Ik vraag me af hoe jullie de extra kosten hebben ervaren toen er een tweede kindje kwam. Ik kan zelf wel ongeveer berekenen wat de extra kosten van de opvang zijn (hoogste extra kostenpost), maar wat zijn nog meer dingen om rekening mee te houden? Hoe hebben jullie deze extra kosten ervaren? Zwaarder of juist makkelijker dan verwacht?
Ik vond het wel meevallen. Met de komst van de tweede zijn we naar een gastouder gegaan ipv KDV en dat was sowieso al stukken goedkoper zodat we maar iets van 200 euro per maand meer betalen voor 2 kinderen. Verder konden we alle meubels hergebruiken, kinderwagen, badje, etc. Kleertjes krijg ik ook veel van opa en oma, en andere moeders. Enige wat ik echt merk is de grotere hoeveelheid was, de (vaat)wasmachine draait overuren, dus je gaat t wel merken in de energierekening. En verder gok ik dat de hogere kosten vooral op oudere leeftijd te merken zijn als ze beiden naar clubs/ sporten willen, schoolspullen, hobby enz.
Tot nu toe zijn we per week 20 euro meer kwijt aan boodschappen. Kleding natuurlijk altijd maar dat kun je zo duur maken als je zelf kunt/wilt. Wassen en vaatwasser zijn hetzelfde.
Vaatwasser hebben we toch niet, dus alleen maar wat meer werk voor mama Ik denk ook dat je het vooral merkt als ze wat ouder zijn, en kleding/schoenen en hobby's redelijk wat kosten Ik heb wel al uitgerekend dat het bijna niet uitmaakt of ik 3 of 4 dagen werk (ALS we 2 kinderen zouden hebben) omdat ik dan die extra dag werk om die extra dag KDV te betalen (ongeveer)
Eigenlijk alleen de was haha Koken deden we altijd al teveel en wat over was ging naar de honden Dus daar ook geen extra kosten Ehmm ja kleding... Ben verslaafd aan shoppen voor onze kinderen ! Maar dat kun je weer zo duur maken als je zelf wil Wij merken er eigenlijk weinig van qua kosten Alleen in het begin met de luiers tot onze dochter bijna 1 jaar was zat onze zoon ook nog in de luiers
Wij wilden nog geen tweede omdat we dat financieel niet zouden trekken. Maar het condoom gleed een keer af en 9 maanden later werd Sam geboren We hebben er eigenlijk tot nu vrij weinig van gemerkt, maar ik ben wel andere tijden gaan werken waardoor we minder opvang betalen. En we hebben twee jongens, dat scheelt.Als Sam een meisje was geweest waren we wel iets duurder uitgewerkt.
Soms hebben ze beide een nieuwe jas/schoenen/e.d. nodig, dan is het even veel geld in 1 keer. Maar dat valt natuurlijk ook anders te plannen. Verder merk ik eigenlijk niet echt veel aan de extra kosten. Komt ook omdat de oudste naar school is, en daar hebben we dus geen KDV kosten meer aan. Straks als ze beide een hobby en/of sport hebben of straks een studie, zullen we pas echt meer merken in de financiën. Helemaal als er ook nog een derde kindje bij komt. Maar we sparen per kind een flink bedrag, gewoon voor de toekomst. Voor rijbewijs/studie/extra'tjes enzovoorts.
Haha, je kan maar beter goed voorbereid zijn he Misschien iets om aan je vriend te laten lezen (aangezien de meesten zeggen dat het reuze meevalt)
Nu is bij ons de kinderopvang ook nog verreweg de hoogste post. Vakanties worden duurder: autoreis naar vakantiehuisje gaat nog wel, maar skivakantie of een vliegreis naar Australië gaat flink aantikken. En ik verwacht ook wel wat kosten aan sportclubs, kleding, school en later studie, muziekles... Ik denk niet dat de baby-/dreumestijd nu echt de duurste tijd van hun leven is.
de grootste kostenpost was kleding...maar heb heel veel 2de hands gekocht. Verder luiers erbij, en de was idd...de wasmachine draait nu echt iedere dag waar voorheen om de 2 dagen. Verder valt het wel mee, ik geef BV en dat scheelt al...anders was de voeding ook een kostenpost. hier geen opvang nodig omdat ik in de avonden en weekenden werk en dan manlief thuis is. Groetjes, MIranda
Ik vind het wel mee vallen. De oudste was uit de luiers en de jongste er in. De oudste eet 100% met de pot mee en de jongste begint er nu aan. Tja...merk het aan de flesvoeding, maar die halve aardappel extra...neuh. Meubels, kinderwagen, maxicosi, autostoeltje, badje e.d. hoef je niet meer aan te schaffen. Bij ons 2 meiden, dus veel kleertjes door geschoven. En....(mijn ervaring) bij de 2de "trap" je niet zo snel meer in de A-merken. Waar de oudste alleen maar Nutrilon en Pampers had, heeft de jongste alles van KV. Daarbij heeft ze 5 mnd bv gehad...dus per saldo is zij goedkoper uit dan haar zus En verder....je groeit er ook in mee denk ik!
