Hier mezelf voorgenomen nooit te beginnen met een speen nav het spenendrama van m zoontje, Die was zwaar speenverslaafd en met 3 jaar cold turkey afgebouwd. Wel met de nodige voorbereidingen en uitleg en belonen. Maar daar is jouw kindje nog veeeeeel te jong voor. Mijn dochter heb ik toch maar de speen gegeven ivm enorme zuigbehoefte na de fles. En tsja... nu zit ik er toch weer aan vast... Maar alleen in bed. En daar laat ik hem ook. jouw dochter is net zo oud als de mijne. Ik vind dat nog veel te jong om nu al ermee te stoppen. Ik zou het dan eerder doen als de zuigbehoefte er niet meer is of als je het kan uitleggen. Ik deel je mening dat ik het echt geen gezicht vind als kinderen met een speen lopen en al kunnen praten (wat je dan nauwelijks kan verstaan door die speen...) Maar dat is nu nog niet van toepassing? Voor mn zoontje had ik voor de nachtelijke speenzoektocht een "knuffel-je-speen-knuffel" die hij oo een gegeven moment zelf makkelijk kon pakken. Mn dochter snapt m nu nog niet, helaas. daarom hier ook meerdere spenen in bed, maar meestal kan ik toch even lopen
Hier heeft zoonlief hem eigenlijk vanaf een maand of 7 helemaal niet meer overdag. Hooguit een keer als hij niet lekker, dus huilerig, is of hard is gevallen of zo. Verder dus met het slapen. Heb al is geprobeerd om hem 's middags zonder speen op bed te leggen maar dan slaapt hij niet. Het is echt ontspanning voor hem. Van de week ook in de stad hij was dood moe maar viel maar niet in slaap. snel even een speen gekocht omdat ik er geen bij had en binnen 2 minuten was hij onder zeil. Heb het die dag toevallig ook aan de tandarts gevraagd en die zei "Niet doen" de kans is nu nog veels te groot dat hij zijn duim gaat pakken en dat is veel slechter dan de speen.
hier wordt de speen alleen om in te slapen gebruikt. en heel af en toe vindt Collin er 1 tussen zijn speelgoed, sabbelt er 3 teugen aan en gooit 'm weer weg. Hier gaat hij definitief weg als hij de speen weet af te bijten. Zijn oom is het vroeger wel gelukt en heeft de speen zelfs doorgeslikt Hij heeft er niks aan overgehouden gelukkig.
Hier was dochter 6 maanden en gewoon cold turkey gestopt.. en ze heeft er geen moment om gekraaid gelukkig.. (had ook alleen overdag speentje) Hier was voornamelijk de reden dat ze de spenen steeds kapot beet.. En nu maanden later weet ze niet eens meer wat ze er mee moet.. ik had ooit een speen cadeau gekregen maar die was voor kindjes van 1 jaar en vond ik hem laatst in een la en toen ik hem gaf om te kijken wat ze ermee ging doen keek ze heel raar, haalde hem uit haar mond en gooide hem weg..
Het is al eerder gezegd maar bedenk echt dat als je de speen te snel weg haalt dat je kindje eerder kan gaan duimen. Een vriendin van me heeft dat met haar dochter, met 6 maanden was ze van de speen, dat ging maanden goed en toen is ze gaan duimen. Nu is ze 3 en loopt ze steeds met een duim in haar mond.
Hier vanaf 1 jaar de speen overdag niet meer gegeven... althans, niet meer continue binnen bereik want ze heeft hem nog nooit heel de dag in de haar mond gehad. Soms vond ze hem dan met spelen, inderdaad 3x eraan zuigen en hij werd weer weg gelegd. Nu heb ik er altijd wel een in mijn tas als we weg gaan (zeker als het net slaaptijd is of zo...), maar hoeft ze hem eigenlijk nooit. 's Nachts heeft ze er nog wel een aan een doekje geknoopt waar ze dan aan friemelt (aan het labeltje) als ze de speen in de mond heeft. Hiermee valt ze prima in slaap en dan valt de speen weer uit haar mond. Als ze 's nachts wakker wordt, ziek is, tandjes krijgt etc is het een prima troostmiddel en slaapt ze meteen weer verder. Dit laten we voorlopig nog even zo.. Als ze het straks echt begrijpt of over gaat naar een groter bed of zo dan gaan wel hem afbouwen door bijv in de 'spenenboom' te hangen! Vind 7,5 mnd inderdaad nog erg jong... Maar als je echt wil stoppen moet je hem gewoon weg gooien en dus niet meer geven. Dan maar even een tijdje afzien... Hier gebruikten wij overdag ook altijd een spenenkoord. Vindt het er inderdaad echt niet uit zien bij kinderen die al naar school gaan en zo.... maar als ze nog zo klein zijn.... en wat al een paar keer gezegd is: beter dan duimen!! (die kun je nl niet weg gooien of in een boom hangen!)
