bang voor de tandarts

Discussie in 'De lounge' gestart door aapje79, 31 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    zijn er hier meiden die net als ik bang zijn voor de tandarts??
    aan het eind van mijn zwangerschap is er een klein stukje van mijn kies afgebroken en nu begin ik daar toch wel af en toe een beetje last van te krijgen. ik ben nu moed aan het verzamelen om de tandarts te bellen. ik heb dat tijdens mijn eerste zwangerschap ook gehad en heb er toen te lang mee rondgelopen. mijn kies was niet meer te redden en moest eruit helaas.

2. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

hier ook een bange poeperd voor de tandarts. ik ben een keer 4 jaar lang niet geweest.

Nu heb ik last van een kies (wat het is weet ik niet). Als ik me kiezen op elkaar zet aan 1 kant gaat er soms een pijnlijke prikkeling door me mond dan heen. Maar ik durf gewoon niet te bellen. En hoop dat het weg gaat en het gewoon overgevoelig is. Al ben ik heeeeel bang voor wat anders.

Heb ook half jaar terug doorverwijzing gekregen om verstandskiezen eruit te laten snijden. Nou de verwijzing ligt nog netjes in het laatje ik durf echt gewoon niet.

sterkte in ieder geval met bellen!

3. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Pff hier nog één die doodsbang is voor de tandarts.
    Die afspraak maken gaat nog wel, maar als die datum dichterbij kom ben ik al bezig om smoesjes te verzinnen om er onder uit te komen.

Nu moet ik eind juli weer heen en hij heeft al gezegd dat hij alles weer gaat boren en vullen en daarmee dus 3 kwartier mee bezig is.
    Jullie begrijpen wel dat ik daar niet op zit te wachten, vooral omdat ik geen last heb.

Maar ik ben nu al bezig over hoe ik onder die afspraak uit kan komen. Als ik er al aan denk word ik duizelig en zo...

Heb al eens tegen hem gezegd dat ik het een hele leuke man vind, maar dat hij het verkeerde beroep heeft gekozen :p
    Wou dat ik eens van die angst af kon komen...

4. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Ik sluit me aan in de dit rijtje :) En waarom?? Er is nog nooit, maar dan ook nooit iets aan de hand geweest met mijn tanden, dus de angst is gebaseerd op helemaal niks. Ik was ook al 3 jaar niet meer naar de tandarts geweest en ik vond het ook echt tijd worden. Dus ik de stoute schoenen aangetrokken en zo volwassen dat ik ben heb ik gevraagd of mijn vader mee kon gaan :) Hahahaha. Wat ik doen als ik in de stoel lig is mijn ogen dicht doen en net zoals bij de pufcursus letten op mijn ademhaling. Daar word ik rustiger van. Het is niet echt een geweldige tip, maar bij mij werkt ie redelijk ;)

Succes en sterkte, want ik denk dat het ook geen optie voor je is om te wachten totdat het te laat is! En tja misschien dat iemand mee kan gewoon ter ondersteuning??

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hier ook een bangepoeperd hoor! Jaren terug was het zelfs zo erg dat ik moest overgeven van de zenuwen. Ben toen ook 2 jaar niet meer geweest... maar ja, het moet toch echt! En je hebt nu zelf al gemerkt, hoe langer je wacht.. hoe erger het kan worden/wordt! Dus gewoon bellen!

Heb je wel een fijne tandarts? Anders zou je wellicht ook nog kunnen overstappen. Ik heb echt een superfijne tandarts. Ze zijn allemaal erg meelevend, behulpzaam, lief etc. En ondanks dat zit ik nog met zweet in mijn handen in de stoel. Afgelopen woensdag voor contole geweest en god zij dank niks aan de hand. De vorige keer moest ik 3 keer terugkomen; een wortelkanaalbehandeling en 2 afspraken voor kronen die geplaatst moeten worden.

6. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Mijn man is ook zo bang
    Hij heeft een jaar of 9 geleden een heel ernstig fietsongeluk gehad waarbij zijn hele gezicht open lag en zijn voortanden eruit geslagen zijn :(
    Sindsdien wil hij niet meer
    Nu vind ik dat dus niks want hij durfde zelfs niet meer te poetsen :)
    Door zachte dwang en een speciale angst tandarts gaat het nu inmiddels erg goed
    Ik hoef zelfs niet meer mee naar de tandarts :D
    Zijn verstandskiezen zijn getrokken en hij moet nu ongeveer 1 keer per 4 maanden een wortelkanaal laten doen door het slechte onderhoud van al die maanden maar hij durft wel
    Bij deze praktijk voelt hij zich prima op zijn gemak!
    Hij bibbert nog steeds een beetje hoor, maar nauwelijks nog :)

7. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik ben ook heel bang voor de tandarts, maar heb nu een hele goede angsttandarts gevonden. als ik er heen moet ben ik eerst 3 dagen goed ziek van de zenuwen, maar toch krijgt ze me zover om een behandeling te laten doen. toen ik 6 maanden zwanger was heb ik een tand laten vullen zonder verdoving. nou dan moet je een goede tandarts zijn hoor, wil je dat voor elkaar krijgen

8. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik ben zo bang geworden door de schooltandarts. die moest een keer een melkkies trekken omdat de grote eronder zat. maar hij heeft toen niet genoeg verdoofd en sindsdien ben ik er zo bang voor. ben ook een tijd lang een aantal jaren niet geweest en toen ik weer al mijn moed had verzameld viel het eigenlijk reuze mee met de schade.
    mijn tandarts weet dat ik wel erg bang ben en de assistente is dan ook wel lief.
    ik ben nu voor het laatst anderhalf jaar geleden geweest. ik heb de laatste afspraak vorig jaar afgezegd toen ik zwanger was en ben nu steeds aan het uitstellen.
    gelukkig ben ik niet de enige scheiterd hier.

9. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Ik ben er ook zo bang voor. Daarom plan ik het meestal vroeg in de morgen. Dan ben ik er meteen vanaf. Hoef ik niet nog uuuuuuuren te wachten totdat het zover is. Dit komt denk ik door de tandarts die ik als kind had. Die vertelde nooit wat hij ging doen. Hij deed het gewoon. En tja, dat is niet leuk natuurlijk. Zeker niet als het pijn doet...

10. s1986

s1986 Niet meer actief

Bij mn bevalling is mn achterste kies in 2e gebroken... Door hoop gedoe met uk ook niet geweest heb wel tijd hoor. Maarja stel nou dat er niks meer aan te doen is he.... Had vorige week een afspraak staan!! Maar toen lag de kleine in het ziekenhuis dus heb m weer afgebeld ook;) Als ik er eenmaal ben vind ik het niet zo erg meer maar het idee. Schijt me er echt van leeg(zenuwen)

11. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.669
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik was ruim 13 jaar niet naar een tandarts geweest,ben vorige week voor het eerst weer gegaan,heb wel een speciale kliniek gezocht en het is me 100% meegevallen.Vorige week naar de kaakchirurg geweest en het is me zo meegevallen.
    Moet over 2 weken terug voor de linkerkant en ben echt minder angstig.Doordat ik het zolang heb laten verwaarlozen moet er een hoop opgeknapt worden dus dames,wacht niet te lang!
    Dat voorkomt een hoop ellende.Heb ook weinig pijn gehad.

12. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik ben ook een heeeeelllee grote schijterd, ben een half jaar geleden voor het eerst alleen gegaan.
    En weet je waarom ik het de moeite waard vond?
    Ik was zo trots op mezelf :D:D
    Ik had het gewoon gedaan! Helemaal alleen!
    Ik ben morgen weer aan de beurt.. gaatjes laten boren, ik zie er zo erg tegenop maar als het voorbij is, ben ik er voor een half jaar vanaf en ben ik weer trots op mezelf :D

13. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Helaas ook een grote schijtbak:(
    Zit wel bij de ACTA in A'dam speciaal voor mensen met panische angst
    en heb vorig jaar nadat ik een abces had gekregen toch langs geweest
    Heb ze gister ook gebeld omdat ik weer last heb van een van me voortanden maar ben bang dat ik een wortelkanaalbehandeling moet hebben hiervoor:(
    Miss dat ik morgen even trg bel voo rnu red ik het wel met de paracetamol

Heb trouwens wel al me verstandskiezen laten wegsnijden onder narcose (heb dr weinig van gemerkt)

14. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier ook hardstikke bang, maar gelukkig een speciale tandarts.