Oh en hier geen kinderopvang en ook een wasmachine die vaker draait! Maar ja, waar er 1 in bad moet, kunnen er ook 2 in bad...
Ik vind het ook wel meevallen eerlijk gezegd. Nu moet ik eigenlijk van nr 3 uitgaan, aangezien ik van de eerste bijna alles had weggedaan en bij nr 2 alles dus opnieuw moest aanschaffen. En dames even voor de geruststelling, als ze ouder zijn kosten ze niet echt heel veel duurder Mijn oudste is ruim 15, zit dus op het middelbaar onderwijs, daar gaat hij op de fiets naartoe (is in zijn geval wel duurder, ding staat meer bij fietsenmaker als thuis, maar goed) Kleding en schoenen groeien ze minder snel uit, luiers zijn uiteraard niet meer nodig, kosten van school zijn er niet, dit wordt momenteel betaald door de overheid (zijn school heeft gekozen om zelf de boeken aan te schaffen en die moeten ze daar laten, dit doen heel veel meer scholen) sport ed, betaal ik rond de 20 euro pm voor en kamp is per jaar idd wat meer, maar dat bespaar je op de luiers. Echt het valt reuze mee . Ben voor de kleintjes (2 en 8 weken) veel meer kwijt. Het is maar dat jullie het weten
Hier valt het ook mee. De jongste krijgt de kleding van de oudste en de oudste was net een poosje uit de luiers, dus luiers zie ik ook niet als extra kosten. Wel meer was, zoals iedereen al zegt. Opvang komt hier pas eventueel als de jongste 2 is.
Ik vind het ook heel erg meevallen. Ik merk het vooral in de hoeveelheid was eigenlijk. Kleidng kan je zo duur maken als je zelf wil. De oudste is bezig met zindelijk worden dus de luiers vallen nu wel mee (en anders goed op de aanbiedingen letten). Grootste kostenpost is de kinderopvang.
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik het wel een stuk duurder vindt met een tweede erbij. Ze zitten hier wel allebei nog in de luiers.. Maar de kosten die er per maand voor de 2e bijkomen: 40,- flesvoeding 40,- sparen 40,- kinderopvang (krijgen voor de 2e veel meer terug dan voor de eerste van de belastingdienst en gebruiken maar 2 dagdelen per week) ? Luiers + billendoekjes En af en toe wat kleertjes, maar kan de meeste dingen nog gewoon gebruiken van de oudste. Dusja, zijn sowieso al zeker 120,- per maand meer kwijt dan voor hij er was. Denk dat we het vooral goed merken omdat ik nu ook een aantal maanden minder werk met ouderschapsverlof en daarmee ruim 300,- minder verdien per maand. Maargoed, hij is het zeker waard hoor! En ik kan niet echt zeggen dat ik veel meer moet wassen ofzo dan normaal. Zo groot zijn z'n kleertjes nog niet
ik vind het ook wel meevallen... de echte extra kosten die ik merkte waren toen ze nog een babytje was... de luiers, doekjes, voeding en kleding.... maarja dat kan je zelf ook wel bedenken... nu ze ouder zijn en mijn oudste nu in groep 1 zit en mijn jongste 3x per week naar de kinderopvang gaat kost ons dat 400 euro per maand.... maar het is niet noodzakelijk... meer voor haar plezier dus daar doen we het voor.... omdat hier de peuterspeelzalen enorm gekort zijn door de gemeente staat er nog maar een dagdeel per week voor.... dat vonden wij sneu voor onze jongste omdat ze er zoveel plezier heeft... dus hebben we haar bij dezelfde speelzaal om laten zetten naar peuteropvang.... en verder... tja vakanties.... als je gaat vliegen tenminste.... dan ben je al snel 300 meer kwijt voor de reis... ohja en een spaarrekening erbij ik vind het allemaal reuze meevallen!