Hoe krijg je ze aan het lezen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 15 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. veense

veense Niet meer actief

Ze zit met haar 9 jaar in groep 7/8, en is de enige die zulke boeken leest, het is dat dochter er in de school om bekend staat, anders was juf vast en zeker van haar stoel gevallen (ze heeft haar werkstuk ook over de kruistochten gemaakt, was ook wel even andere kost voor de juf dan de standaard onderwerpen die ze voorbij ziet komen ;) )

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier opperde dochterlief dat ze In de ban van de ring wil lezen.
    En niet voor het eerst... Dus ik ga het boek maar eens uit de kast vissen voor dr.

EN heel hard van mn stoel vallen als ze het uitleest :D

Hier op school trouwens nog 1 jongetje in de klas die net als mijn dochter graag zo leest. Die kwam ik laatst tegen met zn nieuwe verslaving: de grijze jager serie.

Leuk dat je dochter dat zo interessant vindt hoor.
    Hier een klein geschiedenisfanaatje maar de kruistochten heeft ze nog niet echt ontdekt :)
    Ze heeft niet zo veel medestanders in haar directe omgeving helaas.

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Toen mijn dochter net begon met eenvoudige boekjes vond ze boeken van de uitgever Kluitman meestal leuk. Zo heb je een paar boeken van 'de klas van mees bok' of 'Luun van de maan'. Zo zijn er nog een aantal van dat soort boekjes. Ik weet niet wat haar niveau is en als ze zelf van dansen houdt heb je ook boekjes van PiP met dansstudio Swing. En iets daarna Foeksia of andere boeken van Paul van Loon.

En dan over aan het lezen krijgen. Wat wij deden was om beurten een stukje lezen. Ieder een alinea of een aantal afgesproken regels. Hier werkte het, ook wilde dochter zelf sneller / beter lezen hierdoor. En iets op tv laten kijken met ondertiteling. Afhankelijk van de woorden zal het steeds beter lukken en zien ze het nut van sneller kunnen lezen.

4. Saskia78

Officieel vanaf 8... Maar ik ken toch heel wat kinderen die het al een dlink stuk eerder lezen :)

5. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Boomhutserie is echt niey voor beginnende lezertjes. Veel te hoog niveau. Ik heb hem voorgelezen aan mijn zoon en hij heeft daar echt lol om gehad. Zelf vind ik die serie niks. Gewoon te onzinnig en van de hak op de tak. Lees liever dummie de mummie serie voor.

Avi start niveau zijn ook leuke boekjes voor. Bijvoorbeeld die van Paul van loon. Dolfje weerwolfje is heel bekend, maar hij heeft nog veel meer geschreven.

Onze oudste is momenteel zelf de koen kampioen boekjes (geloof m4) aan het lezen. En we lezen elke avond nog voor. Op dit moment uit ongelooflijk rwaar (grappige weetjes met de echte uitleg over sterren en planeten)

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    grote letters pagina uitprinten en jij leest en hij moet volgen en af en toe als jij stopt moet hij een woord lezen. als een spelletje. want hij weet niet wanneer je stopt. wel langzaam lezen. mijn zoon vond het erg leuk(als een beginnend lezer)je zoon is ook super slim, waarschijnlijk zelf lezen vindt hij te saai. op deze manier met binnen stem lezend volgen en dan ineens hard op een woordje. Niet te lang dit, 10mn. want erg vermoeiend voor de beginnende lezers. wel erg leuk. en als hij dat leuk vindt kun je omruilen met de rollen. hahaha. nog spannender want want mama weet niet wanneer hij nu stopt.
    mijn zoon is ook geen leesliefhebber. vaak zijn geen leesliefhebbers wel schrijf liefhebbers. ik heb voor hem een taal oefen boekje gekocht en hij krijgt daarin korte opdrachten. vindt hij geweldig. hij leest dus de instructies zelf. geldt ook speelgoed met boekjes met instructies die hij zelf moet lezen.
    op school lezen ze om de buurt. een boek dat hij erg leuk vindt kun je dus om de buurt voorlezen. jij een stukje dan hij een klein regeltje of een woord.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind dat echt wel meevallen hoor, mijn zoon is echt geen ster in lezen maar met de waanzinnige boomhut zijn we midden groep 3 begonnen. Uiteraard wel samen en dan hielp ik hem met de moeilijke woorden.

