Hoe krijg je ze aan het lezen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 15 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dat laatste deed het hem hier ook. Hij leest het liefst als het eigenlijk niet mag. De afspraak is 1 hoofdstuk in bed, maar stiekem leest hij er dan 2 of 3.

Interessante boeken waren ook wel heel belangrijk. Vos en Haas is hier een grote hit. Deze heb je ook op beginnersniveau. Omdat mijn zoon ze zo leuk vindt, leest hij ook de andere niveaus.
    Inmiddels heb ik hem overtuigd om ook wat andere boeken te proberen. Carlo Cabana deed het vorige week goed, dus vandaag een tweede boekje gehaald uit de serie. Ook de waanzinnige boomhut hebben we gehaald en een piratenboek. Ik neem het niveau met een korreltje zout. Hij leest een moeilijk boek sneller dan een Avi boek, gewoon omdat het hem interesseert.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier ook al sinds groep 3 structureel een zaklamp in bed :)

3. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier helpt weinig om lezen leuk te maken. Mijn oudste zit in gr6 en loopt nog steeds achter mbt avi niveau maar begrijpend lezen gaat wel goed. Alle andere vakken lopen prima en zit hij in de hoogste groepen vd klas. Hij vind lezen dus gewoon niet leuk! Pas sinds dit jaar leest hij heel af en toe s avonds in bed nog zelfstandig een stukje uit bv dummie de mummie. De boomhutboeken vind hij wel leuk en die waren inderdaad zo uit.
    De jongste leest prima op zijn niveau in de klas, maar zal ook niet uit zichzelf een boek erbij pakken overdag. S avonds in bed af en toe nu, hij zit ingr 4. Maar hier doen ze liever andere dingen dan zitten en lezen. So wie so zijn t geen jongens dienmakkelijk stil kunnen zitten. Ach ik heb t maar zo gelaten nu. Ik hoop dat onze oudste avi uit nog haalt in gr 8 zeker omdat leestempo op voortgezet onderwijs toch wel hamdig is en vooralsnog de verwachting wel is dat hij havo/ vwo niveau zou moeten kunnen. Anders zal zijn huiswerk langer duren de k ik...doordat hij niet zo snel leest😀

En dat met een moeder die 2-3 boeken in een week weg leest. Af en toe best frustrerend....

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #44 amdaa, 17 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2016
    Wij hebben de serie (inmiddels volledig) gekocht voor zoontje, maar onze meiden vinden de boeken ook helemaal geweldig.
    1 dochter leest 'gewoon' op M3 niveau, maar komt ook door de boeken heen. En ik lees ze ook voor.

5. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Higi dat is waar. Onderbroekenlol vinden ze leuk. Maar ik vond het niet zo leuk om voor te lezen dus. Mijn zoon vond het nog te moeilijk om zelf te lezen. Ook midden 3 en topic ging over een kind wat er echt nog moeite mee heeft. Vandaar dat ik die zou aanraden iets makkelijker te beginnen.
    Klasgenootje van Zoon leest ook de superjuffie boeken. Die zijn echt heel leuk. Maar niveau bedoeld voor groep 5. Voor ons dus echt nog voorleeswerk.

Wat ik hierboven nog las over lezen niet leuk vinden en schrijven wel. Herkenning :D

Wat trouwens ook een leuk spelletje is. Mama leest voor en maakt soms een foutje. Kind moet verbeteren. En dan maak je soortgelijke foutjes als je kind doet wanneer hij leest

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    he? ik bedoelde op duikster te reageren.

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon wilde ook niet lezen. Ik heb de halve bieb geleend voor hem om hem aan het lezen te krijgen. Er zat een boek van dolfje weerwolfje bij. Nou echt fantastisch, hij leest! En ook stiekem, hij leest soms wat langer in bed omdat hij het zo leuk en spannend vindt :D

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Zit me ineens te bedenken..

De kat met de hoed is ook heel leuk. Supergrappig en met veel herhaling van gebruikte woorden dus hoe verder je in het boek komt.. Hoe makkelijker het leest.
    Aangevuld met hele leuke plaatjes.

En komt ruim voor de waanzinnige boomhut qua niveau.

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Mijn middelste zit ook in groep 3 en houdt ook niet van lezen.
    Hij heeft nu een abonnement op Donald Duck Junior. Dat vindt hij een beetje leuk, omdat zijn grote broer dol is op Donald Duck. Maar boeken wil hij echt niet lezen.
    Dus misschien een leuk tijdschrift of zo voor hem? Dat is ook niet zo overweldigend als een boek vol bladzijden vol letters, als je er toch al niet zoveel zin in hebt.

11. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Voor het slapen gaan lees ik altijd voor. Het zelf-lezen kreeg hier een flinke boost toen de oudste mocht kiezen of ze na het voorlezen direct ging slapen of nog een half uurtje zelf wilde lezen :D
    In het begin haalde ik voor haar boekjes die precies op niveau waren, zodat ze het met gemak kon en 'van het succes kon proeven'. Inmiddels haal ik E4 boekjes (ze zit in groep 3) waar af en toe lastige woorden in zitten. Een heel enkele keer komt ze uit bed om te vragen wat een woord betekent, vaak woorden die van oorsprong Engels of Frans zijn.

Deel Deze Pagina