Hoe krijg je lekkere jus van gehaktballen?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 20 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Het onderwerp zegt het al; hoe krijg ik lekkere jus van gehaktballen?

Ik kruid ze eerst met gehaktkruiden en bak ze in een pan met boter rondom bruin. Dan een beetje water erbij - deksel op de pan - en regelmatig draaien, tot ze gaar zijn.

En dan??? In laten koken???
    Soms doe ik er een bouillonblokje bij voor de smaak?

Maar ik zou zo graag die lekkere 'oma's jus' krijgen!

Wie o wie heeft de ultieme tip?

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Bij de croma enz in de supermarkt ligt een pakje ''boter'' en daar kun je heerlijke jus van maken!
    Beetje in je pan bij je braadvocht en laten smelten en als je het te dik vindt kun je er water in doen.

3. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ben er ook geen ster in maar het wordt iedere keer beter volgens mijn man :D Ik nuttig het zelf namelijk niet.

Ik doe inderdaad ballen aanbraden zodat rondom bruin in, dan water erbij, lepeltje mosterd, soms een boulionblokje of gesneden tomaat of gedroogde tomaat in olie of extra kruiden. En dit laat ik dan pruttelen ong. 45/60 minuten net hoe vroeg of laat ik ben.

4. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

van maggi heb je ook vaak heerlijke zakjes voor de jus die doe ik er vaak bij met een lekker uitje en boullion heerlijk jammie..
    en net wat een ander zei je hebt ook jus boter jammie...

5. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Ik doe precies hetzelfde met de gehaktballen maar blus het af met jus uit een zakje (bij aldi heb je volgens mij 5 zakjes per pakje en 3 verschillende soorten) die maak ik terwijl ik de gehaktballen aanbraad in een pannetje ernaast klaar. Dan dus ballen afblussen met die jus en laten sudderen tot de ballen gaar zijn (ik laat het soms wel een klein uur op laagste vuur sudderen) Jus is echt megalekker en gehaktballen ook!

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik voeg aan het eind een zakje 'jus met uitjes' toe, weet zo niet van welk merk maar die jus is echt heerlijk!

7. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Okeee! Dan ga ik zo'n zakje maar eens proberen!
    Jammergenoeg net naar de Aldi geweest, maar kom er achter dat de boter braad op is....en da's niet zo handig als je gehaktballen wilt maken....
    Denk dat ik het eten van vandaag en morgen even omruil, dan kan ik morgenochtend nog even naar de super, dat ga ik nu niet meer redden.

Hopelijk lukt het, want ik vind waterige/smaakloze jus zooooo smerig!

8. Tese

Tese Niet meer actief

Het enige wat ik altijd doe is afblussen met water. Dat doe ik met alle vleessoorten. Ik zie niet in waarom ik er zooi doorheen moet gooien?? Ik heb altijd heerlijke jus.

9. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    @Muppet; mijn (schoon)moeder doet er ook nooit meer doorheen, maar op de een of andere manier lukt het mij niet om dan lekkere (donkere) jus te krijgen.
    Ik heb er al eens bijgestaan, en kan er mijn 'vinger niet op leggen' wat ik anders doe dan hen....Raar he!?

10. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Weet je wat het geheim is voor een donkere jus? Bij mij is het altijd succes verzekerd.

Ik kruid de gehakt met gehakt kruiden, ei, paneermeel en ik doe er altijd een scheutje ketjap bij en dan ga ik kneden. Croma in de pan en de ballen lekker aanbakken, daarna vuur wat zachter en gaar bakken met de deksel er half op. Dan blus ik af met alleen water en heb echt overheerlijke jus!

Deel Deze Pagina