8. Saskia78

En dat hoor ik echt wel vaker voorbijkomen.

En een hoop onderbroekenlol.. Dat is altijd prima op die leeftijd :)

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Mijn zoontje is dol op de waanzinnige boomhutboeken. Hij is 6,5 jaar en redelijk gemiddeld met lezen. Wij lezen zo'n boek eerst voor en daarna leest hij zelf nog even verder in bed voor het slapen gaan. Hij leest hardop en ik hoor hem dus nog altijd even verder lezen. Verder is het geen boekenwurm, dus ik ben al blij dat hij iets gevonden heeft wat hij leuk vindt om te lezen.
    Okki, dat tijdschrift, leest hij ook.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ze is ook geen beginnend lezertje, ze leest verder M4 ongeveer.

11. Saskia78

Oh dan komt het zeker goed!

En anders eerst eens lenen in de bieb? ;)

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat was ik.idd van plan

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    moppen boekjes had ik ook. voor gr3 kinderen. korte stukjes en grappig(vinden zij)

14. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.357
    273
    83
    Vrouw
    Hier ook een meisje uit groep 3 dat extra moet oefenen met lezen.

Ten eerste merk ik dat ik zelf héél erg geduld moet hebben, haar de ruimte geven zelf het goede woord te zeggen ipv na één keer verkeerd uitspreken haar te verbeteren (het een keer mee mogen kijken in de klas heeft me veel bijgeleerd qua rust uitstralen. Pfff respect voor haar juf hoor :D). Ik support haar juist door positief te blijven.

Wat haar erg stimuleert is belonen. In het begin met snoep maar daar ben ik snel mee gestopt omdat dat een verkeerd signaal afgeeft vind ik.

Nu doen we elke keer na het lezen een trucje, zoals we het zelf noemen: ik gooi haar in de lucht of help haar met een koprol of ze doet een handstand tegen me aan.
    Je kan zelf wel iets verzinnen wat in jouw situatie van toepassing is. Als ze maar aandacht krijgen ;)

15. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Stripboekken mijn zoon leest ook niet graag boeken.en had het zelfde als jouw dochter.de sdonald duck was voor hem een uitkomst

16. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Boel tips, eens kijken wat voor ons gaat werken ;).

Heb gisteren voorgelezen uit een niet al te ingewikkeld boek en zij heeft per bladzijde een paar zinnen gelezen. Dat vond ze wel oké ;), zei ze. Ik heb haar ook meer uitgelegd waarom juf heeft gezegd dat ze meer moet lezen en ze lijkt nu ook wel gemotiveerd om beter te willen worden.

Maar ik ben dus niet de enige die avi start boekjes dodelijk saai vind, ha ha :D.

17. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn zoontje begint nu ook zelf te lezen. Hij is in november 7 geworden. Hij leest nu 2x per week Nederlands, op dinsdag en vrijdag en de rest van de week Engels. Hij krijgt elke dag een boekje mee en nu hebben we de leuke boeken van Dr. Seuss dus eigenlijk is hij nu zelf begonnen met 'silent reading'. In het Nederlands leest hij nu E3/M4 en ik heb net van die leuke stripboeken gekregen. Rikko de Robot geloof ik.
    De boeken van de waanzinnige boomhut wil ik deze zomer kopen. Ik ben benieuwd! In het Engels loopt de het leesniveau van letter A tot letter Z (letter Z voor grade 4/5.) Hij zit nu op level G ongeveer. Dr. Seuss niveau.

Bij Silent Reading leest hij uit zijn eigen boek en ik uit mijn boek. Zo'n 10 minuutjes per dag. Werkt goed.

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Waanzinnige boomhut is ook in het engels :) The 13 storey treehouse

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ja weet ik, die staan bij ons in de bieb. Maar het leek me leuk om ze ook in het Nederlands te hebben.

20. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.266
    11.877
    113
    Wat hier werkte was elke dag 10 minuten hardop voorlezen aan ons en dan als beloning een sticker. En na 7 stickers mogen kiezen wat we aten.
    En lezen in bed met een zaklamp. Heeeeeel leuk en spannend ;)

Deel Deze Pagina