voedingsstoffen binnen krijg, maar af en toe even lekker laten gaan en een lekkere vette hap eten hoort er ook bij. Tja en de ene week is dat sosm wel 2 of 3 keer... Je moet af en toe je lekker laten gaan door die hormoontjes toch? Liefs
Ik rook en drink niet, let op met rauw vlees, was mijn groente en fruit en trek handschoenen aan in de tuin. Ik eet heerlijk een broodje brie of leverworst. Eet zelfs aarbeien en ananas, alleen die rauweandijvie niet. Vind ik vies nl. Kom op zeg, als je je overal aan moet storen kan je niks meer. Je zou geen kaneel meer mogen, oeps toch een probleem weet je waar allemaal kaneel in zit, bijna overal in. Dan kan je echt niks meer eten. Lees eens op www.voedingscentrum.nl en trek je van de rest niks aan. Geniet van je zwangerschap.
Als ik dit zo lees moet ik ook zeggen dat iedereen moet doen wat zij zelf wilt. Vooral die goedbedoelde tips van anderen daar kun je niks mee. Heerlijk toch een stukje brie, waarom niet. Wij gaan over 3 weken op vakantie, en gaan dan naar een wijnproeverij, ik ga daar echt niet zuipen hoor maar ik wil wel even proeven. Al met al een paar slokjes dus. Moet kunnen. Genieten is ook belangrijk voor je beeb. Ik heb een ma gehad en denk er nu ook wel anders over. Heb de vorige keer echt alles laten staan maar ging mis. Ik weet wel dat het daar niks mee te maken heeft maar toch. Idd bief enzop laat ik staan, gerookte zalm eet ik toch al neit veel dus mis ik ook niet, carpaccio helaas, de dag na de bevalling, een hele lading eet ik dan! Voor de rest, doen wat je denkt dat goed is, dat telt. Voor iedereen anders
Tsja, vroeger leefden mensen gewoon heel anders. Denk je dat er ergens een rauwmelks kaasje uit Frankrijk te krijgen was? En alcohol dronk je alleen op feestjes, een advocaatje hooguit. Dus wat dat betreft snap ik wel dat we ons tegenwoordig veel drukker maken dan toen.
Ik weet er nog één! Verse bascilicum, van een plantje.. mag ook niet, of in ieder geval met veel mate! Schijnt de baarmoeder van samen te trekken, waardoor je weeën krijgt.. Nou, ik laat me de bascilicum goed smaken, hoor! Altijd al gedaan, en dat blijf ik gewoon doen.. het is wel goed! Voor de rest: geen alcohol, (in totaal twee glaasjes deze zwangerschap), niet roken, geen filet americán, geen kattenbak.. ik geloof dat dat het wel zo'n beetje is in mijn geval.. voor de rest eet en drink ik alles! Zo piekeren over iets wat toch volkomen natuurlijk is (een zwangerschap) is een beetje een teken van welvaart denk ik. Wij hoeven ons niet druk te maken of we wel elke dag genoeg te eten krijgen of dat ons huis niet kapot geschoten wordt. Maar de mens is een piekeraar, dus zoeken we andere zaken om over te piekeren
Denk dat het komt omdat we overspoelt worden met informatie en sommige sites spreken elkaar tegen! Ik heb daardoor van de week echt getwijfeld of ik wel of geen aardbeien en ananas mocht eten! Komt op een ander misschien raar over maar wanneer het je eerste kindje is is alles nieuw! Maar heb besloten dat ik me niet meer ga laten gek maken! En wat de goed bedoelde adviezen en internet sites aangaat.... Ik leg het naast me neer
toch wel typisch, er word een topic gestart met de vraag: waarom zijn we zo panisch?! (zeeeer verfrissend trouwens..) en een pagina later gaat het alweer over of je gerookte zalm en brie mag eten? AAAGRRHHH.. Ik moet toegeven dat het soms verwarrend is wat je wel en niet mag eten, en op zich ook raar dat de ene VK zegt dat het mag en de andere niet maar zo is het altijd wel wat.. kom net hier ergens tegen basilicumblaadjes mogen niet?! what the fuck... lang leve het internet (soms maar niet heus) doe gewoon je dingen en eet geen rauw vlees.. ja toch!
Iedereen komt met iets en daar word je gek door gemaakt.Ik denk als iedereen z'n gezonden verstand een beetje laat gaan weet je het allemaal zelf wel. En anders het voedingscentrum effe checken. Vragen kan geen kwaad maar de laatste tijd komen er steeds gekkere dingen op te staan.Mensen groente en fruit kan geen kwaad en zo vele andere dingen ook. Als het goed is heeft de vk verteld wat je wel en niet mag aan het begin van je zwangerschap.Hou dat in je achterhoofd en alles komt goed. Als je nu al steriel leeft hoe moet het straks met je kind als hij op deze bacterie volle wereld komt.
Ja, inderdaad, hoe sommige aan de informatie komen dat ze opeens geen groente en fruit meer mogen? Ik eet geen verrot fruit ofzo, deed ik ook al niet voor de zwangerschap en was mijn groente goed. Geen rauwmelkse producten (bijna alle kaas uit de supermarkt is van gepasteuriseerde melk), geen alcohol en ik rookte toch al niet. Verder mag je zo'n beetje alles hebben volgens de folder die ik van de verloskundige meekreeg.