Hoi, mijn dochtertje van 8 maanden slaapt overdag erg weinig, vaak maar één dutje van een uurtje, soms twee. Is dat te weinig? Ze valt soms aan de borst in slaap (ik geef nog steeds borstvoeding), maar eenmaal in bed wil ze niet meer slapen. Ik heb geprobeerd om steeds langer te wachten met naar haar toe te gaan en dat werkt soms, maar meestal ligt ze me klaarwakker en breeduit lachend aan te kijken als ik binnenkom. Moet ze persé meer slapen of heeft ze gewoon niet zoveel slaap nodig? Mijn moeder zegt dat ikzelf als baby ook heel weinig sliep, vanaf een jaar zelfs helemaal niet meer overdag. Ze wordt niet vervelend of hangerig ofzo, het is juist een ontzettend makkelijk kind. Kom ik meteen bij vraag twee: is het heel vreemd dat ze nog geen ritme heeft en niet doorslaapt? Ze heeft geen vaste slaap- en eettijden en slaapt dus ook nog niet door. Dat heeft ze wel een paar keer een periode gedaan, maar sinds een maandje of twee doet ze dat niet meer en komt ze één keer per nacht, meestal tussen vier en vijf. Heeft ze vaste tijden nodig of moet ik haar gewoon volgen? Alvast bedankt!!!
Hoi hoi, Blijkbaar heeft ze inderdaad niet veel slaap nodig. Als verder alles goed gaat met haar, zou ik me er niet druk over maken. Als je toch even een rustpauze wil voor haar, is er niets mis mee om haar toch even op bed te leggen hoor. Inzake de nachtvoeding is het natuurlijk ook wat je zelf wil. Als je wilt dat ze 's nachts doorslaapt, dan zou ik haar steeds korter voeden in de nacht. Het lijkt me vermoeiend om iedere nacht eruit te moeten al zo lang. Groetjes Adienne
Hoe bedoel je dat precies, 's nachts korter voeden? Want ze komt niet om even een paar slokjes te drinken, maar ze drinkt vrijwel altijd aan allebei de kanten, dus eigenlijk een complete voeding.
Hoi hoi, Steeds korter voeden kan ervoor zorgen dat de nachtvoeding afgebouwd wordt. Misschien helpt het. Gaat het verder met het groeien wel goed? Wat je ook kunt proberen is om overdag wat meer te voeden. Veel kinderen hebben een tijdje een vast ritme, maar dat verandert dan weer doordat er een voeding afgaat, of er vaste voeding bijkomt. Groetjes Adrienne
Ze heeft nooit echt een ritme gehad vrees ik. Wel telkens om de zoveel uur drinken, maar slapen doet ze echt wanneer het haar uitkomt. Is dat uitzonderlijk of komt dat best vaak voor? Groeien gaat super, met haar gewicht zit ze iets onder het gemiddelde (tis ook een borstvoedingskindje) en met haar lengte zit ze erboven. Dus heb niet het idee dat ze iets tekort komt. En ik krijg er ook echt niet meer voeding in, dan draait ze gewoon haar hoofd om of houdt haar mondje stijf dicht
Hoi hoi, Met de voeding en het groeien lijkt niets verkeerd te gaan. Het is denk ik wel uitzonderlijk als een baby met 8 maanden nog niet doorslaapt. Maar het gaat erom wat jullie er zelf van vinden. Als jullie het niet erg vinden, dan hoef je niet perse iets te veranderen. Het komt vanzelf wel! Groetjes