Potjes, ff een geruststelling nodig

Discussie in 'Voeding' gestart door palmie37, 27 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloé krijgt nu sinds een klein weekje groente en fruit potjes.
    Ze vind het geloof ik niet vies maar ik krijg er maar net 3 schepjes in met heel veel geduld.
    Smorgens fruit en savonds groente, tis net of ze denkt sjee wat is dit nu weer en opent maar heel sporadisch zelf haar mondje.
    Lees overal dat kinderen er dol op zijn en binnen afzienbare tijd een heel potje leeg eten.
    Wat is jullie ervaring hiermee?

Thanks, liefs Palmie

2. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij is die van jou hartstikke normaal. Het is ook nieuw en ze snappen er echt niet wat het is en wat ze ermee moeten doen. En het verschilt echt per kindje hoor. Die hele potjes eten de meeste kinderen niet.

Mijn zoontje at vrij snel ongeveer 10 hapjes achter elkaar, maar Diyana heeft er precies 8 weken over gedaan om te snappen wat ze nou in godsnaam moest doen met die lepel die voor haar mond staat. En ze heeft het ook prima geleerd.
    Dus hartstikke normaal joh, geef haar gewoon de tijd om eraan te wennen

3. Sabrin

Sabrin Actief lid

12 nov 2009
    112
    0
    0
    zuid holland
    Mijn zoontje (van 1,5) attoen hij rond de 5 maanden was ook maar een paar hapjes van zijn eerste fruit en groente hapjes. Ik moest dan ook vaak het resterende weggooien. Ik wisselde af door vers te geven en heel af en toe potjes. Maar beiden gingen niet op. Pas nadat hij eraan wende kreeg hij steeds meer op. Ik denk dus dat het bij ieder kind verschillend is maar ook heel normaal is als ze in het begin maar een paar hapjes eten.
    succes!

4. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Is niet gek hoor. De meeste kindjes moeten wennen. Niet alleen aan de smaak, maar ook aan het happen van een lepel.

Wij zijn een week voor krummel 6 maanden was begonnen en ik weet nog dat we er heel wat van verwachtten. Camera's bij de hand, want dit was natuurlijk het moment. En ze vond het helemaal niet lekker! Pfff, prrrt, overal wortel, behalve in haar buikje :).

Ik wil je nog wel als tip geven om met één ding te beginnen, dus of met groente, of met fruit. En dan een paar keer achter elkaar dezelfde smaak geven.

Wij zijn begonnen met kleine potjes groente (vanaf 4 maanden) en daar deden we dan twee dagen mee. Als het dan niet leeg was, ging de rest weg (vanwege houdbaarheid). Wij ontdekten ook dat ze de potjes van Olvarit niet zo lekker vond, waarschijnlijk waren ze te gladjes, in die van Friso zit iets meer structuur. Na een week vond ze de broccoli en de maïsschotel van Friso heerlijk! Pas toen ze goed at van die potjes voor 4 maanden zijn we begonnen met fruit en overgegaan op 6 maanden potjes.

En nu lust ze bijna alles :).

5. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Oh ja, met fruit zijn we heel snel gestopt met de potjes, want dat vond ze vers echt veel lekkerder.

6. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    O joh, als ik Hanne iets voorzet wat ze niet kent, gaat dat luik van d'r écht niet open. En meestal komen de happen die ik er dan wel in krijg er nét zo hard weer uit... Zeker in 't begin was 't een hoop gedoe (je moest 't eten er vaak 'n beetje insmeren zeg maar), maar langzaam maar zeker lust ze steeds meer, hapt ze blij en enthousiast van d'r lepeltje en begint ze zelfs voorkeuren te ontwikkelen.

7. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    op die leeftijd wilde Kirsten het helemaal niet hebben! Het is BIJ voeding he;)
    Pas toen ze 7 maanden was ofzo ging ze redelijk de BIJ voeding eten en dan heb ik het over halve potjes.

gewoon rustig aan doen, blijven aanbieden. Misschien vers maken en invriezen als ijsblokjes zodat je geen halve potjes hoeft weg te gooien. De potjes zijn maar 24 uur houdbaar.

8. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Dank jullie wel allemaal!
    Na mijn idee vind ze worteltjes en peer het lekkerst dus denk dat we dat dan maar gaan geven de eerste weken zodat ze ff lekker de tijd heeft te wennen.
    En inderdaat misschien handig om het vers te maken en dan in te vriezen want ik gooi nu elke keer een bijna nog vol potje weg;)

9. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    misschien een idee om 'sochtends en 'savonds hetzelfde aan te bieden?!
    Deed ik de eerste paar keer! Hierdoor gaf ik maar 1 nieuwe smaak per dag; wennen ze makkelijker aan de smaak, kon ik makkelijker weten waar ze eventueel allergisch op reageerde en hoefde ik minder weg te gooien!

Sommige dingen vindt ze heerlijk en zodra ze het blauwe lepeltje ziet.... (het is net een vogeltje) Maar als het dan iets anders is dan peer:p Helemaal bloemkool, ze vindt het walgelijk!!!

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Heel normaal dat het even duurt voordat ze in de gaten hebben dat de lepel anders werkt dan de speen. Hier heeft het al met een viertal weken geduurd voordat dat 'bekkie' eens open ging. Nu is het iedere keer maar afwachten. Wacht ik te lang en is die over de 'fles' dan gaat het moeizamer dan dat ik iets eerder de fruit of groente hap geef. Het is even volhouden maar rustig aan het is inderdaad BIJ voeding.

11. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier snapt mijn mannetje de laatste dagen pas wat hij met die lepel moet.(ruim 7 maanden) Hij eet nu 1/4 of 1/2 potje op. Daarvoor deed hij zijn mond niet open, spuugde hij het gelijk uit, of hield zijn mond wagenwijd open om vervolgends flink te gaan kokhalzen.
    Geef je kleintje dus de tijd. En je hoeft nog helemaal geen bijvoeding te geven he. Als je kleintje er nog geen zin in heeft waarom wacht je dan niet tot ze 6 maanden is ? Of anders 1 soort geven.

12. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Ymke eet ook pas sinds kort redelijk (½ potje voor 6 mnd).
    Ik kreeg van de dietiste te horen dat je het restant van het potje ook kunt invriezen. Ik heb dit in het begin veel gedaan en haalde er dan een aantal ijsblokjes uit. Iedere keer iets meer eruit gehaald totdat ze nu aan het halve potje zit.

13. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Je kunt ze ook geopend 1 dag in de koelkast bewaren. Met potjes haal ik dan de helft eruit en warm dat op, bewaar dan de andere helft voor de volgende dag.

14. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Dat invriezen van die potjes als ijsblokjes is wel een superidee:D

15. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    mijn dochter heeft nog steeds dagen dat ze maar een paar happen avond eten eet. Potje of eigen gemaakte hap maakt daarin geen verschil!

Zeker in het begin was het met een paar happen klaar!

16. misa

misa Niet meer actief

Dat geeft niets! Laat maar eerst even lekker wennen voordat je het een fles laat vervangen.
    Je kunt ook alleen eerst fruit proberen, gaat dat goed, fles minder en ook warme hap aanleren...!
    Succes!

17. QuintenXavi

QuintenXavi Actief lid

10 jul 2010
    105
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hi,

Mijn eerste wilde ook geen potjes, vond er ook niets aan.

Het cb vertelde mij toen, in mijn buik kreeg hij van mij te eten dus ook de kruiden, hetzelfde met de borstvoeding. Ik heb hem toen gewoon met onze pot mee laten eten en dat ging prima. Geen saaie bloemkool dus ... en je kunt tegenwoordig ook kruiden zonder zout kopen.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heel normaal. De eerste weken hoeft het ook echt niet meer dan 2 a 3 theelepeltjes te zijn. Het is BIJvoeding, iets voor erBIJ en het gaat er vooral om dat je kind er aan went en de smaak leert waarderen. Daar heb je geen volle potten voor nodig.

Om die reden geven veel moeders trouwens geen potjes (moet je zoveel weggooien).

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ken geen enkele moeder die om DIE reden geen potjes geeft... wel omdat vers lekkerder is etc

20. Angelala

Angelala Actief lid

3 apr 2008
    296
    0
    0
    Het heeft hier wel even geduurd voordat Suus goed ging eten. Volgens mij begon dat pas met 11 maanden dat ze echt wat meer begon te nemen dan 2 hapjes:D Maar het is helemaal goed gekomen hoor;)

Deel Deze Pagina