als ik groenten aardappels en beetje vlees pureer word het zo'n plakzooi... blijft in zijn gehemelte zitten en eet niet lekker weg. wat doen jullie erdoorheen? ik doe steeds wat water erdoorheen om het wat smeuiger te maken, maar lijkt me toch dat er andere oplossingen zijn? groetjes Terra
op t cb vroegen ze wat voor "spul" ik gebruikte om in te bakken, Blue band vloeibaar, zei ik.. Dat mocht ik ook gebruiken om een prakkie voor Gijs op smaak te brengen.. Nu heb ik dat nog niet gedaan, ben veel te blij met Olvarit, maar ik denk dat je t eten er ook wel wat smeuïger mee krijgt..
Ik deed altijd water/kookvocht of wat bv erdoorheen. Ook wel eens wat rijstebloem bij bepaalde hapjes (volgens mij gekookte courgette).
rijstebloem maakt het toch juist vaster van structuur? ik wil het juist minder vast hebben. vloeibare blue band valt uit te proberen, bv heb ik niet meer dus dat gaat hem niet worden
Ons CB adviseerde destijds ook een likje boter of olie. Vetten zijn ook wel goed voor de ontwikkeling. Vloeibare varianten iets beter dan de vaste soorten..
thnx voor jullie antwoorden nog 1 vraag te gaan mbt smeuigheid van eten. gister macaroni gemaakt voor mijn kleintje, en met boter werd dat in de mixer niet echt gepureerd. kan ik daar tomatenpuree voor gebruiken? dacht ergens gelezen te hebben dat je pas tomaat van geven vanaf 1 jaar?
ik doe soms wat fruit door zn eten. van die fruitpotjes 2 schepjes erdoorheen. hangt er natuurlijk ook vanaf wat je klaarmaakt want het smaakt niet met alle gerechten.
maar waarom doe je fruit door zijn groente? De bedoeling van fruit en groentehapjes is juist om onderscheid te leren kennen van smaken..
ja maar dat vroeg ts niet. ze vroeg hoe je heten wat papperiger kon maken. dus als je aardappeltjes met vlees en groente maakt en het is wat aan de dikke kant dan kan het heus geen kwaad om een schepje fruit erin te doen.
Een klein beetje olijfolie er doorheen. Macaroni geef ik gewoon zo, zonder te pureren o.i.d. Heb je dat al eens geprobeerd?
Olijfolie, klontje boter, water (warm) of opvolgmelk. Je mag overigens ook al met stukjes beginnen. Wat je kunt doen om te wennen is de helft pureren en de andere helft in kleine stukjes door het gepureerde deel te doen.
Tomaat kan wel allergeen zijn.. Heeft je kleintje nog andere allergieen? Ik denk dat tomatenpuree ook wel redelijk bewerkt is. Dus of daar nog allergenen overblijven? Wij hebben vanaf zo'n 9 maand tomatenpuree, of tomatenblokjes gebruikt door de pasta. Beide zijn prima te krijgen zonder zout. Die tomatenblokjes gebruikte ik dan als basis voor een saus, voor de kleine met wat vlees en groente, voor ons daarna nog kruiden, pittigheid etc erin..
tot nu toe heeft hij nog geen allergien, maar zit wel in de familie. ik heb kleine stukjes macaroni geprobeerd, maar daar moest hij van kokhalzen, daar wacht ik nog even mee. dat leert hij vanzelf wel. half gepureerd gaat al best goed maar hij wilt het nog maar al te graag in 1x doorslikken ik heb gister wat olijfolie erbij gedaan, gelijk een stuk smeuiger!! geweldige tip, bedankt!
Hoe pureer je? Aardappels moet je namelijk niet met een staafmixer of blender fijn maken, dan krijg je behangersplaksel. Gewoon prakken, dan heb je een veel mooieren structuur en blijft het ook niet tegen zijn gehemelte plakken. Als je het wat dunner wilt hebben, gewoon een beetje van de melk die hij normaal drinkt erdoor roeren (ideale manier om van voorraadjes vriesmelk af te komen).
Probeer dan eens kleine elleboogjesmacaroni, die snelkook van honig. Die zijn klein en glibberen zo naar binnen.Gepureerd is macaroni niet echt smakelijk meer hoor!
ik doe altijd water (of kookvocht dan meestal) of een beetje roomboter zonder zout waarmee ik het brood besmeer. geen bakboter. de aardappels prak ik gewoon en dan doe ik alles op het bord door elkaar.