hier een speen.. doorzichtige van avent vald minder op.. ik maak me er niet zo druk om eigenlijk.. 6,5 maand en dan al stappen en idd niet zo moeilijk als je er echt van af wilt gewoon niet meer geven
Ik denk dat als je echt wil stoppen het enige wat helpt is inderdaad volhouden. Nathan was echt speenverslaafd maar met 2,5 ofzo was hij er ook zo vanaf. Dan snappen ze ook wat je doet en kun je er een beloning voor geven Matthijs houdt dus nog gewoon lekker zijn speentje tot hij zelf neit meer wil of hij oud genoeg is om het te snappen.
tja wat zal ik zeggen ik maakt blijkbaar turbo kids. ze heeft hem vandaag maar 1 keer gehad nadat ze een duik tegen de spijlen van de box had gemaakt
dat blijkt.. ben wel benieuwt hoe dat eruit zal zien die kleine pootjes hihihi heb het namelijk nog noooit gehoord.
haha net als bij een ander kindje hoor de oudste liep los bij 9 maanden hahahaha nu is dochterlief wel heel erg apart hoor want mu met 7,5 maand is ze 6750 gram dus echt heel klein hahahaa
Hier ook alleen overdag een soeen gebruikt, met een maand of 6 werd de zuigbehoefte duidelijk minder, we gaven steeds minder vaak een speen, alleen als er iets aan de hand was. Sinds 7 maanden eigenlijk helemaal nooit meer, manlief geeft em heel soms als tie het gejengel zat is. Dat waa toevallig gister, toen stopte em na 5 minuten in papa's mond, eerlijk delen Duimen doet ze ook niet of nauwelijks, ook nooit gedaan.
Ze stapt nog niet los neem ik aan? Hier heeft zoontje nog een speen. Vanaf zijn 1e verjaardag gaat hij zijn bedje in en krijgt hij hem nog alleen met slapen. Bij mijn dochter vanaf 8 maanden cold turkey gestopt want ze wou hem niet meer ivm tandjespijn. Daarna wel naar gevraagd even maar niet meer gegeven.
Ja dat mijn zoontje ook maar had het meer over het stappen los stappen.. Dacht dat de mijne vroeg was met zijn 7,5 maand achter het karretje
Nee met stappen bedoel ik of achter de walker of aan 1 handje. Los wil ze wel maar dan krijg je die duikvluchten van vanmiddag hahaha. Maar echt los lopen vind ik ook pas als ze zelf sowieso een meter of 10 los lopen zonder vallen
Daar is zij lekker vroeg mee, maar vind je dan niet zelf dat je haar 'straft' door te beslissen dat zij met 7,5mnd ook van haar zuigbehoefte af moet zijn omdat ze vroeg is gaan stappen? En omdat het dan 'lelijk' staat? Wellicht is ze met tut- en zuigbehoefte gewoon gemiddeld voor haar leeftijd? En in principe kun je de tut altijd vervangen door de borst, dat ze altijd aan de borst gaat als ze haar speen zoekt. Dan kom je iig aan haar behoefte toe.
mijn zoontje werd met 8 mnd voor het eerst echt snotverkouden, waardoor hij dus niet kon ademen met een speen in zn mond, kreeg vanzelf dus afkeer...en werd super kwaad om dat ding...gevolg was dat ik hem dan in slaap moest wiegen,.. Maar dit deed ik dus gewoon en bouwde het af..in de zin van, steeds iets sneller terug in bed leggem... Want na paar dgn toen zn snotneusje over was...merkte ik dat ie toch wel wat behoefte terug kreeg, maar toen hield ik dus gewoon vol...en hielp hem in slaap te vallen...hij was wel wat huilerig, maargoed..lekke rin mn armen.. ik vond het zonde om toen weer toe te geven...oh en mijn zoontje had overdag sowieso alleen eventjes zn speen bij het inslapen van zn dutjes...Hij had het nooit "zomaar" in...maar zn behoefte was dan ook niet heftig... met 9 mnd deed ie er nog maar 1, en dan gaf ik zn fles melk voor het slapen, en was die speen dus niet nodig...ook savonds viel hij inslaap na de fles
mijn dochter had vanaf het moment dat ze tandjes kreeg minder zuigbehoefte. ik heb toen steeds minder de speen gegeven en ze krijgt hem nu alleen als ze om half 8 op bed gaat en om in slaap te vallen bij haar middagslaapje. Maar dan is ie na 5-10 minuten wel uit. Sinds ze tandjes heeft heeft ze geen behoefte om haar duim in de mond te steken want dat doet pijn als je erop bijt haha. Komende maand langzaam de speen maar helemaal afbouwen, begin met haar middagslaapje.