Onze kleine man is nu 3 weken, en hij heeft tot een paar dagen geleden heerlijk geslapen. Maar nu is het een rommeltje. Hij slaapt soms van fles tot fles gewoon niet. Eergisteren maakte hij het zo bont dat ie 5 uur achter elkaar wakker was. Hij huilt dan niet, maar echt ontspannen is hij dan ook niet. Hoe doen/deden jullie het met jullie baby rond de 3 weken. Als ik het boekje van het CB moet geloven, moet ik hem wakker op bed leggen na iedere voeding (voeden, knuffelen, spelen, slapen). Maar dat wil meneertje echt niet. Net lag ie op mijn schoot te slapen, dus heb ik hem in bed gelegd. Drama! Hij werd direct wakker en ligt al even te gillen in bed..... Ik weet het echt even niet meer!
Bij een baby van 3 weken kan je nog niet echt een ritme verwachten. Toen Ayla die leeftijd had was ze altijd beneden, sliep ze in de box, bij mij op schoot of in de kinderwagen tijdens het wandelen en deed ik haar er echt geen plezier mee om haar in haar wiegje te leggen. Het ritme komt vanzelf als hij wat ouder is. Voor nu zou ik hem gewoon lekker bij je in de buurt houden. Hij heeft tenslotte 9 maanden bij je gezeten en het zou wat veel gevraagd zijn om nu altijd maar in zijn bedje te slapen. Ook nu heeft hij gewoon behoefte aan zijn mama.
Ik zou het gewoon even lekker laten gaan. Volg een dagje of wat zijn ritme. (kleine) kindjes hebben nou eenmaal van die rommeldagen. Soms omdat ze regelen met de borstvoeding, soms omdat ze wat nieuws leren, soms omdat er een nieuw ritme doorkomt (nachtvoeding minder), of soms gewoon zomaar.. Probeer dus lekker zijn patroon te volgen. En dan kijken waar je uitkomt
ritme euhhh ; niet! op deze leeftijd kun je nog niet verwachten dat ze een ritme hebben. bij ons is het ook elke dag anders. herkenbaar is het wel; slapen op je schoot en dan huilen als je ze in de wieg legt. wat bij ons helpt is haar op dr zijkant in de wieg te leggen, dan ff wachten en haar dan doordraaien op dr rug. dan blijft ze meestal wel slapen. en anders idd bij je houden of in de box leggen.
Sluit me hier helemaal bij aan. Als je je handen vrij wil hebben, kan je altijd nog een draagdoek aanschaffen.
Ritme komt vanzelf... daar is een kindje van 3 weken echt nog te klein voor. Lekker bij je nemen. Louise en Tygo sliepen overal waar het uitkwam... in de box, bak, mijn arm etc. En als ze huilend wakker werden als ik ze in bed legde, haalde ik ze er gewoon weer uit. Nooit problemen mee gehad en Tygo slaapt (net als zijn grote zus) ook gewoon heerlijk.
Gewoon even lekker laten gebeuren en bij je houden. Als je een paar weken verder bent kun je wel gaan proberen of je al een ritme kunt krijgen. Oja, het enige ritme wat wij hadden was de fles. Die deden we op ongeveer dezelfde tijden.
Vind je vraag heel herkenbaar, was toen ons zoontje zo klein was ook op zoek naar een ritme, maar zoals al gezegd... helaas daar doen die kleintje nog niet aan! Denk dat je al een paar hele goede adviezen hebt gehad en inderdaad, met een paar weken zal je steeds meer dezelfde patronen gaan ontdekken en zullen een paar slaapjes en voedingen op wat vastere tijden komen, maar daar tussenin kan het soms best nog een rommeltje zijn!
Thanks meiden! Ben blij dat jullie het wel herkennen. Ik heb al een draagdoek, wat hij heerlijk vind (en ik heel handig met nog een peuter thuis ). Ik ga gewoon lekker met hem mee rommelen haha.
Een ritme met 3 weken is inderdaad misschien wat veel gevraagd maar door elke dag bijvoorbeeld wel op dezelfde tijd te beginnen en dingen in een vast patroon proberen te doen, kun je wel snel in een ritme komen. Met een week of 10 zaten mijn kiddos in een slaap en eetritme en sliepen 8 uur achter elkaar gedurende de nacht. Ik ben begonnen met een routine aan te houden vanaf een week of 5. (beide kinderen waren wel behoorlijk aan de maat toen ze geboren werden)
3 weken vind ik ook erg vroeg om een ritme te sturen...je kan idd zoals cygnet zegt het wel proberen een vorm te geven...in elk geval regelmaat.. hier ook rond ene week of 5 dat het begon (kreeg toen ook medicijnen tegen de reflux, reflux zorgde ook voor zijn slechte slapen overdag) Met 7/8 weken was hetgeen dat vast stond opstaan 09u/0930 uen laatste voeding 2230 en naar bed 23u en dan slapen tot 5u (dus al doorslapen) met de tijd verschoof hij zelf zn laatste voeding, die steeds eerder uitkwam...en de nachtvoeding steeds later en sliep met 12 weken van 21 tot 9 Hier hielp het badritueel voor het slapengaan heel goed...na een paar dgn merkte we al dat hij die rust en de voorspelbaarheid daarvan heel fijn oppakte, en dus gewoon wakke rin bed kon leggen en zelf ging slapen...overdag heb ik em gewoon zn gang laten gaan... hij kon max 1 a 1,5 uur wakker zijn, dus telkens daarna op bed leggen (wakker) mij maakte de tijd niet uit, met borstvoeding speel je daar makkelijk mee, soms kwam ie om de 2.5 uur soms om de 3...
Op die leeftijd hadden wij echt nog geen ritme! Tot 6 weken heeft ze gewoon geslapen waar ze op dat moment was, bed, box, bank, kinderwagen, bij mij. Daarna heb ik geprobeerd haar in de kinderwagen te leggen als ze sliep of moe was. Maar ik heb nooit op de klok gekeken, als je mij op bed legt als ik niet moe ben slaap ik tenslotte ook niet. Dus wij zijn lekker meegegaan in het ritme van ons kindje, dat vond ik op die leeftijd echt nog niet uitmaken