Van uitstel komt afstel, dus hoe moelijk ook : afspraak maken en je eraan houden !

Ik heb net vorige week 1 uur weer gelegen voor een wortelkanaalbehandeling pffff moet 14 juli weer terug en maak me er nu al druk om :)

15. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Jep, hier ook zo één...ik ben tijdens mijn zwangerschap voor het laatst geweest. Toen zei de tandarts: dat wordt waarschijnlijk de volgende keer een gaatje vullen en een wortelkanaalbehandeling (in een andere kies)

Ik moest daarom maar even een afspraak maken. Verdoving kon geen kwaad zei hij (ivm zwangerschap)

Nou, die afspraak heb ik nog steeds niet gemaakt :):) (smoesje: zwanger, dus liever geen verdoving en geen stress)

Ik heb nog steeds niet echt last en IK DURF NIET!!!!!]

Ik moet daarentegen binnenkort echt wel gaan, want we willen voor een tweede gaan. Ik wil niet weer 9 maanden wachten...

Brrr....

16. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik ook opeens last van mijn kies.
    En omdat ik al eens eerder een ontstoken kies heb gehad, wist ik wat er ging gebeuren.

Hij wou dus ook een wortelkanaalbehandeling doen, maar omdat het de kies was die helemaal achteraan zit heb ik hem er uitlaten halen.
    Anders moest ik rond de tijd dat ik uitgerekend was terug komen.

Pff ik moet nu 24 juli heen, maar ben er te angstig voor. Vooral het vooruitzicht dat hij behoorlijk wat gaatjes gaat vullen...:)

17. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    @gooischemama: hier ook een voortand die zeer doet en vond hem zelf ook wat grijzer worden. Ben vandaag voor controle gweest en dus dat aangegeven. Ik heb alleen pijn met warm eten en drinken en daarna is ie dus even gevoelig. Hij heeft gekeken en wat er op lopen tikken maar dat was niet gevoelig ofzo. daarna foto gemaakt maar is ook niks op te zien. Hij zei dat het soms gewoon over gaat maar moet ook in de gaten houden of het niet zo blijft en tand grijzer wordt want andres kan het zijn dat die dood is en idd dan komt er een behandeling aan te pas..

18. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    @ missflower hee bah dat meen je niet:S:S
    Me tand is niet grijs ofzo maar de pijn is wel een constante pijn en als ik er op ga tikken met me nagel voel je dat ook wel:S

Paracetamol werkt tot nu toe nog wel maar denk dat het gewoon beter is morgen terug te bellen voor een behandeling
    (doe liever me bevalling 10x over dan tandpijn:S)

19. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Hier nog één als de dood. Kreeg het ongelooflijk benauwd als ik maar 1 stap binnen zette. Ik ben vanaf mijn 15/16/17e en tot mijn 18e bij een speciaal tandarts geweest voor bange mensen die heb je ook dan nemen ze heel veel tijd voor je. Nu moet ik zeggen dat het iets minder is geworden. Had al een tijd niks gehad (alleen steeds tandsteen verwijderen echt irritant) en moest voor 20 mei ook al naar de tandarts.. foute boel klein gaatje dus boren ik dacht oh nee moest echt diep zuchten. Gelukkig deed het geen pijn want het gaatje was zo klein. Foto's laten maken zei ie dat ik goed mijn tanden moest gaan poetsen omdat er waarschijnlijk weer een gaatje aan zat te komen.. jeetje opeens zo heel de tijd niks en dan ineens achterelkaar!! Ik blijf het haten ik kom er denk ik echt nooit helemaal over heen over die angst voor de tandarts. Ga wel altijd met mams!

20. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    @gooischemama: dan is het bij jou misschien wel een gaatje. Gewoon niet te lang wachten (moet ik eens tegen mezelf zeggen) want als er een ontsteking bij komt ben je verder van huis;) ben wel wat gerustgesteld toen ik las op internet dat het bij een voortand minder lang duurt omdat er maar 1 wortelkanaal zit en bij een kies 4 ofzo:p

Deel Deze Pagina