Ik wil graag eens proberen zelf verse friet te maken. Wie doet dat ook wel eens en hoe doe je dat precies. Van het snijden tot het bakken
Snijd ze in ongeveer de zelfde dikte. was ze en dep ze goed af. Vet goed warm laten worden en in twee etappes bakken. That's it erg lekker ... als mijn moeder alleen al de aardappelen gaat schillen wordt ik al happy
Mijn moeder maakte bijna altijd zelfgebakken friet, zelf ben ik er te lui voor haha. Maar inderdaad beetje gelijke frietjes snijden, afdeppen (of in vergiet uit laten lekken) en dan even kort voorbakken. Paar minuten op 180 graden. Dan als je ze wilt eten bak je ze af, afhankelijk van hoe je ze wilt bak je ze langer of korter. Ook gewoon weer op 180 graden, mn moeder gebruikt altijd vloeibaar vet.
Hier kook ik de altijd nog even kort, wel goed laten uitlekken. Het liefst nog een aantal uurtjes in de koelkast. Of even gekruid kort bakken in de koekepan, mmmmmm....
Na het snijden meerdere malen wassen. Daarna goed droogdeppen en in een zak doen met wat maïzena. Zak goed husselen dat overal wat maïzena zit. 2 keer bakken in de frituur. Worden ze lekker krokant van
Ongeveer gelijk snijden. Afspoelen en droogdeppen. Daarna bak ik ze eerst 10 minuten voor. Laten afkoelen. Op 't moment zelf nog 3 à 5 minuten bakken. Snijden en de eerste bak doe ik als 't enigszins kan op voorhand. Meestal gebruik ik overigens diepvriesfriet . Alleen af en toe krijg ik 't in mijn hoofd om ze zelf te maken.
Heb je een pb gestuurd. Het is een openbaar forum en ik wil geen herkenning van mijn werk als ik hier reageer. Als iemand het ook wil weten, dan wil ik wel pb sturen. Werk bij een aardappelverwerker namelijk.
Ik snijd ze best dun, spoel ze schoon en dep ze dan af. 4-5 minuten op 150 graden. Daarna 2-3 minuten op 180 graden.
Iedereen geeft toch tips,dus je kunt je tip hier toch ook gewoon neer zetten Zie het probleem er niet zo van. Maar je mag me wel pb sturen,ben nu wel erg benieuwd
super al zo snel de reacties...waar bak ik ze best in..dat ze knapperig worden maar ook enigszins verantwoord...dus het gezondste om in te bakken??
belangrijkste is schoon frituur vet,aardappels schillen en in gelijke diktes snijden. 1 keer wassen en droogdeppen,dan voorbakken op 170 gr 7 min! laten afkoelen en afbakken op 185 gr tot ze een bruin randje krijgen en boven"zwemmen" beste is diamand frituurvet! ps ik heb jaren in een frituur gewerkt met verse frites!
Het valt of staat met een goede aardappel. Dat is echt het belangrijkst. Ik gebruik zelf een frietsnijder. Voor 2 euro gekocht in de kringloop Nog een leuke tip. Ik droog de friet in de sla-centrifuge. Heel handig In 2x bakken. Eerst alles voorbakken en dan snel afbakken als je ze op tafel wil hebben. Voorgebakken friet kun je ook invriezen. Geloof wel dat het maar een paar weken lekker blijft.
ja idd spruitemoeder de AARDAPPEL is het allerbelangrijkst! als er veel suiker in de aardappel zit krijg je van die flebberfrites haha
Ik werk in een patatzaak waar we zelf de patat maken Je moet hem voor bakken tot ongeveer 130 graden even controleren of dat hij gaar is van binnen ( verschild per aardappel soort) Dan laten afkoelen en af pakken op 180 graden ongeveer 2 minuten Wij bakken trouwens in soja olie
Ik bak ze altijd s'middags al voor op ongeveer 140 graden zodat ze s'avonds goed afgekoeld zijn om af te bakken op 180 graden.