Huis huren van schoonmoeder?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jenala, 6 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn schoonmoeder heeft ons aangeboden dat wij haar huis mogen huren. Aan de ene kant helemaal geweldig, maar ik zit toch nog met een hoop vragen/twijfel.
    Mijn schoonmoeder gaat binnenkort trouwen en samen gaan ze een ander huis kopen, het huis waar mijn schoonmoeder nu woont zou in eerste instantie verkocht worden. Maar nu heeft ze ons dus dit aangeboden.

Wij wonen nu in een kleine huurflat met 2 slaapkamers. Thirza haar slaapkamertje is echt heel klein, als daar straks een groot bed in moet kun je echt je kont niet meer keren. We willen hier graag weg, maar om te huren via de woningbouw verdienen we net te veel (nieuwe regeling). En om een leuk huis te kopen, eigenlijk net te weinig (de huizen zijn hier verschrikkelijk duur). Wij zijn allebei echt buitenmensen en we zouden heel graag een huis met een tuin hebben. Met met ons salaris en de huizenprijzen hier, is een eengezinswoning niet weggelegd voor ons.

Het huis van mn schoonmoeder is een apartement op de begane grond, met een ruime tuin. Kwa oppervlakte is het een stukje groter als ons huisje nu, maar het heeft ook maar 2 slaapkamers. De kleine slaapkamer is nu in gebruik als opberghok en daar heeft mijn schoonmoeder toen ze er kwam wonen ook de aansluiting en afvoer van de wasmachine laten plaatsen, dit zal dus zowiezo weer veranderd moeten worden.
    Voor nu zijn we er vrijwel zeker van dat er geen 2de kindje bijkomt, maar je weet natuurlijk nooit hoe het allemaal loopt. In dit huis zou daar iig geen ruimte voor zijn.

Verder vind ik het toch wel lastig om van familie te gaan huren, ik wil niet dat er ergens onenigheid over komt. Wat moet je allemaal vast laten leggen? Wie neemt welke kosten voor z'n rekening enz?

Voordelen:
    -leuk huis
    -grote tuin
    -leuke buurt, precies de buurt waar we graag willen wonen. Veel kinderen, goede scholen, groene omgeving en vlak bij een winkelcentrum.

Nadelen:
    -redelijk klein
    -er moet nog wat aan verbouwd worden (wie neemt die kosten op zich)
    -ik vind het lastig om van familie te huren

Hebben jullie tips?

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    tja als het voor de toekomst al te klein is zou ik het niet doen en verder zoeken...

3. Maia

Maia Niet meer actief

Wij hebben voor een tussenliggende periode het huis van mijn oma gehuurd, toen zij overleed en mijn vader het niet wilde verkopen nog.
    Wij hadden alles heel goed met hem geregeld, wie wat betaalde enzovoorts en ook wie wat regelt, wat als er iets kapot gaat? wie moet daar dan voor opdraaien enzovoorts. Hier ging dat erg makkelijk, hij en m'n man kunnen prima samen opschieten dus wij hebben eigenlijk geen problemen gehad.

We zijn daar weggegaan omdat ik aan beide kanten familie had wonen dus we steeds in de gaten gehouden werden en het verder een dramahuisje was waar zo'n 100 jaar (echt!) niets aan gedaan was en dus bijv. in de winter niet warmer werd dan 13 graden, dus na die winter vonden we het wel weer mooi. Maar we hebben wel mooi een jaar goed kunnen sparen voor onze bruiloft.

4. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Het klinkt als een goed huis in de perfecte omgeving. In dat geval zou ik er voor gaan.
    Maar zet wel dingen op papier waar je nu over nadenkt, zoals de verbouwingskosten. Je zorgt voor een waardevermeerdering van haar huis, dus je zou kunnen zeggen dat jullie voor een deel voor die kosten opdraaien en zij ook meebetaalt omdat het haar huis is?
    Leg in ieder geval alles vast op papier waar je afspraken over maakt.
    Stel je krijgt ergens lekkage, wat gebeurt er dan? Zo ook met bijvoorbeeld de kosten voor een nieuwe cv ketel mocht die kapot gaan etc. Alles waar een gewone huurbaas ook voor opdraait, zal je schoonmoeder in ieder geval op zich moeten nemen lijkt me.

5. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het ook niet doen. Ik denk dat je de tering naar de nering moet zetten. Kopen en huren kunnen daar niet, huidige huis is ook geen optie...
    Dan een andere stad of dorp opzoeken. Ik ben geboren en getogen in Utrecht, maar in de wijken waar ik wilde wonen was het voor ons niet te betalen. We wonen nu mooi en rustig 25 kilometer verderop. Zou nu zelfs niet meer terug willen.

6. angel229

angel229 Niet meer actief

Particulier huren via iemand die geen familie is??? Doen wij al een paar jaar, goedkoper als woningstichting en alles goed geregeld. Bij woningstichting zouden wij ook buiten de boot vallen!

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik zou dan je sm vragen een makelaar in te schakelen waarbij het huurcontract wordt ondergebracht.
    Huurders zijn goed beschermd dus als er bijv lekkage is, is dat altijd voor de verhuurder (tenzij bijv je afvoer verstopt is geraakt omdat je er spul in hebt gegooid dat er niet inhoort, maar dat is logisch), je sm dus. Op de site van de huurcommissie, kan je precies zien wie voor welk onderhoud verantwoordelijk is. Verder moet je gewoon in overleg met je sm over wie de kosten voor de verbouw op zich neemt.
    Je moet het zo zien: je gaat een zakelijke overeenkomst aan met iemand, in dit geval je sm. Ik zou een officieel contract laten opstellen dan heb je alles gedekt.

8. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Particulier huren is hier bijna niet op te brengen, voor 800 euro heb je een 2 kamer flat. Dus dat is niet op te brengen voor ons. We zouden meer aan huur kwijt zijn als aan hypotheek kosten, maar een hypotheek krijgen we nog niet.

In een andere stad of dorp gaan wonen, zitten we wel eens aan te denken. Maar we hebben hier al onze familie en vrienden wonen. En we hebben allebei geen auto. Ook kwa werk wordt het dan lastig. Zowel mijn man als ik werken niet in onze woonplaats, en nu wonen we ongeveer in het midden van onze werkplekken. Als we ergens anders zouden gaan wonen zou een van ons enorm veel moeten gaan reizen voor werk. En waarschijnlijk zou mijn man dat dan worden, want die werkt in DEnHaag. Daar zijn er ook geen betaalbare woningen voor ons, dus die kan gaan we zowiezo niet op.

Het is wel de bedoeling dat we het huis dan over een aantal jaar gaan kopen. Het valt wel binnen het budget wat we kunnen lenen tzt. Maar nu gaat dat nog niet ivm tijdelijk contract.

We gaan in ieder geval nog eens rustig om de tafel zitten en alles bespreken. En het is idd misschien wel een idee om het via een makelaar te doen.

Deel Deze Pagina