Vanaf welke leeftijd betalen in de bus?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ellen291982, 4 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Vanaf welke leeftijd moet je voor kinderen betalen in de bus? Je kan nog gewoon los betalen in de bus toch?

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Vanaf 4 jaar moet je betalen in de bus.

3. singa

singa Niet meer actief

Je kan wel betalen in de bus maar ik heb gemerkt dat dat echt belachelijk duur is in vergelijking met zo'n ov chipkaart. Ik was over hetzelfde stuk 3x zo veel kwijt als de rest van mijn groep.
    Als het goed is betalen kinderen pas vanaf 4 jaar.

4. Ellen291982

Yes, dan zitten we nog net goed.

Je kan gewoon nog een kaartje kopen toch? Vorig jaar kon dat nog.

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Volgens mij kan je in omgeving Rdam niet meer betalen, dus is heel verschillend dan denk ik!

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    jawel hoor, die kaartjes blijven altijd bestaan.

7. Ellen291982

Hoe kan dat dan dat het meer kost?

8. singa

singa Niet meer actief

Geen idee. Maar ik vond het belachelijk.
    Ik reis nooit met de bus of trein dus ik heb zo'n ding helemaal niet nodig. Dit zorgt er alleen maar voor dat ik helemaal nooit meer met het OV ga.

9. Bri

Bri Niet meer actief

De chipkaart kent volgens mij een kindertarief.
    Als je een los kaartje koopt bestaat er maar één tarief en betaal je voor een kleuter van 4 jaar even veel als voor een volwassene. Hier is dat 2,80 per uur, weet niet of dat door heel NL hetzelfde is.
    Sowieso is het tarief van de chipkaart een stuk lager, dat is om het kopen van losse kaartjes te ontmoedigen. Die leiden tot oponthoud bij het instappen, ze willen dat iedereen (zo veel als mogelijk) zelf in- en uitcheckt.

10. singa

singa Niet meer actief

Het is alleen behoorlijk klantonvriendelijk voor de mensen die minder dan 1x per jaar met het OV reizen.
    Volgende keer nemen we wel een taxi was volgens mij goedkoper geweest ;)

11. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Losse kaartjes zijn zeker duurder ja (maart echt wel goedkoper dan een taxi hoor :p)
    Volgens mij is hier in R'dam een uurkaartje 3,-.

12. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Vanaf 4 jaar inderdaad, hier kan ik nog wel losse kaartjes kopen maar is per bus een nieuw kaartje, als ik bijvoorbeeld naar het ziekenhuis wil moet ik overstappen en dan dus opnieuw ene kaartje kopen ;).

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja maar het is niet nieuw ofzo.. Met strippenkaart werkte het niet anders.
    (En nee, strippenkaarten verkochten ze ook niet op de bushalte naast je huis)

14. Ellen291982

Ik snap nu idd dat het goedkoper is om op een kaart te reizen. Toch maar voor mijn man en mij een anonieme kaart halen.

Maar hoe werkt het kindertarief? Daar heb ik nog niks over gevonden.
    Betekent het dat als ze 4 zijn je een eigen kaart voor ze aan moet schaffen?

15. Saskia78

16. Bri

Bri Niet meer actief

Weet niet zeker of er een ander tarief op geldt, maar je zou inderdaad een eigen kaart moeten kopen voor je 4-jarige.

Ik moet het nog kopen voor m'n zoon, heb het afgelopen jaar best vaak een los kaartje gekocht (en mocht een paar keer gratis doorlopen met 'm, dat was dan wel weer heel lief).

17. Ellen291982

Ik vraag het voor de vakantie. Dan gaan we vaker met de bus. Anders zou ik idd gewoon een kaartje kopen, dan kan een ov kaart niet uit. Ik reis nauwelijks met het ov verder.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Nee, dat is nu juist het 'handige' van die ov kaart. Als het uur nog niet om is, mag je gewoon weer inchecken met je kaartje uit de vorige bus (mits je daar bij het uitstappen ook hebt uitgecheckt!)

19. Ellen291982

Oke, dank je.

Zou wel mooi zijn als dat zou gelden net als in de trein met het railrunnerkaartje.

Maar moet toch haast wel gelden? Hoe krijg je in de trein anders korting voor je kind met de ov kaart?

20. Saskia78

Meest irritante vind ik dat je vroeger met je hele gezin op 1 strippenkaart kon..
    En nu hebben we alledrie een eigen kaart.
    Dochterlief dus ook.. Maar we gebruiken hem dan ook wel regelmatig.

Deel Deze Pagina