hoe krijg je een dagroutine met baby en peuter van 2 jaar?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door gea2007, 21 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gea2007

gea2007 Lid

5 mei 2008
    13
    0
    0
    Ik vroeg me af hoe je een goede dagroutine krijgt met een peutertje van 2 die heel veel aandacht nodig heeft en een pasgeboren baby die borstvoeding krijgt? ( tijdens de borstvoeding lees ik voor e/d)Ik probeer mijn oudste veel aandacht te geven maar soms schiet dit erbij in doordat de baby huilt, honger heeft etc. vroeger ging ik ontzettend veel op pad maar met 2 kids is dit toch moeilijker. Heeft iemand tips?
    alvast bedankt.

2. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Meid, dit komt vanzelf. Echt waar. Je moet er wat handigheid in krijgen en zodra je jongste wat meer ritme heeft en je hem/haar beter kent dan komt die routine er echt wel in.
    Dat op pad gaan kan je dadelijk echt wel weer gaan doen. En anders begin je gewoon met een stukje wandelen van een half uurtje. Ben je er toch lekker ff uit.
    Ik probeer altijd heel bewust de oudste aandacht te geven en iets leuks te gaan doen als de jongste in bed ligt. Dus samen kleuren, verven, kleien, voorlezen, etc.
    Ook betrek ik hem bij de verzorging van de jongste en probeer ik zijn ritme zo normaal mogelijk door te laten lopen.
    Het is gewoon geven en nemen en een beetje inschikken hier en daar.

3. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    Ik herken het. Ons meisje is 1j en 8 maanden. Ons mannetje is dus bijna 3 maanden. En ik moet zeggen dat ik nu langzamerhand een beetje het gevoel krijg dat het allemaal in elkaar valt/op zijn plek valt qua ritme en routine. Het is in het begin heel erg zoeken. Een aantal tips:

- indien mogelijk, probeer bij het middagslaapje van de oudste er voor te zorgen dat de jongste ook meeslaapt. Ons meisje slaapt 's middags van 12.00u-14.00u en ons mannetje slaapt hier zeker ook 1u van mee.

- probeer er op een gegeven moment voor te gaan zorgen dat beide kids 's avonds om uiterlijk 20.00u op bed liggen. Ons meisje ligt rond 19.00u in bed en ons mannetje proberen we nu tussen 19.30-20.00u op bed te leggen.

- koken is vaak een heel probleem. Want als je 's avonds wilt gaan koken en de kleine wakker is en honger heeft, dan blijft dat dus liggen. Wat ik dus doe is overdag als het kan het eten al voorbereiden (bv als beide kids op bed liggen) of al koken zodat het 's avonds alleen nog maar opgewarmd hoeft te worden. Dit geeft heel wat rust.

- ik heb me er bij neergelegd dat ik niet meer zo snel op pad ga alleen met de kleintjes. Ik ga zeker een keer naar buiten of naar de winkel, maar snel 'even' naar de stad, dat is niet echt meer het geval. Dat komt allemaal wel weer als je vanzelf het ritme weer goed hebt.

- aangezien ons mannetje nog veel slaapt, krijgt ons meisje eigenlijk nog genoeg aandacht. Daarnaast vindt zij babytv helemaal geweldig en ik ben hier dus ook een stuk makkelijker in geworden als dit haar even wat afleiding geeft als ik bijvoorbeeld ons mannetje de fles moet geven.

- ik heb vanaf het begin geprobeerd om ons mannetje in de box te leggen onder de mobiel. Het heeft even geduurd, maar inmiddels door dit te blijven herhalen is hij zover dat hij dus goed een half uur na het flesje in de box kan liggen. En misschien heeeeeel erg, maar ik heb ook ontdekt dat hij de geluidjes en kleurtjes van babytv heel leuk vindt en dan kan hij ook makkelijk een kwartiertje in de wipstoel voor de tv zitten. Het zijn dus eigenlijk een paar manieren om je handen vrij te hebben voor andere dingen, zoals bv de oudste.

- ons mannetje doe ik minder vaak in badje (1 tot 2 keer per week) omdat het gewoon lastig kan zijn als ons meisje dan ook rondloopt. En 's avonds heb ik er geen zin meer in.

Maar al met het al blijft het vaak van het ene kind naar het andere kind gaan. Maar op een gegeven moment (en ik kom langzamerhand op dat punt) krijg je gewoon wat meer routine hierin.

4. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

12 dec 2007
    151
    0
    0
    Ik herken het verhaal. Wij hebben een zoontje van 2 jaar en een zoontje van 7 weken en ik probeer ook te zoeken naar een ritme, dat zit er hier ook niet in. Heb ook soms het idee dat ik te weinig tijd heb voor de oudste.

5. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    Suya heeft het mooi omschreven! Ook hier een meisje van bijna 2 en een jongetje van bijna 3 maanden..ik vind het ook vaak nog zoeken..Ene dag loopt het allemaal lekker en vanzelf, en de andere dag denk je: pfffft!
    Wel heb ik het geveol dat ik mn aandacht redelijk kan verdelen tussen allebei..
    Maar wat suya oko al zegt, maak het jezelf af en teo gewoon een beetje gemakkelijk horo, dan blijft het leuk voor iedereen!

6. amalia1

amalia1 Actief lid

17 jun 2007
    129
    0
    0
    Brabant
    Heel herkenbaar. Suya omschrijft het zeer goed. Ik heb een kind van 14 maanden en nog ééntje van 10 weken. Ik heb nu pas het idee dat we op de goeie weg zijn met ons ritme...hoewel het toch af en toe niet helemaal lekker loopt.

Inderdaad als ze slapen, kun je alvast het één en ander klaarzetten.
    Bij ons gaan de kindjes ook niet elke dag in bad, scheelt weer. Heel snel effe de stad in (wel even het dorp in), zit er voorlopig niet bij of ik moet samen met mijn man zijn.

Wanneer onze oudste slaapt, krijgt de kleine genoeg aandacht, en omgekeerd. Als ze beide wakker zijn, en de jongste moet de fles dan moet de oudste zichzelf vermaken, wat ze ook doet. Heel soms mag ze van mij ook naar peutertv kijken. Maar tja, soms heeft ze ook haar buien en dan heeft ze er niet altijd zin in.
    Dus ik lees ook even mee, misschien komen er nog meer tips.

7. gea2007

gea2007 Lid

5 mei 2008
    13
    0
    0
    Ontzettend bedankt voor alle tips en fijn om te horen dat het normaal is om nog geen routine te hebben in het begin en dat het uiteindelijk goed komt.

8. Sijke

Sijke Bekend lid

Tijdens de borstvoeding zorg ik voor iets extra leuks voor de oudste, als afleiding, als hij op dat moment zich niet kan vermaken.
    Dus; even teletubbies kijken, met 'nieuw' speelgoed spelen (dingen die normaalgesproken niet voor het grijpen liggen)of in de kinderstoel iets eten/drinken of met kleurtjes spelen. Ook probeer ik hem als ik niet voed en mijn handen even vrij heb wat extra aandacht te geven zodat het wel in evenwicht blijft.
    Bad voor de jongste is hier ook wat minder frequent dan bij de oudste het geval was (dus niet iedere dag).
    En inderdaad is het kookmoment vaak erg rommelig.

Toch valt het me nog niet echt tegen, vroeg me tevoren echt af hoe mensen met meer dan 1 kind het allemaal voor elkaar krijgen!

Deel Deze Pagina